بررسی و مقایسۀ رضایتمندی مادران از مراقبتهای جسمانی ارائه شده از طرف مراقبین لیبر، زایمان و بعد از زایمان در بیمارستانهای آموزشی و غیرآموزشی تبریز
محورهای موضوعی : زن و خانواده
کلید واژه: رضایتمندی, زایمان طبیعی, مراقبتهای جسمانی, مراقبین,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: رضایت بیمار مفهومی است که امروزه در مراقبت های پزشکی اهمیت بسیار ویژه ای یافته است. از آنجا که بهبود کیفیت مراقبت بدون توجه به نظرات و انتظارات بیماران امکان پذیر نیست و ماماها از اعضای اصلی تیم مراقبت های بهداشتی اولیه هستند و نقش مهمی در ارائه مراقبت های قبل و بعد از زایمان را بر عهده دارند، باید از میزان رضایت مددجویان آگاهی داشته باشند. هدف مطالعۀ حاضر بررسی رضایت مندی مادران از مراقبت های جسمانی ارائه شده از طرف مراقبین زایمانی در دوران بستری می باشد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی- مقایسه ای بر روی 270 نفر از مادرانی که در بیمارستان های الزهراء، طالقانی و 29بهمن تبریز زایمان کرده بودند، انجام گرفت. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ای که رضایت مندی مادران از مراقبین پروسۀ زایمانی (از زمان پذیرش در بیمارستان جهت انجام زایمان تا زمان ترخیص از بیمارستان) می سنجید استفاده گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری تی مستقل، ANOVA و همبستگی در نرم افزار آماریSPSS (ver.13) تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: در بیمارستان های آموزشی رضایت مندی مادران از مراقبت های جسمانی انجام شده در اتاق زایمان (89%) و بعد از زایمان (89.5%) در حد بالایی بود و در لیبر به 69% می رسید. و در بیمارستان های غیرآموزشی 92.9% مادران از مراقبین لیبر، 95.7 درصد از مراقبین زایمان و در نهایت 91.4 درصد مادران از مراقبین بعد از زایمان رضایت داشتند. رضایت مندی از مراقبت های جسمانی در طی لیبر (000/0P=) و زایمان (004/0P=) در بین بیمارستان های آموزشی و غیرآموزشی اختلاف آماری معنا داری داشت. ولی در مرحلۀ بعد از زایمان با 526/0P= اختلاف آماری معنا داری نداشت. نتیجه گیری: رضایت مندی مادران از مراقبین لیبر پایین تر از زایمان و بعد از زایمان بود. وجود تعداد زیاد مراقبین، پراسترس و همراه با درد بودن و نیاز به مراقبت، حمایت بیشتر در این مرحله می تواند دلیل این امر باشد. رضایت مندی در طی لیبر و زایمان در بیمارستان های آموزشی نسبت به غیرآموزشی پایین می باشد علت این نارضایتی ها انجام مراقبت توسط تعداد زیاد مراقبین و حضور دانشجویان و انجام مراقبت توسط آنها است .
Background & Objectives: Nowadays patient satisfaction concept has a significant importance in medical care. Since consideration of patients’ expectation is necessary in improving care quality and midwives are the essential members of health care team and have an important role in antenatal and postnatal, they should be aware of client satisfaction rate. The aim of this study was to assess mothers’ satisfaction rate and physical care of maternal care givers during hospitalization. Materials & Methods: This is a descriptive comparative study conducted on 270 childbirth mothers that were admitted to Alzahra, Talegani and 29 Bahman hospitals in Tabriz. Mothers who had inclusion criteria were selected by stratified random sampling method. Mothers’ satisfaction questionnaire from labor and delivery care givers was used for collecting data. Data were analyzed by spss (ver.13) software using descriptive statistics and Independent Sample t-test, ANOVA, and Correlation. Results: In educational hospitals mothers` satisfaction rate with physical care in delivery room (89%) and post partum (89.5%) were in high rate. And in labor phase satisfaction rate with Physical Care was 69%. And in non-educational maternity hospitals, 92.9% of mothers were satisfied with labor care givers‚ 95.7% of them with delivery care givers‚ and finally 91.4% of them with postpartum care givers. The findings of independent sample t-test showed that there is a significant difference in satisfaction rate with physical care in labor phase (p=0.000), with delivery care (p=0.004) between educational and non-educational hospitals‚ but there is not a significant difference in satisfaction rate with physical care in postpartum phase (p=0.526) between educational and non-educational hospitals. Conclusion: Mothers’ satisfaction with care givers in labor phase was lower than delivery and postpartum. The probable reason for this object is the presence of a large number of care givers in labor phase and stress and the presence of pain in this stage and necessity for care, support and more attention in this phase. Satisfaction in educational hospitals in labor and delivery phase was lower than non educational maternity hospitals. The reason for this difference is the presence of a large number of care givers and students that do the care in labor and delivery.
- اردیبهشتیخیابان، م(1377)، "میزان برآورد انتظارات مادران از مراقبین زایمانی در بیمارستانهای آموزشی و درمانی شهر تبریز سال1376"، پایان نامه کارشناسی ارشد مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری مامایی.
- بحریبیتاج، ن؛ لطیفنژاد، ر؛ تفضلی، م (1382)، "بررسی تأثیر حمایت حرفهای طی مراحل زایمانی بر میزان رضایتمندی خانمهای نخست باردار از تجربهی زایمان". مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید صدوقی یزد، سال یازدهم، شماره سوم، صص73-79.
- سیمبر، م؛ دیبازری، ز؛ عابدسعیدی، ژ؛ علویمجد، ح(1384)، "بررسی کیفیت مراقبتهای پس از زایمان در بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پرشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی". مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سال دهم، شماره چهل وسوم، 45- 49.
- شارمی، ه؛ ظهیری، ز؛ زندهدل، م(1386)، "بررسی میزان رضایتمندی مراجعهکنندگان واحد مراقبتهای پیش از زایمان در بیمارستانهای دولتی شهر رشت". مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، سال هفدهم، شماره شصتوشش، 37-29.
- میرمولایی، س؛ مهران، ع؛ رحیمیقصبه، س(1382)، "دیدگاه مادران نسبت به اهمیت، دریافت و رضایت از حمایتهای مورد نیاز در اتاق درد و زایمان". مجله دانشگاه علوم پزشکی تهران (حیات)، سال نهم، شماره هفدهم،41-47.
- میرمولایی، سط؛ خاکبازان، ز؛ کاظمنژاد، ا؛ آذری، م(1386)، "میزان دریافت و رضایت از مراقبتهای دوران بارداری". مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران (حیات)، دوره سیزدهم، شماره دوم،31-40
- واثق، ف؛ نوغانی، ف(1380)، تاریخ، اخلاق و مقررات مامائی. شماره اول.تهران، نشر و تبلیغ بشری، صص124-106.
- Daff La,Lamping D, Ahmed LB.(2001), Evaluation satisfaction with maternity care in women from minority ethnic communities: development and validation of a sylheti questionnaire.International journal quality in health care, 13(3), 215-230
- Chunuan SK. (2002), Patient Satisfaction with Health Care Services Received During Intrapartum in One Regional Hospital in the Southern Part of Thailand. PhD Dissertation, University Of Kentucky.
- Fraser DM, Cooper MA. (2003), Myles textbook for midwives, Fourteenth edition.Churchill Livingstone, London, 3-10.
- Mackey MC, Flanders Stepans ME. (2006), Women's Evaluation OF Their Labor and Delivery Nurses. JOGNN, 23(5), 413-420.
- Page LA (2000), the new midwifery science and sensitivity in practice. First published. London, Churchill Livingstone, 106.
- Peterson W. (2004), Adolescent mothers `satisfaction with postpartum nursing care: quantitative and qualitative approaches HD dissertation, Mc master university.
- Robledo IJ. (1997), the impact of childbirth preparation and support on labor and birth outcome. PhD dissertation, university of Rhode Island.
- Waldenstrom U, Brown S, McLachlan H, Forster D, Brennecke S.(2000), Does team midwife care increase satisfaction with Antenatal, Intrapartum, and postpartum care? A randomized controlled trial. Birth, 27(3), 156-167.