مقایسه اثر بخشى درمان شناختى رفتارى و درمان ذهن آگاهى بر کنترل هیجانى و اجتناب رفتارى و هیجانات ناشى از صدا بیزارى در دانشجویان مبتلا به صدا بیزارى
محورهای موضوعی : روان سنجیآرزو احمدی 1 , ارسلان خان محمدی اطاقسرا 2
1 - داشجوی دکترای روان شناسی سلامت ، گروه پزشکی، واحد گرگان ، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.
2 - .استادیار گروه روانشناسی،واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
کلید واژه: صدابیزاری, اجتناب رفتاری, کنترل هیجانی, درمان ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس, درمان گروهی کوتاه مدت شناختی رفتاری .,
چکیده مقاله :
میسوفونیا اختلالی است که در آن افراد احساسات منفی مانند عصبانیت، انزجار و اضطراب را نسبت به برخی صداها مانند صداهای دهان و بینی و همچنین برخی صداهای تکراری نشان می دهند. این اختلال شیوع بالایی دارد و مشکلات زیادی را برای بیماران ایجاد می کند. این مطالعه با هدف تعیین تفاوت اثربخشی دو روش درمانی شامل درمان گروهی کوتاه مدت شناختی رفتاری و درمان ذهن آگاهی مبتنی برکاهش استرس بر کنترل هیجانی و اجتناب رفتاری در دانشجویان مبتلا به میسوفونیا انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با تخصیص تصادفی سه گروهی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان ورودی 1400 آیت الله آملی بودند و 48 شرکتکننده با استفاده از نمونهگیری خوشه ای انتخاب شدند و بهطور تصادفی در گروههای G-CBT (16 نفر) و G-MBSR (16 نفر) و گواه (16 نفر) قرار گرفتند. ابتدا ازدانشجویان خواسته شد به پرسشنامه های خودگزارشی آنلاین صدا بیزاری وو و همکاران (2014) پاسخ دهند ،از میان آنها افراد واجد شرایط پرسشنامه های کنترل هیجانی راجر و نجاریان(1989) و پذیرش و عمل باند و همکاران(2007) را نیز پاسخ دادند.نتایج نشان داد که هر دو روش درمانی به طور معناداری موجب افزایش کنترل هیجانی و کاهش اجتناب رفتاری و هیجانات ناشی از صدا بیزاری در مرحله ی پس آزمون شدند و در مقایسه بین دو گروه درمانی، درمان گروهی کوتاه مدت شناختی رفتاری نسبت به درمان ذهن آگاهی مبتنی برکاهش استرس در متغیر های اجتناب رفتاری و هیجان های ناشی از صدا بیزاری با اختلاف معنی داری اثر بخشی بالاتر داشت ولی در کنترل هیجانی اثر بخشی مشابه داشتند.طبق یافته های می توان از هر دو درمان برای کاهش و کنترل علائم صدا بیزاری در دانشجویان استفاده کرد.
Misophonia is a disorder in which individuals experience negative emotions such as anger, disgust, and anxiety in response to certain sounds such as mouth and nasal sounds, as well as some repetitive sounds. This disorder is highly prevalent and creates many problems for patients. This study was conducted to determine the difference in the efficacy of two treatment methods, including short-term cognitive behavioral group therapy and mindfulness-based stress reduction therapy on emotional control and behavioral avoidance in students with misophonia. This research was a semi-experimental study with a pre-test post-test design with random assignment of the three groups. Statistical population consisted of Ayatollah Amoli University's 2021 students and 48 participants were selected by cluster sampling and randomly assigned to the G-CBT (16 participants), G-MBSR (16 participants), and control (16 participants) groups. First, the students were asked to respond to the online self-report questionnaires of Misophonia Questionnaire by Wu et al (2014). Among them, individuals who met the criteria also answered the self-report questionnaires of Roger and Najarian's (1989) emotional control and Acceptance and Action Bond and et al (2007). The results showed that both treatment methods significantly increased emotional control and decreased behavioral avoidance and emotions caused by misophonia in the post-test stage, and in comparison between two treatment groups, short-term cognitive behavioral group therapy had a significantly higher efficacy in reducing behavioral avoidance and emotions caused by misophonia, but both treatments had similar efficacy in emotional control. According to the findings, both treatments can be used to reduce and control misophonia symptoms in students.