مقایسه تطبیقی تفسیر فیلیس تریبل و میکه بل از داستان سقوط
محورهای موضوعی : مسیحیتروح اله مهدوی حاجی 1 , مهدی لک زایی 2
1 - دانشگاه ادیان و مذاهب
2 - عضو هیئت علمی
کلید واژه: فمینیسم, کتاب مقدس, تفاسیر فمینیستی, پیدایش, سقوط,
چکیده مقاله :
فصل سوم سفر پیدایش یکی از چالش آمیزترین متون برای مفسران فمینیستی است. فیلیس تریبل به عنوان نماینده مکتب تفسیری فمینیستی لیبرال و میکه بل به عنوان نماینده مکتب تفسیری فمینیستی پست مدرن به تفسیر این متن پرداخته اند که در این مقاله نقاط اشتراک و اختلاف این دو جریان، در تفسیری که از یک متن واحد ارائه می کنند، نشان داده می شود. هر دو مفسر در تلاشند تا با رویکرد طرفداری از حوا از بار مسئولیت او در گناه نخستین بکاهند. تریبل با وفاداری به متن، ضمن پذیرش اشتباه حوا در گناه نخستین، جنسیت حوا را در وقوع گناه، بی تأثیر دانسته است. او مجازات خداوند را از عواقب بی نظمی حاصل از گناه نخستین می داند؛ اما میکه بل با ارائه تفسیری خلاقانه، عمل حوا را ماموریتی در مسیر کمال بشر می داند تا ضمن شکل گیری شخصیت انسانی، نسل بشر با کسب معرفت جنسی استمرار یابد. او مجازات خداوند را از نتایج گناه و مسئولیت بخش می داند.
Genesis 3 is one of the most challenging texts for feminist Interpreters. Phyllis Trible as a representative of the school of liberal feminist interpretation and Mieke Bal as a representative of the school of Postmodern feminist interpretation interpret this text and in this article Common and differences points between these two streams, the interpretation of the Genesis text, are shown. Both interpreters are trying on the approach of pro-Eve to reduce the Eve's responsibility in original sin. Trible with commitment to text and acknowledge of Eve's mistake in original sin sees the Gender of Eve has not effect in Occurrence of sin. She believes that the punishment of God is result of original sin's Irregularities. Miike Bell with creative interpretation believe that Eve's act duty in the path to perfection to the formation of human's identity, human beings continue with sexual knowledge. She believes God's punishment of sin is result of original sin and create responsible
_||_