مطالعه چالشهای سلامت و ورزش کشور (مطالعه موردی: آموزشکدههای سما)
محورهای موضوعی : علوم ورزشی و سلامت
1 - ایران، تهران، رسالت، خیابان هنگام، خیابان دانشگاه، دانشگاه علم و صنعت ایران. گروه تربیت بدنی
کلید واژه: آموزشکدههای سما, سلامتی, دانشجویان, ورزش, فعالیت بدنی, اوقات فراغت,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر مطالعه چالشهای سلامت و ورزش کشور با تاکید بر آموزشکدههای سما است. روش تحقیق از نوع، توصیفی پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان آموزشکده های سما منطقه 5 کشور بوده که تحت پوشش دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سما هستند و تعداد آنها حدود 7000 دانشجو میباشد. حجم نمونه آماری این پژوهش با استفاده از جدول مورگان 364 نفر محاسبه گردید. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه محققساخته بوده که روایی آن توسط متخصصین تأیید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 92/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که از مهمترین چالشها و موانع دانشجویان برای اجرای فعالیتهای بدنی در زمان اوقات فراغت، نبود سرویس رفت و آمد برای انتقال دانشجویان، یکنواختی فعالیتهای فوق برنامه ورزشی، احساس خستگی زیاد برای دانشجویان، در نظر نگرفتن علایق دانشجویان و نامناسب بودن برنامهریزی زمانی فضاها و اماکن ورزشی خوابگاه و دانشگاه میباشد. همچنین از عوامل تشویق دانشجویان به فعالیت بدنی در اوقات فراغت میتوان به رایگان قرار دادن کلیه امکانات ورزشی برای دانشجویان اشاره کرد.
The purpose of the present article is to study challenges of health and sport in the country emphasizing on Samā junior colleges. The method of study is descriptive survey and it is practical in terms of purpose. The statistical population of the research consists of all 7000 students of Samā junior colleges in district 5 of Iran which are under the supervision of Islamic Azad University and Samā organization. Using the Morgan table, the statistical sample of the research was calculated to be 364. The data collection instrument was a research-made questionnaire that its validity was confirmed by the experts and its reliability was measured to be 0.92, using Cronbach’s alpha. For data analysis, descriptive statistics and Friedman test were used. The results showed that some of the most important challenges and obstacles in the way of students’ participation in physical activities during their leisure time include lack of transportation services for their commuting, monotony of extracurricular sport activities, their severe exhaustion, not considering their interests, and inappropriate time schedule of the sport clubs in their dormitories and universities. Moreover, as one of the incentives to encourage students to physical activity during their free time, we can refer to allocating free sport equipment for them.
آوست، دبورا؛ آبوچر، چارلز (1376). مبانی تربیت بدنی و ورزش. ترجمه احمد آزاد. بیجا: انتشارات کمیته ملی المپیک.
انتظامی، حسین (1379). ویژگیهای اوقات فراغت در جهان معاصر. نشریه همشهری (هفدهم مرداد).
حسینی، گلاله؛ مهرزاد، حمیدی؛ تجاری، فرشاد (1393). تدوین برنامه عملیاتی ورزش دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزش، 2(4)، ص54-37.
خسروی، سعید (1383). اوقات فراغت دانشآموزان و موانع بهرهگیری از آن. زیور ورزش، شماره 28.
خسروی، محمدعلی (1377). نحوه گذران اوقات فراغت دانشآموزان پسر مقطع متوسطه منطقه فریدون کنار با تأکید بر فعالیتهای ورزشی. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
رحمانی، احمد؛ بخشینیا، طیبه؛ قوامی، سید سعید (1385 ب). نقش ورزش در گذران اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان. پژوهش در علوم ورزشی، شماره 12، ص50-33.
رحمانی، احمد؛ پوررنجبر، محمد؛ بخشینیا، طیبه (1385الف). بررسی و مقایسه نحوه گذران اوقات فراغت دانشجویان دختر دانشگاههای زنجان با تأکید بر نقش تربیت بدنی و ورزش. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 5(3)، ص 216-209.
شعبانی، عباس؛ غفوری، فرزاد؛ هنری، حبیب (1390). بررسی چالشهای ورزش همگانی در ایران. پژوهش در علوم ورزشی، شماره 10، ص 26-13.
صدایی سولا، بهروز (1387). بررسی رابطه بین نحوه گذران اوقات فراغت با اضافه وزن دانشآموزان دوره متوسطه شهر اردبیل. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران.
عزیزی، بیستون (1387). بررسی نگرش دانشجویان ساکن در خوابگاههای دانشگاه تهران به ورزش همگانی. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران.
غلامی اشلقی، هاله (1383). بررسی علل عدم شرکت دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین، پیشوا در فعالیتهای فوق برنامه ورزشی. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران.
متقیپور، مهدی (1379). بررسی علل عدم شرکت دختران مقطع متوسطه شهرستان تربت حیدریه در فعالیتهای ورزشی فوق برنامه. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران.
نمازیزاده مهدی؛ سلحشور، بهمن (1382). تربیت بدنی عمومی. تهران: انتشارات سمت.
همتینژاد، مهرعلی (1385). بررسی چگونگی اوقات فراغت دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دانشگاه گیلان و راههای غنیسازی آن. زیور ورزش، شماره 28.
Brown, D.R. & Blanton, C.J. (2002). Physical activity, sport participation and suicidal behavior among college students. Medicine Science Sports Exercise,34, P.1087-1096.
Mckenzie, T.L., Marshal, S.J., Sallis, F.F. & Conway, T.L. (2000). Leisuretime physical activity in school environment: An Observational Leisure/study using SOPLAY. Pereventive Medicine,30(1), P.70-78.
Morgan, R. (2010). Conditioning Lesure time physical activity and free Time. Journal of physical activity, 5(13), P.231- 238.
Omar Fauzee, M.S. & Yousof, A. (2009). College student attitude towards the utilization of the sport recretion center (SRC). Journal of Social Sciences,7, P.27-41.
Powell, A. (2009). Psychosocial correlates of physical activity in university student. Available at: www.sci.sdsu.edu/mcnair/ejournal/volume%20X1/ powell.pdf
Reichert, F.F., Barrons A.J.D., Domigues, M.R. & Hallal, P.C. (2007). The role of perceived barriers to engagement in liesure- time physical activity. American Journal of Public Health,97, P.515-519.
Sherman, S.E., Dagostine, R.B., Gob, J.L. & Kannell, W.B. (1994). Does reduce mortality rates in the elderly? experience from the Framingham heart study. American Heart Journal,128, P.965-972.
Thompson, J.L. & et al. (2001). Parrerns of physical activity among American Indian children: An assessment of barrier and support. Journal of Community Health,26, P.423-430.
Tumusiime, D.K. (2004). Perceived benefits of, barriers and helpful cues to physical activity among tertiary institution students in Rwanda. A mini-thesis submitted to the faculty of community and health sciences of the University of the Western Cape, in partial fulfillment of the requirements for Master of Science degree in Physiotherapy.
_||_