رابطه شدت بی خوابی، کیفیت خواب، خواب آلودگی و اختلال در سلامت با عملکرد تحصیلی در دختران
محورهای موضوعی : روان شناسیعلیرضا حیدرئی 1 , پروین احتشام زاده 2 , ماندانا مرعشی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، ایران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، ایران
کلید واژه: کیفیت خواب, Sleep Quality, شدت بی خوابی, خواب آلودگی, سلامت روان و عملکرد تحصیلی, Insomnia severity, sleepiness, mental health and academic performance,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین شدت بی خوابی، کیفیت خواب، خواب آلودگی و اختلال در سلامت روان با عملکرد تحصیلی در دختران نوجوان شهر اهواز بود. نمونه این پژوهش شامل 184 نفر بود که به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های شدت بی خوابی (ISI)، کیفیت خواب پیتزربرگ، خواب آلودگی، مقیاس 25 نشانه ای سلامت روان و معدل به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی استافده شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و نتایج تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون نشان داد که میان شدت بی خوابی، کیفیت خواب، خواب آلودگی و اختلال در سلامت روان با عملکرد تحصیلی دختران نوجوان شهر اهواز رابطه معنی داری وجود دارد. هم چنین از میان متغیرهای پیش بین، متغییر شدت بی خوابی، خواب آلودگی و اختلال در سلامت روان به ترتیب بهترین پیش بینی کننده های عملکرد تحصیلی دختران نوجوان بود.
The purpose of this study was to investigate the relationship between insomnia intensity, sleep quality, sleepiness and mental health disorders with academic performance in adolescent girls of Ahvaz city. The sample of this research included 184 people who were selected by cluster sampling. In order to collect data, insomnia intensity questionnaires (ISI), Pitzerberg sleep quality, sleepiness, 25-point scale of mental health and grade point average were used as indicators of academic performance. The current research was correlational and the results of data analysis using Pearson correlation coefficient and regression showed that there is a significant relationship between insomnia severity, sleep quality, sleepiness and mental health disorders with the academic performance of adolescent girls in Ahvaz city. Also, among the predictor variables, the variable of intensity of insomnia, sleepiness and disorder in mental health were respectively the best predictors of academic performance of adolescent girls.
_||_