بررسی اثر شایستگیهای حرفهای بر عملکرد حرفهای کارکنان دانشی با تحلیل نقش تعدیلگری جو نوآورانه
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانیهاجر عابدینی 1 , فرج اله رهنورد 2 , علی اکبر قهرمانی گلوزان 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، ایران.
3 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه مدیریت، قزوین، ایران.
کلید واژه: کارکنان دانشی, شایستگی حرفهای, جو نوآورانه, عملکرد حرفهای, سازمان دانشبنیان,
چکیده مقاله :
امروزه ارتقای عملکرد حرفهای یکی از چالشهای مدیران منابع انسانی است و توسعه شایستگیهای حرفهای یک راهبرد پذیرفتهشده برای بهبود عملکرد فردی و سازمانی محسوب میشود. با توجه به ماهیت سازمانهای دانشبنیان و ایجاد محیطهای خلاق و نوآور، توسعه شایستگیهای حرفهای برای کارکنان دانشی از اهمیت زیادی برخوردار است. بدین منظور، این تحقیق با هدف بررسی تأثیر شایستگیهای حرفهای بر عملکرد حرفهای کارکنان دانشی و با تحلیل نقش تعدیلکنندهی جو نوآورانه در سازمانهای دانشبنیان بخش دولتی انجام شده است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی، از لحاظ نوع دادهها، کمی و ماهیت آن توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، کارکنان دانشی سازمانهای دانشبنیان استانهای منتخب (تهران، قزوین، قم و البرز) به تعداد 328 نفر بودند که 177 نفر به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای سنجش عملکرد حرفهای از پرسشنامه کوپمنس و همکاران (2014) و برای جو نوآورانه از پرسشنامه بیبی و همکاران (2020) استفاده شد. شایستگیهای حرفهای نیز با چهار خرده مقیاس دانش، مهارت، توانایی و نگرش حرفهای و با پرسشنامه پورکریمی و همکاران (1396) سنجش شده است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SmartPLS و با تأکید بر آزمون تحلیل مسیر انجام شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که ابعاد شایستگیهای حرفهای شامل دانش، مهارت، توانایی و نگرش تأثیر مستقیمی بر عملکرد حرفهای دارند. از سویی دیگر، جو نوآورانه تأثیر ابعاد شایستگیهای حرفهای بر عملکرد حرفهای را بهصورت فزاینده تعدیل میکند. بنابراین جو نوآورانه با ترویج و ترغیب فرهنگ نوآوری در سازمانهای دانشبنیان، زمینهی توسعه شایستگیهای حرفهای را برای تعالی فردی و تحقق اهداف سازمانی فراهم میآورد.
Today, Professional performance upgrade is one of the challenges for human resource managers, and development of professional competencies is accepted strategy to improve individual and organizational performance. Given the nature of the knowledge based organizations and creating creative and innovative environments, development of professional competencies for knowledge workers is more important. This research aims to the effect of professional competencies dimensions of knowledge workers on professional performance by moderating role of innovative climate in knowledge based organizations of public sector. Research in terms of purpose is applied and type of data is quantitative and nature, is descriptive and correlation. Statistical population consisted of 328 knowledge workers of knowledge based organizations selected provinces (Tehran, Qazvin, Qom and Alborz), 177 people were selected in stratified random sampling. To measure the professional performance used Koopmans et al. (2014) questionnaire and for measure innovative climate used Bibi et al. (2020) questionnaire. Also, Professional competencies are measured with four subscales of knowledge, skills, ability and attitudes by use of Poorkarimi et al. (2017) questionnaire. Data analysis performed by using SmartPLS software and emphasized path analysis test. Results show that professional competencies dimensions include professional knowledge; professional skills, professional ability and professional attitude have a direct impact on professional performance. On the other hand, innovative climate moderates the effect of professional competencies dimensions on professional performance. Therefore, innovative climate by promoting and encouraging innovative culture of knowledge-based organizations provides the basis for development of professional competencies for individual excellence and the realization of organizational goals.
_||_