بررسی انطباق عناصر برنامه درسی مقطع کارشناسی نظام یادگیری الکترونیکی با آموزههای رویکرد سازندهگرایی از دیدگاه استادان و دانشجویان دانشگاه پیام نور
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسیطیبه داستانپور 1 , حسن کرمعلیان 2 , محمدرضا سرمدی 3 , مهران فرجالهی 4
1 - دانشجوی دکتری برنامهریزی آموزش از دور، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان، اصفهان، ایران
3 - استاد، علوم تربیتی،دانشگاه پیام نور مرکز تهران، تهران، ایران.
4 - استاد، علوم تربیتی،دانشگاه پیام نور مرکز تهران، تهران، ایران
کلید واژه: سازندهگرایی, یادگیری الکترونیکی, دانشگاه پیام نور, برنامه درسی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی انطباق برنامه درسی نظام یادگیری الکترونیکی دانشگاه پیام نور با اصول پیشنهادی رویکرد سازنده گرایی از دیدگاه استادان و دانشجویان این دانشگاه به روش توصیفی - پیمایشی انجام گرفت. حجم جامعه 1987 استاد و 19882 دانشجویان قطبهای الکترونیکی دانشگاه پیام نور در سال تحصیلی 96-95 بودند. با استفاده از فرمول حجم نمونهگیری کوکران تعداد 320 استاد و تعداد 375 دانشجو با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته انطباق برنامه درسی نظام یادگیری الکترونیکی با اصول پیشنهادی رویکرد سازنده گرایی در چهار عنصر (هدف، محتوا، راهبردهای یاددهی- یادگیری و ارزشیابی) با 41 گویه بر اساس طیف 5 درجهای لیکرت بود. برای تعیین انطباق برنامه درسی نظام یادگیری الکترونیکی با رویکرد سازنده گرایی از روایی صوری و محتوایی و برای برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که پایایی آن 86 /0 محاسبه شد. دادههای گردآوری شده از پرسشنامه با استفاده از نرمافزار Spss21 و با استفاده از آزمونهایتی تک نمونهای و تحلیل واریانس چند متغیره، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که در هر 4 عنصر ذکر شده، میانگین پاسخهای دانشجویان و استادان، کمتر از حد متوسط بوده و معنادار نیست و برنامه درسی نظام یادگیری الکترونیکی دانشگاه پیام نور با اصول پیشنهادی رویکرد سازنده گرایی انطباق ندارد. طبق نتایج تحلیل واریانس چند متغیره تفاوت معناداری بین دیدگاه استادان و دانشجویان قطبهای الکترونیکی دانشگاه پیام نور در چهار مؤلفه برنامه درسی وجود ندارد.
The present study is to investigate the adaptation of the e-learning system curriculum with the principles of constructivist approach from the perspectives of faculty members and undergraduate at PNU. The research method was descriptive-survey. The population consisted of 1987 faculty members and 19882 students of the PNU e-poles in academic years of 2016-2017. Based on the Cochran's sample size formula, 320 faculty members and 375 students were randomly selected using the simple random method. The data were collected using a researcher-developed questionnaire, designed to adapt the curriculum of e-learning system with the constructivist approach in four elements (goal, content, teaching-learning strategies, and evaluation). The face and content validates were measured to find the adaptation level of the e-learning system curriculum with the principles of the constructivist approach. In addition, the reliability of the questionnaire was assessed using the Cronbach's alpha coefficient (α = 0.86). The data were analyzed by a quantitative method using the one sample t-test and the multivariate analysis of variance. Accordting on the one sample t-test results, however, in all four elements related to the curriculum of the e-learning system, the mean of students and faculty members’ responses was less than average and pronounced as insignificant. Thus, the curriculum of the PNU e-learning system was not proposed to be adopted with the constructivist principles. In addition, the results from the multivariate analysis illustrated that there is no significant difference in all four curriculum principles between the viewpoints of the faculty members and the students at PNU.
Abedini, M., & Nili-Ahmedabadi, M. R. (2013). Analyzing the role of constructivism as a new approach to learning in elementary school textbooks. Journal of Curriculum Studies, 12(13), 6-17 .)persian(
Adriana,L.o, Gómez, O., Duart, j., (2012) A hybrid approach to university subject learning
activities, British Journal of Educational Technology Vol 43 No 2 259–271
Bybee, R. W. (2013). The next generation science standards and the life sciences. Science and
Children, 50(6), 7..
Cox, L. A. (2014). Constructivism examined in a 11Chromebook/Google applications collaborative mobile learning program in the upper Midwest. The US: Northcentral University.
Minstery of Education (2003). Controversial trends and issues in the curriculum.Office of International Cooperation in Education.Tehran, Iran.
Eisner, E. (1984). No easy answers: Joseph Schwab's contributions to curriculum. Curriculum Inquiry, 14(2), 201-210.
Eitel, A. (2016). How repeated studying and testing affects multimedia learning: Evidence for adaptation to task demands. Learning and Instruction, 41, 70-84.
FaraDanesh, H., & Karami, M. (2008). Identify instructional design models ideal for industrial training. Journal of Curriculum Studies, 3(8)106-131)persian(
Fazeli, A., & Karami, M. (2014). Teacher experiences training and teaching students from educational design based on constructivist approach. Journal of Research in Curriculum Planning, 2(18), 140-150)persian(.
Holmes, B., & Gardner, J. (2006). E-Learning: Concepts and Practice. London: Stage Publication.
Kala, S., Isaramalai, S.-a., & Pohthong, A. (2010). Electronic learning and constructivism: A model for nursing education. Nurse Education Today, 3(1), 61-66.
King. M. L (2017) A Social Constructivism Decision-Making Approach to Managing Incidental Findings in Neuroimaging Research ETHICS & BEHAVIOR, Taylor & Francis Group, LLC, 00(00), 1–18
Komperda, R. (2016). Deconstructing constructivism: Modeling Causal Relationships Among Constructivist Learning Environment Factors and Student Outcomes in Introductory Chemistry. (Doctorate Degree), The Catholic University of America, ProQuest Dissertations and Theses.
Light, G., & Cox, R. (2002). Learning and Teaching in Higher Education.London: Paul Chapman Publication.
Mansouri, S., Karami, M., & Abedini, M. (2014). The application of teaching method based on the constructivist approach in higher education: A case study of the social sciences department of Mazandaran University. Curriculum Research, 2(2), 101-118. )persian(
MihrMohammadi, M. (2014). Curriculum, approach, and perspective. Mashhad: Beh Publication.)persian(
McLoughlin, C., & Lee, M.J (2011).Pedagogy 2: Critical Challenges and Responses toWeb 2 and Social Software in Tertiary Teaching.
In M. Lee & C. McLoughlin (Eds.), Web 2 basede–learning: Applying Social Informatics forTertiary Teaching. Availabale at:http://ftp.adfa.edu.au/hass/staff/eijkman.html
Nelson, A F, (2017)Constructivism International Practices and Teacher to Beliefs Related to Sesondary Science
Teaching and Learning Presented to the Educational Leadership Program of the College Of Saint Elizabeth in partial fulfillment ofthe requirements for the degree of Doctor of Education.
Olivia, P. (2005). Developing the curriculum (6 Ed.). New York: Pearson Education Publication.
Ornstein, A. C., & Hunkin, F. (2004). Foundations, principles and issues: New York, NY: Allyn.
Rezai, A. A., & Seyf, A., A. (2006). The effect of descriptive evaluation of cognitive, emotional and mental method on students' development. Educational Innovation, 5(18),11-40.)persian(
Seraji, F., Attaran, M., Nadery, E., & AliAsgari, M. (2007). Virtual University curriculum design. Journal of Curriculum Studies, 2(5),79-118)persian(
Sabet A, Razeghi S, FiliA. (2017)Providing Structural Model of PsychologicalVariables Related to Intention E-learning
Among Students of Shiraz University of Medical Sciences. J Med Edu Dev.; 10 (25):14-24)persian(
Soleiman Goli, A. Dolati, A.Amin Bidokhty, A., (2017) Interaction and communication Teaching - learning process improvements solutions of Smart Schools Journal of Technology of Education Vol 43 No.2 92 )persian(
Taba, H. (1962). Curriculum development: Theory and practice: New York: Harcourt brace javanovich.
Tyler, R. W. (1969). Basic principles of curriculum and instruction. The US: University of Chicago press.
_||_