طراحی و اعتباریابی برنامه درسی گردشگری پایدار در آموزش عالی
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسی
مهدیه السادات میررحیمی
1
(دکتری برنامه ریزی درسی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران. )
پروین صمدی
2
(دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.)
کلید واژه: آموزش عالی, برنامه درسی, طراحی, گردشگری پایدار,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی گردشگری پایدار در آموزش عالی با روش پژوهش ترکیبی انجام گرفت. نخست، از روش فراترکیب استفاده گردید، جامعه آماری در فرایند سنتز شامل کلیه آثار منتشر شده در این حوزه از سالهای2000تا 2022در پایگاه اطلاعاتی معتبر شامل 62 سند میباشد از روش کنترل اعضاء و ضریب توافق برابر با 75% برای اعتباردادهها استفاده شد. یافتهها در قالب چارچوب ده عنصر برنامه درسی گردشگری پایدار ارائه و روایابی چارچوب طراحیشده براساس نظرات 12 نفر از متخصصان گردشگری و برنامهریزی درسی از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته حاصل آمد. سپس از روش کمی، دادهها با استفاده از مدل تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی اعتباریابی شد. جامعه آماری، کلیه متخصص حوزه گردشگری و برنامهریزی درسی و دانشجویان دکتری هر دو رشته و نمونه بهطور تصادفی24دانشگاه انتخاب و پرسشنامه بهتمامی اساتید و دانشجویان دکتری در دانشگاههای منتخب ارسال شد. روایی پرسشنامه از روش لاوشه و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرنباخ 8/96%محاسبه و تائید شد. یافتهها حاکی از آن است سازههای پژوهش از لحاظ همگرایی و همبستگی از اعتبار کافی برخوردار هستند و نشان دهندهی وجود برازش مدل الگوی برنامه درسی گردشگری پایدار در آموزش عالی بود. چارچوب ارائه شده در صورت کاربرد در نظام آموزشی، اثرات جامع و مثبت خود را نمایان میسازد. زیراکه از نتایج پژوهش می توان در دورههای تحصیلی و آموزشی حوزه گردشگری بهره گرفت. همچنین هر حیطه تعریف شده از یافتههای پژوهش میتواند در جای خود با توجه به گرایشهای متعدد رشتههای حوزه گردشگری مورد استفاده قرار گیرد
The present study was conducted with the aim of designing and validating the model of sustainable tourism curriculum in higher education with a mixed research method. First, meta-synthesis method was used, the statistical population in the process of synthesis includes all the works published in this field from2000to2022in the valid database including62documents, member control method and the agreement coefficient equal to75%were used for the validation data. The findings were obtained in the form of the framework of ten elements of the sustainable tourism curriculum, presenting and validating the framework designed based on the opinions of 12 experts in tourism and curriculum planning through semi-structured interviews. Then, using quantitative method, data was validated using the exploratory and confirmatory factor analysis model. The statistical population, all experts in the field of tourism and curriculum planning and doctoral students of both fields and samples were randomly selected from24universities and the questionnaire was sent to all professors and doctoral students in the selected universities. The validity of the questionnaire was calculated and confirmed by the Lawshe method and its reliability was96.8%through Cronbach's alpha test. The findings indicate that research constructs have sufficient validity in terms of convergence and correlation and indicated the fit of the sustainable tourism curriculum model in higher education. the results of the research can be used in educational and training courses in the field of tourism. Also, each area defined by the research findings can be used in its place according to the various trends in the field of tourism