ارائه مدل آینده نگر کارآفرینی مبتنی بر بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری مطالعه موردی: روستاهای گردشگری شهرستان خوروبیابانک
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای
رسول عسگری
1
(دانشآموخته دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،
ایران)
علی شمس الدینی
2
(استادیار گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران)
پرویز کردوانی
3
(استاد گروه جغرافیا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
کلید واژه: کارآفرینی, بوم گردی, نرم افزار میک مک, شهرستان خوروبیابانک,
چکیده مقاله :
امروزه در کشور ایران برای رفع چالشهای توسعه روستایی و ایجاد برخورداری روستائیان از شرایط مطلوب زندگی، استفاده از کارآفرینی در بوم گردی و گردشگری روستایی در نقش مکمل فعالیتهای کشاورزی در روستاهای هدف گردشگری مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش کاربردی با استفاده از روش میدانی و با استفاده از پرسشنامه از 31 خبره دردسترس، مبتنی بر روش گلوله برفی و کاربست نرم افزار میک مک انجام شد. مدل کارآفرینی مبتنی بر بوم گردی در یک ساختار سهگانه شامل ارکان، زیرساخت و شاخص، واجد 15مولفه مشخص شد. مهمترین معرفها ازدیدگاه هیات خبرگان شامل مهاجرین به روستا، تامین نیاز و معیشت، صنایع دستی، صنایع فرهنگی، تنوع اجتماعی، سرمایه اجتماعی، تامین آینده، کاریزما، نوگرایی می باشد. پیشرانهای کلیدی کارآفرینی با کاربرد نرم افزار میک مک و تشکیل جدول اثرات متقابل در سه سطح و با تاثیرگذاری مستقیم و غیر مستقیم تحلیل شد. بیشترین خالص تاثیرگذاری در اثرهای مستقیم مربوط به آژانس داران و تورگردانان است. عوامل "آژانسداران و تورگردانان" با شدت نه، "خطرپذیری و سرمایه" با شدت شش، "بوم گردان" با شدت شش، "مشارکت" با شدت چهار و "محصولات و خدمات" با شدت دو، جز متغیرهای ورودی بوده و به عنوان پیشرانهای کلیدی در کارآفرینی مبتنی بر بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری شهرستان خوروبیابانک دارای بیشترین شدت خالص اثرگذاری مستقیم هستند.
عوامل "آژانسداران و تورگردانان" با شدت نه، "خطرپذیری و سرمایه" با شدت شش، "بوم گردان" با شدت شش، "مشارکت" با شدت چهار و "محصولات و خدمات" با شدت دو، جز متغیرهای ورودی بوده و به عنوان پیشرانهای کلیدی در کارآفرینی مبتنی بر بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری شهرستان خوروبیابانک دارای بیشترین شدت خالص اثرگذاری مستقیم هستند.
Nowadays, in order to meet the challenges of rural development and to improve the living conditions of villagers in the country of Iran, the use of entrepreneurship in rural tourism has been considered as complementary to agricultural activities in the tourism destination villages. This applied research was carried out using a field method and a questionnaire of 31 available experts, based on snowball method and application of Mick-Mac software. A community-based entrepreneurial model was identified in a three-dimensional structure including pillars, infrastructure and indicators, with 15 components. The most important reagents from the viewpoint of the expert board include villagers, need and livelihoods, handicrafts, cultural industries, social diversity, social capital, future supply, charisma, modernism. The key drivers of entrepreneurship were analyzed using Mick-mac software, and the creation of interactive table of the three levels with direct and indirect impact were studied. The net impact is directly related to agencies and tourists.
24. Christensen, V. T. Carpiano, R. M (2014): Social class differences in BMI among Danish women: Applying Cockerham's health lifestyles approach and Bourdieu's theory of lifestyle, Social Science & Medicine, Vol. 112, July 2014, Pp: 12-21.
27. Ettema, D, Schwanen, T. (2012): A relational approach to analysing leisure travel, Journal of Transport Geography, Volume 24, September 2012, Pp: 173-181.
_||_