مقایسة شیوههای فرزند پروری والدین نوجوانان پسر بزهکار و عادی
محورهای موضوعی : زن و خانواده
کلید واژه: شیوههای فرزندپروری, بزهکاری,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه ی شیوه های فرزند پروری والدین نوجوانان پسر بزهکار و عادی شهر تبریز می باشد. این پژوهش از نوع تحقیقات علی- مقایسه ای است. جامعه آماری این مطالعه کلیه نوجوانان بزهکار پسر دستگیر شده در زندان تبریز و نوجوانان غیر بزهکار شهر تبریز می باشد. از میان نوجوانان بزهکار 60 نفر به عنوان نمونه که دارای تحصیلات راهنمایی می باشند به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به همان تعداد بصورت در دسترس از بین نوجوانان عادی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه ی محیط زندگی است که در سال 1358 توسط نقاشیان در شیراز و بر مبنای کارهای شیفر(1989) طراحی شده است. در بررسی نتایج از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون t مستقل و خی دو) استفاده شده است نتایج نشان داد که بین شیوه های فرزند پروری والدین نوجوانان بزهکاری و عادی تفاوت معناداری وجود دارد ( 05/0 P<). همچنین والدین مسامحه کار بیشترین فرزندان بزهکار را دارند و والدین مقتدر بیشترین فرزندان سالم را تربیت کرده اند.
The present study attempts to comparatively investigate the parenting styles of parents of both juvenile delinquent boys and normal teenage boys in Tabriz. This study is a kind of ex post facto research. The statistical population includes all juvenile delinquents in Tabriz prison, from among whom 60 subjects, with secondary education were selected by available sampling and also the same number of subjects from normal teens was selected by available sampling. The instrument in the research is based on Shifer works done in 1989 and “living environment questionnaire” developed by Naghashian in Shiraz. The findings revealed that there is a significant difference between parenting styles of delinquent and normal adolescents (p<0.05). Also, negligent parents have the most delinquent teens while careful parents have brought up the largest number of healthy, normal teens.
- اکبری، ابوالقاسم (1385)، مشکلات نوجوانی و جوانی. تهران: انتشارات رشد
- بیرامی، منصور (1378)، مقایسه سبکهای فرزند پروری والدین و عوامل شخصیتی در بین دانش آموزان دختر پرخاشگر و غیر پرخاشگر. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی
- پالاهنگ، ح؛ وکیل زاده، س ب؛ دریس، ف (1381)، بررسی فراوانی اختلالهای شخصیت در مجرمین مرد زندانی در زندان شهرکرد (1379-1380)، مجله اندیشه ورفتار، سال هشتم، شماره 3
- حیدری، بهاءالدین (1387)، مقایسه سلامت روانی و شیوه های فرزند پروری والدین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کشی عادی. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی
- رضایی،اکبر؛ مددخواه، شبنم (1388)، رابطه سبکهای فرزند پروری و باورهای معرفت شناختی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه. فصلنامه علوم تربیتی، سال دوم، شماره 5
- رئیسی، فاطمه؛ انیسی، جعفر؛ یزدی، سیده منصوره؛ زمانی، مریم؛ رشیدی، سمیه (1387)، مقایسه سلامت روان و شیوه های فرزند پروری در بین افراد معتاد و غیر معتاد . مجله علوم رفتاری. دوره 2، شماره 1، صص 41-33
- شامبیانی، هوشنگ (1378)، بزهکاری اطفال و نوجوانان (چاپ هشتم) تهران: انتشارات ژوبین
- علمی، محمود (1381)، گونه شناسی خانواده و رفتارهای نابهنجار نوجوانان. رساله دکتری رشته جامعه شناسی
- علی مددی، علی اصغر (1379)، برسی ویژگیهای زیستی، شناختی و شخصیتی بزهکاران کانون اصلاح و تربیت تبریز. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی
- میرسلطانی، میرباقر (1383)، بررسی و مقایسه تحول اخلاقی نوجوانان بزهکار با نوجوانان عادی پسر و دختر. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی
- میرزا احمدی، نادر (1379)، بررسی علل و عوامل بزهکاری نوجوانان و جوانان بین زندانیان و غیر زندانیان شهرستان تبریز. پایان نامه کارشناسی مدد کاری اجتماعی گروه علوم پزشکی
- نقاشیان، ذ (1358)، رابطه محیط خانواده و موفقیت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز
- هیبتی، خلیل (1381)، بررسی شیوه های فرزند پروری والدین و رابطه آن با شیوه های مقابله با استرس دانش اموزان دخترو پسر سال سوم دبیرستانهای رشد زرقان. پایان نامه کارشناسی ارشد. شیراز
- یعقوب خانی غیاثوند، مرضیه (1372)، رابطه محیط خانواده و پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز
- Davison, C.G. (2005), Abnormal psychology. New York: John wily
- Hardy, D.F., power; T.G & Jaedicke, S. (1993), Examining the relation of young children: effective behavioral problem of young children: effective intervention in the preschool and kindergarten years, New York: guild ford press
- Kean, C; Myers, K. & Evants, E (2003), Commune icating-wide implementation of parenting program: the south east Sydney positive parenting program. Australian journal for the advancement of mental health;2(3),1-12
- Lamborn, S.D., Mounts, N. S. - Stninbery 1. & Do busch, S. M. (1991), Authoritive, authoritarian, indulgent, and neglectful families child Development, 6, 1046-1005.
- Maccoby, E. E., & Martin, J. A. (1983), Socialization in the context of the family: parent child interaction. In P.H. Mussen (Ea & E. M. Hetherington (Vol. Ed.), Hand book of child psychology: Vol. 4. Socialization, personality, and social development (4thed, pp.1-101). New York: wily
- Robinson, C., Mandleco, B., Olsen, SF., Hart, CH. (2005), The parenting style and dimensions Questionnaire (PSQD).Handbook of family measurement techniques; thousand oaks: sage. Vol.3. p: 319-321
- Sheafer, E.S. (1989), Dimensions of mother-infant introduction: measurement, stability and predicative Validity. Infant‘s behavior and development; 6(3), 45-63
- Shick, D. T. L. (1999), Parental and Maternal Influences on the psychological well being of chines Ada leseents. Gentic, Social ana psychological Monographs, Vol 123 Issue 3, p. 269-297