مقایسه سلامت عمومی و تندرستی افراد فعال و غیرفعال شرکتکننده در ورزش صبحگاهی شهر تهران
محورهای موضوعی : علوم ورزشی و سلامت
1 - استادیار گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: ورزش صبحگاهی, سلامت جسمانی, اضطراب, کارکرد اجتماعی, افسردگی,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق، مقایسه سلامت عمومی و تندرستی افراد شرکتکننده در ورزش صبحگاهی با افراد غیر فعال است. جامعه آماری این تحقیق را افراد شرکتکننده در ایستگاههای ورزش صبحگاهی و افراد غیر فعال شهر تهران تشکیل داده است. با استفاده از نمونه گیری تصادفی 200 نفر افراد شرکتکننده در ورزش صبحگاهی و 200 نفر افراد غیر فعال به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند، و از پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی (28GHQ -) برای اندازه گیری 4 خرده مقیاس (سلامت جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، کارکرد اجتماعی و افسردگی) استفاده گردید. اعتبار پرسشنامه تا کنون در بیش از 70 کشور دنیا بر آورد شده است (92/0- 82/0R=) برای فرضیههای تحقیق از آزمون یومن ویتنی و آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن در سطح 05/0 p≤ استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که وضعیت سلامت جسمانی افراد شرکتکننده در ورزش صبحگاهی (2/2 ±8/2M=) بهتر از افراد غیر فعال (6/3 ±3/5 M=) است و افراد شرکتکننده در ورزش صبحگاهی اضطراب و اختلال خواب کمتری (3/2 ± 4/3 M =) از افراد غیر فعال (7/ 3 ± 6/8 M =) دارند. وضعیت کارکرد اجتماعی افراد شرکتکننده در ورزش صبحگاهی(9/2 ± 3/3M = ) بهتراز افراد غیر فعال (3± 3/6M = ) بود؛ وضعیت افسردگی افراد شرکتکننده در ورزش صبحگاهی (2/1 ± 5/1 M =) نیز کمتر از افراد غیر فعال (3/3 ± 4/5M = ) است که این نتایج در سطح 01/0 P≤معنی دار بودند. همچنین بین سلامت عمومی و تندرستی افراد شرکتکننده در ورزش صبحگاهی با مدت فعالیت ورزشی (64/0r =) ارتباط معنیداری وجود داشت. بنابراین میتوان بیان کرد که وضعیت سلامت عمومی (کل شاخص ها) افراد فعال در ورزش صبحگاهی بهتر از افراد غیر فعال است؛ و هرچه مدت فعالیتهای ورزشی بیشتر باشد احتمال افزایش سلامتی عمومی و تندرستی افراد نیز وجود خواهد داشت.
The purpose of the present study is to compare public health and well-being of the participants in morning workout routines compared to nonactive people. Statistical population of the research consisted of the participants in morning workout stations as well as those who were not active in the city of Tehran. Using random sampling, 200 participants active in morning workout routines and 200 people who were not active were chosen as the sample of study. Standard questionnaire of public health (GHQ-28) was used to measure four microscales (physical health, anxiety and sleep disorder, social function, and depression). Validity of the questionnaire has already been assessed in more than 70 countries in the world (R=0.82 -0.92). For research hypothesis testing, Mann-Whitney U test and Spearman correlation coefficient test (p≤0.05) were used. The research results showed that physical health condition of those participating in morning workout routines (M=2.8±2.2) outperforms those who are nonactive (M=5.3±3.6) and they have less anxiety and sleep disorder (M=3.4±2.3) than those who are not active (M=8.6±3.7). Social function condition of those participating in morning workout routines ((M=3.3±2.9) was better than nonactive people (M=6.3±3); depression condition of those participating in morning workout routines (M=1.5±1.2) was also less than those who were nonactive (M=5.4±3.3) and all these results were meaningful at P≤0.01. There was a significant relation between public health and well-being of those participating in morning workout and the time duration of their exercise (r=0.64). Therefore, it can be said that the public health condition (all indices) of those who are active in morning workout routines is better than that of nonactive people and whatever the time duration of exercising increases, there is a more chance of people’s public health and well-being.
احمدی، محمدرضا (1379). مقایسه سلامت روانی دانشآموزان پسر ورزشکار و غیر ورزشکار دبیرستانهای سنندج. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
پافنبرگر، آر.اس.؛ هاید تی رابرت، وینگ؛ آلوین، ال. (1373). فعالیت بدنی، آمادگی جسمانی، تندرستی و طول عمر. ترجمه عباسعلی گایینی. المپیک، 2(3-4)، ص 47-37.
خادمی، علی (1385). مقایسه صفات رشد اجتماعی دانشآموزان ورزشکار و غیر ورزشکار. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه گیلان.
رحمانی، احمر (1376). بررسی ارتباط بین آمادگی هوازی و افسردگی دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان. پایاننامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی. دانشگاه گیلان.
رحمانینیا، فرهاد (1373). تاثیر تمرینات ورزشی بر بهداشت روانی. المپیک، 2(3-4)، ص 110-97.
شکروش، بهجت (1378). شیوه زندگی، ورزش و سلامتی. در: مجموعه مقالات دومین کنگره علمی ورزشی مدارس. انتشارات اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش، ص86-67.
صدیق، سلمان (1385). بررسی سبک زندگی دانشآموزان ورزشکار و غیر ورزشکار شهر رشت. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه گیلان.
غنی، غلامحسین (1381). بررسی بین فعالیت بدنی منظم با سلامت روانی همسران پاسدار شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه امام حسین (ع).
محمدزاده، امید (1385). بررسی و تعیین رابطه بین برخی عوامل آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی با بهداشت روانی کارمندان دانشگاه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.
Beebe, L.H., Tian, L., Morris, N., Goodwin, A., Allen S.S. & Kuldau, J. (2005). Effects of exercise on mental and physical health parameters of person with schizopherenia. Issues in Mental Health Nursing,26(6), P.76- 661.
Bonhauser, M., Fernandez, G., Puschel, K., Yanez F., Montero, J., Thompson, B. & Coronado, G. (2010). Improving physical fitness and emontion well- being in adolescents if low socioeconomic status hen Chile: result of a schole- based controlled trial. Health promot Int. 20(2), P.22- 113.
Brach, J., Simonsick, E.M., Kritchevsky, S., Yaffe K. & Newman, A.B. (2010). Health, Aging and Body Composition Study Reaserch Gropj Am Geriatr Soc Theassociation between physical function and lifestyle activity and exercise in the health, aging and body composition study. Journal of the American Geriatrics Society (JAGS),4, P.502-9.
Brosnahan, J., Steffen, L.M., Lytle, L., Paterson, J. & Boostrom, A. (2004). The relation between physical activity and, mental health among Hispanic and non- Hispanic white adolescents. Arch pediatr Adolesc Med., 158(8), P.23-818.
Dilorenzo, T.M., Bargman, E.P., Stucky- Ropp, R., Brassington, G.S., French, P.A. & Lafontain, T. (2002). Long-term effects of aerobic exercise on psychological outcomes. Prev Med.,28(1), P.75-85.
Dunn, AL., Trivedi, M.H. & Neal, H.A. (2009). Physical activity dose-response effects on outcomes of depression and anxiety. med SCI Sport Exec. JUN,33(6), P.97-587.
Gang, Hu., Noel, G., Joako, B., Timo, A., Nissineh, A. & Lakka, A. (2009). Relationship of physical activity and Body Mass hndex to the Risk of Hypertfntion: A prospective study in Finland. Hypertention, 43, P.25-30.
Garcia, K., Eisenmann, J.C. & Bartee, R.T. (2008). Does a family history of coronary heart disease modify the relationship between physical activity and blood pressure hn young adults? Eur. J. cardiovosc prev Rehabhl,11(3), P.20-6.
Guszkowska, M. (2004). Effects of exercise on anxiety, depression and mood. Psychiatria Polska,38(4), P.611-620. PMID: 15518309.
Hale, A.S. (1997). ABC of mental health: depression. BMJ, 315, P.43-46.
Hobfoll, S.E. & et al. (1995). Depression prevalence and hnchdence among inner- city pregnant and postpartum women. Journal consulting and clinical psychology,63(3), P.445-453.
Jia, H. & Lubetkin, E.I. (2005). The impact of obesity on health-related quality-of-life in the generaladult US population. J public Health, 27(2), P.64-156.
Kirkcaldy, B.D., Shephard, R.J. & Siefen, R.G. (2002). The relationship between physical activity and self-hmage and problem behavior among adolescents. Soc psychiatry psychiatric Epidemoil,37(11), P.50- 544.
Lee, C. & Russell, A. (2003). Effects of physical activity on emontional Well- being among older Australian women: cross- sectional and longitudinal analyses. J PsychismRes, 54(2), P.155-160.
McAuley, E., Marquez, D.X., Jerme, G.J., Blissmer, B. & Katula, J. (2002). Physical activity and physique anxiety in older adults: fitness, and efficacy influences. Aging Ment Health. Aug., 3, P.222-30.
Nielsen, G.A. & Andersen, L.B. (2003). The association between high blood pressur, physical fitness, and body mass index in adolescents. Preventive Medician, 36(2), P.299- 234. DOI: https://doi.org/10.1016/S0091-7435(02)00017-8
O Connor, P.J. & Youngested, S.D. (1995). Influence of exercise on human sleep. Exec Sport, Sci Rev,23, P.105-34.
Perri, S. & Templer, D.I. )1984- .(1985 The effects of an aerobic exercise program on psychological variables in older adults. Int j Aging Hum Dev., 20(3), P.167-72.
Plante, T.G. (1999). Could the perception of fitness account for many of the mental and physical health benefits of exercise? Adv Mind Body Med. Fall, 15(4), P.291- 5.
Pyle, R.P., Mc Quivey, R.W., Brassington, G. & Striner H. (2003). Hight school student athletes: associations between intensity of participation and health factors. Journal clinical pesiata (phila),42(8), P.679-701.
Salmon, P. (2001). Effects of physical exercise on anxiety, depression, and sensitivity to stress: a unifying theory. Clin psychol Rev.21(1), P.33-61.
_||_