تأثیر آموزش مبتنی بر مغز در میزان یادگیری و آمادگی زبانی نوآموزان دورة پیشدبستانی
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسیرامین نوظهوری پهرآباد 1 , اسکندر فتحی آذر 2 , یوسف ادیب 3 , حسن بافنده قراملکی 4
1 - دانشجوی دکتری تخصصی برنامهریزی درسی دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تبریز، ایران.
2 - استاد دانشگاه تبریز، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تبریز، ایران.
3 - استاد دانشگاه تبریز، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تبریز، ایران.
4 - استادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شهید مدنی آذربایجان، ایران.
کلید واژه: یادداری, آمادگی زبانی, یادگیری, دوره پیشدبستانی, آموزش مبتنی بر مغز,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر مغز بر میزان یادگیری و آمادگی زبانی نوآموزان پیشدبستانی بوده است. این پژوهش به روش شبه آزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون اجرا شد. جامعة آماری شامل همة نوآموزان دورة پیشدبستانی شهر تبریز است. آزمودنیهای 40 نوآموز بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل (دو کلاس 20 نفره) قرار گرفتند. به مربی گروه آزمایش طی 9 جلسه و به اولیای نوآموزان طی دو جلسه آموزش مبتنی بر مغز آموزش داده شد. محیط یادگیری بر اساس مؤلفههای تأثیرگذار بر مغز (نور، تغذیه، اکسیژن، رنگ، موسیقی و آب) تغییر یافت. سپس در گروه آزمایش، آموزشها با توجه به اصول برنامه درسی مبتنی بر مغز به مدت 4 ماه ارائه شد. برای هر دو گروه پیشآزمون و پسآزمونی با توجه به محتوای فعالیتهای در نظر گرفته شده در دورة پیشدبستانی اجرا شد. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون کوواریانس و تی (t) تحلیل شد. یافتهها حاکی از آن بود که آموزش مبتنی بر مغز بر افزایش میزان یادگیری و پایداری یادگیری و نیز آمادگی زبانی آنان تأثیر معنیدار دارد.
The purpose of this study was to determine the effect of brain-based education on preschoolers level of learning and their linguistic preparedness. This research was carried out using quasi-experimental design with pre-test and post-test design. The subjects were 40 students who were selected by multistage cluster sampling and were divided into experimental and control group (two classes of 20 people). The pre-school educator of experimental group was trained in 9 sessions moreover two sessions of brain education were given to children's parents. The learning environment was changed based on the components affecting the brain (light, nutrition, oxygen, colour, music, and water). Subsequently, in the experimental group, training was provided for four months based on the principles of the brain-based curriculum. For both groups, pre-test and post-test were performed according to the content of the activities planned for the preschool education. Data were analyzed using covariance and T tests. The findings indicated that brain-based education has a significant effect on increasing the level of learning and its sustainability as well as their linguistic preparedness.
Abou-Elgheit. Emad. (2012). Brain- Based Learning Design: Fundamentals of Brain-Based Learning. Available at: https://www.academia.edu/5686141.
Abreena, T. (2007). Brain–based learning theory: An onlion corsdesign model. Doctoral Dissertation, Liberty university.
Caine, R. Caine, G. (2002) Making connections teaching and the humanbrain, OR: Annotation c. Book news, Inc.
Caine R N., Caine G., McClintic C L., & Klimek K J. (2005). 12 Brain/Mind Learning Principlesin Action: Developing Executive Functions of the Human Brain. Corwin Press, Thousand Oaks,CA.
Edelman, J. (2017) Language and Consciousness. Translation by Reza Nilipour. Tehran: Niloufar.
Edie, D., Schmid, D. (2007). Brain Development and Early Learning: Research on Brain Development. Quality Matters. Volume 1, Winter 2007. Wisconsin Council on Children and Families.
Geke, J.G. (2005).The neurological basis of in intelligence:A contrast with “brain – based education “.paper present at British Educational Resaerch Association Annual conference.university of Glamorgan, 114 – 17 September.
Goswami,u. (2006). Neurosceince and education: from research to practice. Jornal of Nature Reviews Neurosceince.
Rasouli, S. Hamidi, M.A. (2011) The consequenses of pre-shool education for elementrary school students. M.A. Thesis. Tehran, Al-Zahra University.
Hart, L. (2002). Human brain, human learning. OR: Books for Educators.
Hoiland,E.E. (2005). Preceptions of reading instruction and use of brain research finding in reading instruction and in teacher preparation. Doctoral Dissertation. Seattle university.
Karimi, A., Jabari A. (1395). The Impact of Brain-Based Learning on the Level of Technology Skills learning in High School Students, Journal of Amoozeshpajoohi, No. 79.
Khalili, A., Ebrahimi, P., Radmanesh, H. (1396) investigating the effectiveness of brain-centered learning on self-regulation. Journal of scholastic & instruction studies No. 9.
Macajova, M. (2013). Neuropedagogy and brain compatible learning- Ideas for education in the 21st centuryTechnologia. Vzdelavania, 21(3), 1.
Mohammadi Farsani, F. (1396) The brain-based learning environment. Journal of Preschool Education Growth. Ninth time No. 179.
Mehrmohammadi M. (2010). Curriculum theories, Approaches, Perspectives. Mashhad: Behnashr(Astan Quds Razavi).
Mohammadi Mehr, M. (2010). Brain-based learning studies. Journal of the Paramedical School of the Army of the Islamic Republic. Number 2.
Mofidi, F. (1393). Preschool Education Program, Tehran: Payame Noor University Press.
Noori, A. Mehrmohammadi M. (2010). Critical Explanation of the Status of Neuroscience in the Field of Knowledge and Practical Training. Taazeh-hay-e Oloum Shenaakhti (Advances in Cognitive Science), 12 (46)..
Noori, A. (2011). Developing a Conceptual Framework for a Brain Curriculum. Ph.D. Thesis. Tehran: Tarbiat Modares University..
Organization of Research and educational Planning (1393). Program Guide and Educational Activities for Preschool, Tehran: Madraseh.
Respress, T., Lutfi, G. (2006). Whole brain learning: the fine arts with student at risk. Reclaiming children and youth.15, 80 - 24.
Seifi, S. Ebrahimi, S. Farokhi N. (2010) The effect of brain-learning learning on reading comprehension and learning speed. Quarterly Journal of Educational Innovation, Year ninth, No. 34
Schiller P. (2010), 'Early brain development research review and update', Exchange Magazine, no. 196, pp. 26–30, www.childcareexchange.com
Sorgen, M. (2006). Mind Memory and learning.NapaCA:MML.
Talkhabi, M. (2008) Brain based curriculum. Quarterly Journal of Educational Innovations, No. 26, seventh year.
Tokuhama- Espinosa, T. (2011). The Scientifically Substantiated Art of Teaching. Universidad SanFrancisc.
Yousefi A., Baratali M., Keshtiaray N., Sabouri M. (1395) Basic insights emanating from the findings of the Neuroscience for education. Research in Curriculum Development: Thirteenth, Second Year, No. 21.
_||_