نقد و بررسی شبهه ی کراهت ازدواج
محورهای موضوعی : زن و خانوادهاحمد باقری 1 , حسین داورزنی 2 , سید محمود هل اتایی 3 *
1 - استاد، فقه و حقوق اسلامی، دانشکده الهیات ، دانشگاه تهران ،تهران ، ایران
2 - دانشیار، فقه و حقوق اسلامی، دانشکده الهیات ، دانشگاه تهران ،تهران ، ایران
3 - دانشجوی دکتری ، فقه و حقوق اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران ( نویسنده مسئول )
smhalataee21@gmail.com
کلید واژه: ازدواج, عدم مطلوبیت, استحباب, کراهت, عمومیت,
چکیده مقاله :
مشهور فقیهان امامیه با استناد به اطلاق یا عموم ادله ای که نظر به استحباب ازدواج دارند، گستره مخاطبین را آحاد مسلمانان می دانند. در مقابل، گروهی از بزرگان فقه جعفری(ع) همچون شیخ طوسی، ابن حمزه، راوندی و حلی با استناد به ادله ای نظیر ستایش حضرت یحیی(ع) در قرآن کریم با عنوان حصور، مذمت محبت به فرزندان و زنان، در پی داشتن فتنه، حزن و اندوه و ایجاد انحراف از آرمان اصلی خلقت که ازدواج عامل ایجاد آن است، بر این باورند که استحباب ازدواج اختصاص به دو گروه دارد؛ اول: کسانی که تمکن مالی برای فراهم نمودن مقدمات ازدواج را دارا می باشند و گروه دوم: کسانی هستند که شوق جنسی به روابط زناشویی دارند و در غیر این دو مورد، ازدواج نه تنها مطلوبیتی ندارد بلکه مکروه نیز می باشد و باید خویشتن داری نمود. در این پژوهش ضمن نقد ادله ی مخالفان، با استناد به عموم ادله نقلی مشروعیت نکاح و ادله عقلی نظیر وجوب مقدمه واجب و ملازمه میان حکم عقل و شرع، مطلوبیت استحبابی نکاح اثبات شده است.
Well-known Imami jurists, citing the absolute or general arguments that are in favor of marriage, consider the audience to be Muslims. On the other hand, a group of great jurists of Jafari (AS) such as Sheikh Tusi, Ibn Hamza, Ravandi and Hali, citing arguments such as praising Hazrat Yahya (AS) in the Holy Quran as "Hasour", condemning the love of children and women, in Following sedition, sorrow and grief and deviating from the main ideal of creation, which is caused by marriage believed that the acceptance of marriage belongs to two groups; First: those who have the financial means to prepare for marriage and the second group, those who have sexual desire for marital relations, and otherwise, marriage is not only undesirable but also disgusting and should be restrained. In this study, while criticizing the arguments of the opponents, citing the general narrated arguments of the legitimacy of marriage and rational arguments such as the necessity of the obligatory introduction and the connection between the rule of reason and sharia, the desirability of marriage has been proved.
منابع و مآخذ
_||_