تحلیل شاخصها و مؤلفههای سازمان بهرهور با رویکرد توانمندسازی کارکنان در سازمانهای آموزشی و پژوهشی
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانیعشرت کرمی 1 , عبدالخالق غلامی 2 * , سراج الدین محبی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت منابع انسانی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
کلید واژه: آموزش و پرورش, بهرهوری, توانمندسازی, منابع انسانی,
چکیده مقاله :
بهرهوری به عنوان یکی از شاخصهای عملکرد مدیریتی است و هدف از انجام این پژوهش، تحلیل شاخصها و مؤلفههای سازمان بهرهور با رویکرد توانمندسازی کارکنان در سازمانهای آموزشی و پژوهشی (مورد مطالعه: آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان استان فارس) بود. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی است و دادهها به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) جمع آوری شد. جامعه آماری در بخش کیفی 21 نفر از خبرگان آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان استان فارس بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی مدیران و کارشناسان منابع انسانی بودند که ابتدا با روش تصادفی طبقهای، سپس 384 نفر به صورت غیرتصادفی در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته شامل مؤلفهها و شاخصهای سازمان بهرهور بود. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید دانشگاه و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد (86/0=α). برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS نسخه 23 و لیزرل استفاده شد. براساس یافتهها 74 شاخص در قالب 18 مؤلفه در ابعاد مدیریتی، آموزشی، نوآوری و فناوری، محیطی و عوامل انگیزشی بر بهرهوری آموزش و پرورش استان فارس اثرگذار است. همچننین یافتهها نشان داد، مؤلفههای کیفی استخراج شده، اثر مستقیم و معناداری بر مدل سازمان بهرهور در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان دارد. توسعة تفکر راهبردی ، وجود اهداف شفاف و اولویتهای آموزشی، مشوقهای سازمانی و ارتباطات و تعاملات مؤثر، توجه به عدالت آموزشی و ارزیابیهای مستمر در توسعه بهرهوری سازمانی در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان اثرگذار است.
Productivity is one of the indicators of managerial performance and the purpose of this research was to analyze the indicators and components of a productive organization with the approach of empowering employees in educational and research organizations (case study: Education and Farhangian University of Fars Province). This research is practical in terms of purpose and the data was collected in the field and in a mixed way (qualitative and quantitative). The statistical population in the qualitative section was 21 experts who were selected purposefully, and in the quantitative section, there were managers and human resources experts, who were first selected by stratified random method, then 384 non-randomly available people were selected as samples. The research tool was a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was confirmed by 10 university professors and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha test (α=0.86). SPSS version 23 and Lisrel software were used for data analysis. Based on the findings, 74 indicators in the form of 18 components in the dimensions of management, education, innovation and technology, environment and motivational factors have an effect on the productivity of education and Farhangian University of Fars province. Also, the findings showed that the extracted qualitative components have a direct and significant effect on the productive organization model in education and Farhangian University. The development of strategic thinking, organizational incentives, attention to educational justice and continuous evaluations are effective in the development of organizational productivity in education and Farhangian University.