بررسی نقش زن در یهودیت
محورهای موضوعی : دین، مذهب و فقهمعصومه عزیزی خادم 1 , علی یار حسینی 2
1 - دانشگاه ادیان و مذاهب قم، گروه تصوف و عرفان اسلامی، قم، ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجد سلیمان، گروه تصوف و عرفان اسلامی، مسجد سلیمان، ایران.
کلید واژه: زن, woman, تورات, Torah, یهودیت, کتوبا, گت, Judaism, Talmud, Ketubah, Get,
چکیده مقاله :
در کتاب مقدس (تورات)از ابتدای آفرینش و پس از خلقت مرد، حضور زن نمایان است. زنان یهودی از انجام برخی مراسم مذهبی در زمان های خاص مانند: بستن تِفیلین(پیشانی بند مخصوص نماز) یا خواندن دعای شِمعَ(تأکید بر وحدانیت خداوند) منع شده اند؛ اما بقیه وظایف دینی را باید همانند مردان انجام دهند. یهودیان اوج کمال زن را رسیدن به مرحله ی مادر شدن می دانند. یهودی بودن از مادر به ارث می رسد، اما فرزندان را با اسم پدر می خوانند. برای رعایت حقوق زن پس از ازدواج، داماد سندی به نام کِتوبا را امضا می کند. اگر بین زن و مرد سازگاری وجود نداشت آنها می توانند از هم جدا شوند. طلاق در آیین یهودیان زمانی واقع می شود که مرد یک گِت (طلاق نامه) را به همسرش تحویل دهد. چنانچه زنی زناکار باشد، طلاق دادن او جزء واجبات به شمار می آید.
The sacred script, Torah, signifies the presence of women right after the genesis and creation of men. Jewish women are not allowed to do specific religious services such as tying Tefillin (the headband for prayers) or the Shema Yisrael prayer (emphasis on the unity of God); yet they attend other services like men. For Jews, the highest level a woman can reach is the motherhood. Being a Jew is inherited from the mother's side; however, the children are called after their fathers. In order to observe woman's post marriage rights, the man has to sign a deed named Ketubah. The man and the woman may separate if there is no agreement between them. Men conduct divorce when they give a Get (divorce document) to the woman. Divorcing an adulteress is an obligation on the other hand.
- کتاب مقدس ، به همت انجمن پخش کتب مقدسه.
-آرمسترانگ، کرن.(2000).خداشناسی از ابراهیم تاکنون، ترجمه محسن سپهر.(1383).نشر مرکز، چاپ پنجم، تهران
-بوکر، جان، وستر دیل.(2003). ادیان جهان ،مترجم،سید نیما اورازانی و سیده الهه حسینی.(1389).انتشارات سایه گستر،قزوین.
- آنترمن، اَلن.(1999). باورها و آیین های یهودی، رضا فرزین.(1385). مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، تهران.
- اپستاین، ایزیدور.(1939). یهودیت، ترجمه ی بهزاد سالکی.(1388).مؤسسه پژوهش حکمت و فلسفه ایران، چاپ دوم، تهران.
- دورانت، ویل، (b).(1992). تاریخ تمدن ،مشرق زمین (گاهواره ی تمدن)، مترجمان احمد آرام، ع پاشایی، امید، حسین آریان پور.(1367). ج1 چاپ دوم سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، تهران.
- دورانت، ویل، (a).(1992). تاریخ تمدن عصر ایمان، مترجمان ابوطالب صارمی، پاینده ابوالقاسم طاهری.(1368). ج4 چاپ دوم، سازمان انتشارات و آموزش انقلابی اسلامی، تهران.
-دهخدا،علی اکبر .( 1377).دائره المعارف ، ج 27،تهران .
- سالتز، آدین اشتاین.(1937). سیری در تلمود، مترجم باقر طالبی دارابی.(1383). مرکزمطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، چاپ اول، قم.
- شنکایی، مرضیه.(1388).بررسی تطبیقی اسمای الهی، سروش، چاپ دوم، تهران.
- شولم، گرشوم.(1897).جریانات بزرگ در عرفان یهودی، ترجمه فریدالدین رادمهر.(1389). نیلوفر، چاپ دوم، تهران.
-کهن، ابراهام.(1887).گنجینه ای از تلمود، مترجم انگلیسی، امیر فریدون گرگانی.(1382). مترجم عبری، یهوشوغ نتن الی، به اهتمام امیرحسین صدری پور، اساطیر، تهران
_||_