طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه فرهنگ مدیریت خطا در موسسات آموزشی
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانییوسف نامور 1 , الهام صحرایی 2 , صدرالدین ستاری 3
1 - گروه علوم تربیتی. واحد اردبیل. دانشگاه آزاد اسلامی
2 - گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
3 - گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
کلید واژه: اعتبارسنجی, پرسشنامه, فرهنگ مدیریت خطا, موسسات آموزشی,
چکیده مقاله :
هدف این مقاله، طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه فرهنگ مدیریت خطا در موسسات آموزشی میباشد که با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام شده است. دادههای کیفی با کمک تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شدهاند. 11 نفر از مدیران سازمان و مدیران مدارس که دارای حداقل 10 سال سابقه در امور آموزشی داشتند به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی استفاده شده است. در بخش کیفی، 54 مؤلفه شناسایی شد که در قالب مدل پارادایمیک شامل 5 بعد ارائه شد (شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها). بر مبنای یافتههای حاصل از مرحله کیفی، پرسشنامه طراحی شد. این پرسشنامه از طریق مشارکت 256 نفر از مدیران و معاونان مدارس ابتدایی شهرستان اردبیل با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای اجرا گردید. سپس دادههای کمی به وسیله نرم افزارهای Spss25 ,AMOS24 تحلیل شدند. نتایج مرحله کمی نشان داد، دادههای گردآوری شده با ساختار پنج عاملی پرسشنامه فرهنگ مدیریت خطا در موسسات آموزشی برازش دارد همچنین عاملهای پرسشنامه فرهنگ مدیریت خطا، از همبستگی و همسانی درونی مطلوبی برخوردار بودند.
The purpose of this article is to design and validate the error management culture questionnaire in educational institutions, which was done with a mixed exploratory approach. Qualitative data were collected with the help of semi-structured interview technique. 11 organization managers and school managers who had at least 10 years of experience in educational affairs were selected by purposive sampling. In order to analyze the data, the continuous comparison method was used during three stages of open coding, central coding and selective coding. In the qualitative part, 54 components were identified, which were presented in the form of a paradigmatic model including 5 dimensions (causal conditions, contextual conditions, intervening conditions, strategies and consequences). Based on the findings of the qualitative phase, a questionnaire was designed. This questionnaire was implemented through the participation of 256 principals and assistant principals of primary schools in Ardabil city with stratified random sampling method. Then quantitative data were analyzed by Spss25 and AMOS24 software. The results of the quantitative stage showed that the data collected with the five-factor structure of the error management culture questionnaire is suitable in educational institutions, and the factors of the error management culture questionnaire had good correlation and internal consistency.