تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان دانشجویان دختر
محورهای موضوعی : روان شناسی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سوسنگرد ،مدرس گروه راهنمایی و مشاوره، سوسنگرد ، ایران
کلید واژه: سلامت روان, mental health, مهارتهای زندگی, دانشجویان دختر, life skills training, female students,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان دانشجویان دختر رشته راهنمایی و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوسنگرد بود. نمونه تحقیق شامل 40 نفر از دانشجویان بود که به شیوه نمونه گیری تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) تقسیم شدند. قبل از مداخله متغیر مستقل یعنی آموزش مهارتهای زندگی، از گروه آزمایش و کنترل با استفاده از ابزار سلامت روان(SCL25)، پیش آزمون گرفته شد. سپس گروه آزمایش به مدت 12 جلسۀ 90 دقیقه ای آموزش مهارتهای زندگی را دریافت نمودند و پس از گذشت دو ماه، از آزمودنیها پس آزمون بعمل آمد و مجدداً بعد از یک ماه آزمون پیگیری از دو گروه گرفته شد. نتایج حاصل از یافته ها، با استفاده از تحلیل کواریانس، نشان داد که تفاوت دو گروه آزمایش و کنترل در سطح 0/001>P معنادار است. این مطلب بیانگر آن است که آموزش مهارتهای زندگی منجر به افزایش سلامت روان دانشجویان شده است.
The purpose of the current research was to investigate the efficacy of life skills training on Susangerd Islamic Azad University counseling and guidance major field female students’ mental health. The sample included 40 students that were selected randomly amongst those students. The subjects were divided randomly to two groups: test group and control group, 20 students in each group. The test group received 12 sessions of life skills training, 90 minutes each; while the control group did not receive any. Pre-test and post–test on mental health were implied for both groups. Finally the two groups were compared. After one month the consistency test was conducted for the both groups as well. T-test for independent groups and covariance analysis were used as statistical procedure. The results showed that there was a significant difference in the scores of the post – test of the test group in comparison to the control group. That means life skills training caused increasing of mental health in the test group female students.
_||_