پیشرانهای موثر بر جامعهپذیری اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانیمریم حافظی 1 , محمود رضایی زاده 2 , ناصر میرسپاسی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت منابع انسانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استاد مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: جامعهپذیری, اعضاء هیئت علمی, دانشگاه آزاد اسلامی, مدل سازی تفسیری ساختاری.,
چکیده مقاله :
از آنجا که دانشگاهها اغلب تلاش می کنند سازگاری بین اعضاء هیئت علمی و دانشگاه را توسعه دهند، جامعهپذیری سازمانی در این میان نقش اساسی دارد. مطالعه حاضر با هدف شناسایی پیشرانهای موثر بر جامعهپذیری اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد. روش تحقیق بهصورت کیفی است. جامعه آماری این پژوهش را خبرگان و اساتید باتجربه دانشگاهی تشکیل می دهند که تعداد آنها در بخش کیفی 12 نفر است. تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری جهت طراحی مدل و شناسایی مولفههای پیشرانهای جامعهپذیری اعضاء هیئت علمی مورد استفاده قرار گرفت پس از استخراج پیشرانها در بخش کیفی، در بخش کمی مدل ساختاری–تفسیری، با شرکت 10 نفر از خبرگان دانشگاهی اجرا شد. جهت گردآوری اطلاعات از روش مطالعات کتابخانهای و مصاحبه نیمهساختاریافته بهره گرفته شده است. روایی محتوا توسط اساتید راهنما مورد تایید قرار گرفت. بر اساس مدل طراحی شده، فرصتهای تعامل، شبکههای اجتماعی و حمایتها در سطح اول مدل طراحی شده قرار گرفتند. جهتسازها و روابط مربیگری در سطح دوم مدل قرار گرفتند. همچنین بر اساس نمودار قدرت نفوذ-قدرت وابستگی، مولفه شبکههای اجتماعی در ناحیه وابسته، مولفههای حمایتها و فرصتهای تعامل در ناحیه پیوندی و مولفههای جهتسازها و مربیگری در ناحیه مستقل قرار گرفتند.
Since universities try to develop compatibility between faculty members and the university, organizational socialization plays an essential role in this. The present study was carried out with the aim of identifying the drivers influencing the socialization of faculty members of Islamic Azad University. The research method is qualitative. The statistical population of this research consists of experts and experienced university professors, whose number is 12 in the qualitative section. The interpretive structural modeling technique was used to design the model and identify the components of the socialization drivers of faculty members. After extracting the drivers in the qualitative part, the structural-interpretive model was implemented in the quantitative part with the participation of 10 academic experts. In order to collect information, library studies and semi-structured interviews have been done. Content validity was confirmed by supervisors. Based on the designed model, interaction opportunities, social networks and support were placed in the first level of the designed model. Direction makers and mentoring relationships were placed in the second level of the model. Also, based on the power of influence-power of dependence diagram, the component of social networks was placed in the dependent area, the components of support and interaction opportunities were placed in the linked area, and the components of direction makers and coaching were placed in the independent area.
Aghaei, A. et al. (2018). Modeling the talent management of physical R education teachers in the country. PhD Thesis in Physical Education. Shahroud University of Technology. (In Persian)
Ahuja, M. K., & Galvin, J. E. (2003). Socialization in Virtual Groups. Kelley School of Business, Accounting and Information Systems, Indiana University, Journal of Management 2003 29(2) 161–185.
Baldwin, R. G. (1996). Faculty career stages and implications for professional development. In D. E. Finnegan, D. Webster., & Z. F. Gamson (Eds.), Faculty and faculty issues in colleges and universities. Needham Heights, MA: Simon & Schuster.
Balen, j. & Yun, Ch. & Johnima, A. Browndi, I. (2022). Arrangement of the official and unofficial reinforcement in the socialization of the faculty associates. International Journal of Human Development and Family Research. Volume 11, Issue 8.
Bauer, T. N., & Green, S. G. (1994). Effect of newcomer involvement in work-related activities: a longitudinal study of socialization. Journal of applied psychology, 79(2), 211.
Bauer, T. N., Morrison, E. W., & Callister, R. R. (1998). Organizational socialization. Research in personnel and human resource management, 16.
Bogler, R. & Kremer‐Hayon. L. (1999). The Socialization of Faculty Members to University Culture and Norms, Journal of Further and Higher Education, 23:1, 31-40.
Boxall, P. (2003). HR strategy and competitive advantage in the service sector. Human Resource Management Journal, 13(3), 5-20.
Griffin, A. E. C., Colella, A., & Goparaju, S. (2000). Newcomer and Organizational Socialization Tactics: An Interactionist Perspective. Human Resource Management Review, 10(4), 453-474.
Iqbal, F. et al. (2015), "Designing and compiling the talent management process model of faculty members for talent-oriented universities", Public Management Research, 9th year, No. 34. (In Persian)
Jung, Y., & Takeuchi, N. (2018). A lifespan perspective for understanding career self-management and satisfaction: The role of developmental human resource practices and organizational support. Human Relations, 71(1), 73–102.
Klein, H. J., & Weaver, N. A. (2000). The effectiveness of an organizational-level orientation training program in the socialization of new hires. Personnel Psychology, 53(1), 47-66.
Malcolm S. Knowles, Elwood F. Holton and Richard S. Swanson (2001). Education and learning of adults, translated by Saeed Ghiashi Nadoshan.
Moreland, R.L, and Levine, M (2001). Socialization and Trust in Work Groups. Volume 5, Issue 3.
Schein, E. H. (1968). Organizational Socialization and the profession of management. Industrial Management Review, 9, 1 – 16.
Sherony, K. M., & Green, S. G. (2002). Coworker exchange: Relationships between coworkers, leader-member exchange, and work attitudes. Journal of Applied Psychology, 87(3), 542–548.
Taormina, R.J. (2004). Convergent validation of two measures of organizational socialization, International Journal of Human Resource Management,Vol.15.No.1.pp. 76-94.
Van Maanen, J., & Schein, E. H. (1979). Toward a theory of organizational socialization. Research in organizational behavior.
Warfield, J.W. (1974). Developing interconnected matrices in structural modelling, IEEE transcript on systems, Men and Cybernetics, 4(1): 51-81.
Watson, R. (1978). Interpretive structural modeling. A useful tool for technology, Technological Forecasting and Social Change, 11(2): 165-185.