آنالیز عملکرد طوق و شکاف در کاهش آبشستگی اطراف پایه پلها به کمک نرم افزار SSIIM
محورهای موضوعی : هیدرولوژیکورس نکوفر 1 , فرشید پولادی 2 , مهرناز روزبهانی 3
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، دانشکده فنی و مهندسی
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد لارستان
3 - کارشناسی ارشد، پژوهشگاه هوافضا
کلید واژه: شکاف, عمق آبشستگی, طوق, نرم افزار SSIIM,
چکیده مقاله :
فرسایش بستر و حمل مواد جداشده از آن به وسیله جریان آبشستگی نامیده می شود به دلیل اینکه یکی از مهم ترین دلایل تخریب پل ها به خصوص در مواقع سیلابی، آبشستگی موضعی اطراف پایه پل است، تعیین عمق آبشستگی موضعی اطراف پایه های پل، نقش بسیار مهمی در طراحی پل ها در مقابل این پدیده مخرب ایفا می کند. به همین دلیل ارائه روش هایی برای کنترل و کاهش این پدیده حائز اهمیت است. با استفاده از نرم افزار SSIIM که یک نرم افزار سه بعدی با قابلیت زمانی است، آبشستگی و کاهش آن با استفاده از طوق و شکاف بررسی می شود. مشخص شد که استفاده همزمان از طوق و شکاف تأثیر محسوسی بر کاهش عمق آبشستگی دارد و نتایج به دست آمده از مدل سازی عددی تفاوتی حدود 20 تا 25% با نتایج مدل آزمایشگاهی نشان می دهد.
The erosion of the substrate and the carrying of the material is called scouring. Due to the fact that one of the most important reasons for the destruction of the bridges, especially in flood situations, is the local scouring around the bridge, the determination of the local scour depth near the bridges is very important. An important role in designing bridges is in the face of this destructive phenomenon. For this reason, it is important to provide methods to control and reduce this phenomenon. Using SSIIM software, which is a time-consuming three-dimensional software, scour and scrubbing are checked using collar and splitter. It was found that simultaneous use of collar and gap has a significant effect on reducing the scour depth and the results of numerical modeling show a difference of 20-25% with the results of the experimental model.
_||_