تحلیل برنامه درسی پایه ششم ابتدایی از منظر توجه به حقوق تربیتی دانشآموزان از دیدگاه معلمان و دانشآموزان
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسیصابر دوستی 1 , سیروس اسدیان 2 , موسی پیری 3
1 - کارشناس ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
2 - دانشیار برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
3 - دانشیار برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
کلید واژه: ششم ابتدایی, برنامه درسی, حقوق تربیتی دانشآموزان,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، تحلیل برنامه درسی پایه ششم ابتدایی به لحاظ توجه به حقوق تربیتی کودکان بر اساس دیدگاه معلمان و دانشآموزان شهر مرند بود. پژوهش حاضر ازنظر روششناسی، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش شامل معلمان و دانشآموزان ششم ابتدایی مرند در جریان سال تحصیلی 94-95 بود. حجم جامعة آماری دانشآموزان برابر با 1812 نفر است و حجم جامعة آماری معلمان پایه ششم نیز 65 نفر در نظر گرفته شد. به استناد جدول مورگان و کرجسی و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی 320 نفر از دانشآموزان و 56 نفر از معلمان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از دو پرسشنامة محقق ساخته برای بررسی مؤلفههای حقوق تربیتی استفاده گردید. پرسشنامة اول برای بررسی نظرات معلمان با توجه به مؤلفههای حقوق تربیتی کودک و پرسشنامة دوم برای دانشآموزان استفاده شد. برای اطمینان از پایایی پرسشنامهها ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید که این ضریب برای پرسشنامة دانشآموزان 86/0 و برای پرسشنامة معلمان 78/0 به دست آمد. همچنین روایی سازه پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی اکتشافی، به روش تجزیه مؤلفههای اصلی و چرخش واریماکس و نمودار اسکری کتل به دست آمد. برای تحلیل سؤالات تحقیق از آزمون t تک نمونهای و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده گردید. یافتههای تحقیق نشان داد که از دیدگاه دانشآموزان از بین مؤلفههای حقوق تربیتی فقط به مؤلفه پیگیری اهداف تربیتی به میزانی کمتر از حد متوسط توجه شده است ولی به سایر مؤلفهها بالاتر از حد متوسط توجه شده است. درحالیکه از دیدگاه معلمان به همة مؤلفههای حقوق تربیتی توجه کافی شده است.
The aim of this study was to analyze the curriculum of the sixth grade of primary schools in terms of children's educational rights according to the standpoint of the teachers and students in Marand. This study was Descriptive- survey method. The study population was consisted of sixth grade teachers and students during the 1395 academic year in Marand. Student's population size was equal to 1812 people and as well as Sixth grade teacher's population size was 65. The sample of students and teachers using Morgan table respectively 320 and 56 people through stratified random sampling, were selected. In this study, two researcher- made questionnaires were used to study the components of educational rights. The Cronbach's alpha for the students and teachers scale includes 0/86 and 0/78, respectively. The construct validity Obtained through exploratory factor analysis using principal component analysis and varimax rotation and scree Cattell. To analyze the research questions, One-sample t-test and ANOVA with repeated measure were used. The findings showed that from the viewpoint of students, among the components of educational rights, only the pursuing educational goals has been considered to be less than moderate but other components are above moderate. While from the teacher's point of view, to all elements of educational rights attention has been paid.
Aliasgari,M;Charbashlu,H& Attaran,A. (2013). The Position of the human rights components in the contents of Iran elementary education Textbooks. Journal of Theory & Practice in Curriculum Vol. No.1.pp: 147-168. [Persian].
Azarbaijani,Masood. (2011). Educational Criticism on the Convention on the Rights of the Child, Journal of Women's Books. No. 16[Persian].
Beheshti,Ahmad. (2014). Islam and the rights of the child, Qom, Book Bostan Publishing of Qom. [Persian].
Cluskey,gilleanMc, Riddell, Sheila and Weedon,elisabet. (2015).Children’s rights, school exclusion and alternative educational provision. International Journal of Inclusive Education, 2015.Vol. 19, No. 6, Pp, 595–607.
Council of Europe. (1950). “Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms.”Accessed June 13, 2010. http://conventions.coe.int/ treaty/en/treaties/html/005.htm.
Dorkhah,F;Mazidi,M &Mofidi,F. (2012). Examining the Components of Democracy in Social studies books in primary school. Journal of curriculum researches. Vol 2, No. 1pp:121-152. [Persian].
Edwards, Sebastian & Garcia Marin, Alvaro, (2015). "Constitutional rights and education: An international comparative study," Journal of Comparative Economics, Elsevier, vol. 43 No.1. (4), pp: 938-955.
Ghaedi,Y& et al. (2014). Content Analysis of Textbooks on Social Education and Hedyehay Asemani for Elementary Schools Based on the Components of Child Rights, Journal of Thinking and Child. Vol 5 No 9. [Persian].
Jennings, Todd. (2006). Human Rights Education Standards for Teachers and Teacher Education’, Teaching Education, Vol 17, pp: 287–98.
Kepenekci, Y. K. (2010). Children's social rights in social studies textbooks in Turkish elementary education. Procardia-Social and Behavioral Sciences.
Mehrmohamadi,M. (2012). Investigation of the compatibility of claims in rival curriculum theories from democratic citizenship based on schwabean perspective. [Persian].
Poorghahramani,B. (2010). A look at the Convention on the Rights of the Child and the issues surrounding it. Quarterly journal of Andisheh. No. 28. [Persian].
Rashidpoor,M. (2007). Child education from the viewpoint of Islam, Tehran, Association of parents and educators. [Persian].
Shekari,A;Hajirashidi,R. (2010). Investigating the Attention to Human Rights Components in Iran's High School Curriculum. The First International Conference on New Developments in Iran and the World. Imam Khomeini International University. [Persian].
United Nations. (1948). Universal Declaration of Human Rights.General Assembly resolution 217 A (III), 10 Dec. 1948. U.N. Doc. A/RES/3/217/A
UNESCO. (2014).the rights to education: law and policy review guidelines. Published by the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
UNICEF, (2008).Convention on the Rights of the Child. Retrieved fromhttp://www.unicef.org/crc.
Quennerstedta,A&Quennerstedt,M. (2014).Researching children’s rights in education: sociology of childhood encountering educational theory.British Journal of Sociology of Education,Vol. Vol 35, No. 1pp:115–132.
Quennerstedt, A. (2010). “Children, But Not Really Humans? Critical Reflections on the Hampering Effect of the ‘3p’s’” The International Journal of Children’s Rights Vol 18 pp: 619–635.
Welsh Assembly Government. )2000(. Children and Young People: Rights to Action. Cardiff: Welsh Assembly Government.
Zeynali,H. (2010). Globalization: The principle of special support for children. Social welfare quarterly, Vol 9, No 35. [Persian].
_||_