ویژگیهای روانسنجی نسخهی دوم مقیاسهای سنجش هوشی رینولدز در دانش آموزان تیزهوش
محورهای موضوعی : روان سنجی
لیدا تبیانی نیان
1
(دکتری روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، تهران، ایران)
کامبیز کامکاری
2
(دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر.)
مسعود غلامعلی لواسانی
3
(دکتری تخصصی روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشیار دانشگاه تهران)
کلید واژه: ویژگیهای روانسنجی, تیزهوش, سنجش استثنایی, نسخهی دوم مقیاسهای هوشی رینولدز,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در دانش آموزان تیزهوش بود. این پژوهش از نوع طرحهای روششناختی و توسعهای است. پس از ترجمه و انطباق یابی های لازم و همچنین اجرا در فاز مقدماتی (30 نفر)، تحلیلها در سطح سؤال انجام و سؤالات مرتب شدند. سپس نسخهی آزمایشی (50 نفر) و نسخهی نهایی (70 نفر) با روش نمونهگیری هدفمند روی دانش آموزان تیزهوش اجرا گردید. تحلیلهای روانسنجی در حیطهی اعتبار (تجانس درونی، دونیمه کردن، ضریب ثبات) و روایی (روایی همزمان، روایی تشخیصی) انجام شد. یافتهها نشان میدهند این ابزار در دانش آموزان تیزهوش، از مطلوبیت روانسنجی برخوردار است و با توجه به اجرای سریع آن، میتوان از آن بهعنوان ابزاری قدرتمند و مطمئن برای اهداف غربالگری، شناسایی و پژوهشی استفاده کرد.
a
_||_