تسهیم دانش حلقه میانجی در رابطه رفتار شهروندی سازمانی با چابکی سازمانی
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانیکلثوم نامی 1 , رحیمه ملائی سیروئیه 2
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی ، بندرعباس ، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی ، بندرعباس ، ایران
کلید واژه: رفتار شهروندی سازمانی, چابکی سازمانی, بندرعباس, تسهیم دانش, مدارس متوسطه دوم,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی تسهیم دانش در رابطه با رفتار شهروندی سازمانی با چابکی سازمانی در مدارس متوسطه دوم دخترانه بوده است، روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها از نوع توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی بود ، بدین منظور نمونهای به حجم 245 نفر آزمودنی ، از بین دبیران متوسطه دوم مدارس دخترانه با استفاده از سرشماری کامل به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند، از پرسشنامه چابکی سازمان شریفی و ژانگ (2000)، پرسشنامه تسهیم دانش چابک، لیائو، لی و لو (2013)، پرسشنامه رفتار شهروندی پودساکف و همکاران (1990)استفاده شد، از روایی محتوایی وبرای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد به ترتیب برابر ۸۷/۰ ، ۷۶/۰، ۸۴/۰ بوده است، جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای lisrel 8.54 و spss22 استفاده شد، نتایج نشان داد رفتار شهروندی سازمانی با تسهیم دانش در مدارس رابطه مستقیم و معناداری، تسهیم دانش با چابکی سازمانی در مدارس رابطه مستقیم و معناداری، رفتار شهروندی سازمانی با چابکی سازمانی در مدارس رابطه مستقیم و معناداری و همچنین تسهیم دانش نقش میانجی در رابطه رفتار شهروندی سازمانی با چابکی سازمانی داشته اند و د رنهایت الگوی کلی پژوهش تایید شد.
The purpose of this study was to investigate the role of mediator of knowledge sharing in relation to organizational citizenship behavior with organizational agility in second grade secondary school girls. The research method was applied in terms of purpose and in terms of data collection, a descriptive-survey type correlation was used. Structural transactions model was used. For this purpose, a sample of 245 subjects was selected from among high school secondary schoolgirls using a complete census as a statistical sample. To collect data, the agility questionnaire of Sharifi Organization and Zhang (2000), Alabah Knowledge Sharing Questionnaire, Liao, Lee & Leo (2013), Raf's Questionnaire Tarh Shahrvandi, Podosakov et al. (1990). To assess the validity of the questionnaire, content validity was used to determine the reliability of the Cronbach's alpha coefficient, which was 0.87, 0.76, 0.84, respectively, for data analysis Lisrel 8.54 and spss22 software were used. The results of research hypotheses showed that organizational citizenship behavior with knowledge sharing in schools has a direct and significant relationship, knowledge sharing with organizational agility in schools has a direct and significant relationship, organizational citizenship behavior with agility An organizational relationship in schools has a direct and meaningful relationship as well as knowledge sharing as a mediator in the relationship between citizenship behavior Manny had with organizational agility and the study was approved general pattern
_||_