بررسی اثربخشی نرم افزار توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ بر توجه انتخابی بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس شهر تهران
محورهای موضوعی : روان سنجیعلی دل شاد 1 , آمنه سادات کاظمی 2
1 - فارغ التحصیل کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: مالتیپل اسکلروزیس, توانبخشی شناختی, توجه انتخابی, رایانه محور, کاپیتان لاگ,
چکیده مقاله :
بیماری مالتیپل اسکلروزیس که از شایعترین بیماریهای عصبی مزمن میباشد بدلیل ایجاد ضایعات موضعی در مغز باعث تخریب مسیرهای عصبی و در نهایت سبب اخلال در انتقال پیام در دستگاه عصبی مرکزی میگردد و همین امر باعث بروز طیف گستردهای از اختلالات شناختی در بیماران مبتلا به ام اس خواهد شد. هدف بررسی اثربخشی نرمافزار توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ بر توجه انتخابی بیماران مبتلا به ام اس شهر تهران بود. پژوهش حاضر از نوع مداخلهای با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود و در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره (آنکووا) جهت بررسی تأثیر مداخله بر نمرات پسآزمون استفاده شد. . جامعهی آماری تمام بیماران مبتلا به ام اس شهر تهران بودند که تعداد 30 نفر از بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس در سال 1401-1400 شهر تهران به عنوان حجم نمونه با روش نمونهگیری در دسترس و بصورت هدفمند انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل بصورت تصادفی قرار گرفتند. آزمودنیها آزمون استروپ را تکمیل نمودند. لازم به ذکر است مداخله تنها برای گروه آزمایش صورت گرفت و در انتها از هر دو گروه آزمایش و کنترل، مقیاس پسآزمون گرفته شد. جهت تجزیه تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 22 استفاده گردید. بنابر نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیره (آنکووا) نشان داد که نرمافزار توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ بر توجه انتخابی بیماران مبتلا به ام اس اثرگذار است (p<0/001). همچنین اندازه اثر اتا =0386/0، یعنی تاثیر کاپیتان لاگ بر توجه انتخابی آزمودنیها 6/38 درصد بود. طبق یافتههای پژوهش توانبخشیهای شناختی مختلف قادر هستند عملکردهای شناختی و کارکردهای اجرایی بیماران دچار نقصهای شناختی را بهبود و ارتقا داده و فعالیتهای روزانه زندگی را برای آنها تسهیل نمایند، بنابراین پیشنهاد میگردد مراکز بهزیستی از این نوع توانبخشی شناختی با عنوان درمان تکمیلی بهره ببرند.
Multiple Sclerosis is one of the most common chronic neurological diseases due to local lesions in the brain, which destroys the nerve pathways and ultimately disrupts the transmission of messages in the central nervous system, and this causes a wide range of symptoms. One of the cognitive disorders in MS patients. The aim was to investigate the effectiveness of Captain Log’s cognitive rehabilitation software on the selective attention of patients with MS in Tehran. The present study was an interventional type with a pre-test-post-test design with a control group and was investigated at two descriptive and inferential levels. Also, univariate analysis of covariance (ANCOVA) was used to investigate the effect of the intervention on the post-test scores. . The statistical population was all the patients with MS in Tehran, and 30 patients with multiple sclerosis in 1400-1401 were selected as the sample size by available and targeted sampling and divided into two groups. 15 experimental and control subjects were randomly selected. The subjects completed the Stroop test. It should be mentioned that the intervention was done only for the experimental group and at the end, the post-test scale was taken from both experimental and control groups. SPSS version 22 software was used to analyze the data. According to the results of univariate analysis of covariance (ANCOVA), it showed that Captain Log’s cognitive rehabilitation software has an effect on the selective attention of patients with MS (p<0.001). According to the findings of the research, different cognitive rehabilitations are able to improve and improve the cognitive functions and executive functions of patients with cognitive defects and facilitate their daily life activities, so it is suggested that the centers Benefit from this type of cognitive rehabilitation as complementary therapy.
Investigating the Effectiveness of Captain’s Log Cognitive Rehabilitation Software on the Selective Attention of Patients with Multiple Sclerosis in Tehran
Abstract Multiple sclerosis, which is one of the most common chronic neurological diseases, causes localized damage in the brain, leading to the destruction of nerve pathways and ultimately disrupting message transmission in the central nervous system. This, in turn, gives rise to a wide spectrum of cognitive impairments in individuals affected by MS. The objective of this study was to investigate the effectiveness of the Captain’s Log cognitive rehabilitation software on selective attention in patients with MS in Tehran.
This research utilized an intervention design with a pre-test post-test control group, employing both descriptive and inferential levels of analysis. The analysis included the use of a one-variable analysis of covariance (ANCOVA) to examine the intervention's impact on post-test scores. The statistical population consisted of all patients with MS in Tehran, with a sample of 30 individuals diagnosed with multiple sclerosis in the years 1400-1401. The sample was selected through purposive sampling, and participants were randomly assigned to experimental and control groups, each comprising 15 individuals. The Stroop test was administered as a pre-test.
It is important to note that the intervention, involving 12 two-hour sessions of computer-based cognitive rehabilitation using the Captain’s Log software, was exclusively conducted for the experimental group. Subsequently, a post-test (Stroop test) was administered to both the experimental and control groups. Data analysis was performed using SPSS version 22.
According to the results obtained from the one-variable analysis of covariance (ANCOVA), the Captain’s Log cognitive rehabilitation software significantly affected selective attention in patients with MS (p<0.001). The effect size (Eta squared) was 0.386, indicating that the impact of "Captain Log" on the flexibility of participants was 38.6%.
The findings of this study suggest that various cognitive rehabilitation interventions can enhance cognitive functions and executive functions in individuals with cognitive impairments, facilitating their daily life activities. Therefore, it is recommended that welfare centers incorporate such cognitive rehabilitation interventions as complementary therapy in their support programs.
Keywords: Multiple sclerosis, Cognitive rehabilitation, Selective attention, Computer-based, Captain Log.
بررسی اثربخشی نرمافزار توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ بر توجه انتخابی بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس شهر تهران
چکیده
بیماری مالتیپل اسکلروزیس که از شایعترین بیماریهای عصبی مزمن میباشد بدلیل ایجاد ضایعات موضعی در مغز باعث تخریب مسیرهای عصبی و در نهایت سبب اخلال در انتقال پیام در دستگاه عصبی مرکزی میگردد و همین امر باعث بروز طیف گستردهای از اختلالات شناختی در بیماران مبتلا به ام اس خواهد شد. هدف بررسی اثربخشی نرمافزار توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ بر توجه انتخابی بیماران مبتلا به ام اس شهر تهران بود. پژوهش حاضر از نوع مداخلهای با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود و در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره (آنکووا) جهت بررسی تأثیر مداخله بر نمرات پسآزمون استفاده شد. جامعهی آماری تمام بیماران مبتلا به ام اس شهر تهران بودند که تعداد 30 نفر از بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس در سال 1401-1400 شهر تهران به عنوان حجم نمونه با روش نمونهگیری در دسترس و بصورت هدفمند انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل بصورت تصادفی قرار گرفتند. آزمودنیها آزمون استروپ را بمنظور پیش آزمون تکمیل نمودند. لازم به ذکر است مداخله (12 جلسه 2 ساعته توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه توسط نرم افزار توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ) تنها برای گروه آزمایش صورت گرفت و در انتها از هر دو گروه آزمایش و کنترل، پسآزمون (آزمون استروپ) گرفته شد. جهت تجزیه تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 22 استفاده گردید. بنابر نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیره (آنکووا) نشان داد که نرمافزار توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ بر توجه انتخابی بیماران مبتلا به ام اس اثرگذار است (p<0/001). همچنین اندازه اثر اتا =0386/0، یعنی تاثیر کاپیتان لاگ بر انعطافپذیری آزمودنیها 6/38 درصد بود. طبق یافتههای پژوهش مداخلات توانبخشیهای شناختی مختلف قادر هستند عملکردهای شناختی و کارکردهای اجرایی بیماران دچار نقصهای شناختی را بهبود و ارتقا داده و فعالیتهای روزانه زندگی را برای آنها تسهیل نمایند، بنابراین پیشنهاد میگردد مراکز بهزیستی از این نوع مداخلات توانبخشی شناختی با عنوان درمان تکمیلی بهره ببرند.
کلید واژهها: مالتیپل اسکلروزیس، توانبخشی شناختی، توجه انتخابی، رایانه محور، کاپیتان لاگ
مقدمه
شایعترین بیماری التهابی عصبی جهان در بزرگسالان، مالتیپل اسکلروزیس1 یا باختصار ام اس (MS) نام دارد [1]. این بیماری التهابی مزمن، میلین2زدا است و با ایجاد ضایعات موضعی در ماده خاکستری و سفید مغز، دستگاه عصبی مرکزی را تحت تاثیر مخرب خود قرار میدهد [2]. انتقال پیامهای عصبی در دستگاه عصبی مرکزی، در زمان بروز این آسیبها، با مشکل جدی مواجه میشوند و بنابر میزان، شدت و محل تخریب، علائم فراوانی از اختلالات شناختی، بالینی، حرکتی و حسی در بیماران آشکار میشود [3]. تا امروز دلیل اصلی بیماری ام اس به صورت ناشناخته باقی مانده اما آنچه مشخص است آللهای ژنتیکی3 و محرکهای محیطی باعث افزایش خطر به این بیماری میشوند [4, 5]. 30 تا 40 سالگی را سن شروع و بروز بیماری ام اس بیان کردهاند حال آنکه امکان ایتلا به بیماری ام اس در هر سن و سالی وجود دارد [6]. از دیدگاه منطقه جغرافیایی و تنوع جمعیتی، بیماری ام اس دارای توزیع و شیوع کاملا متفاوت و نامشخص است [7, 8]. بنابر مطالعات داخلی شیوع بیماری ام اس در برخی استانهای کشور همانند تهران و اصفهان، در سالهای اخیر روندی افزایشی داشته است [9, 10]. براساس بررسیها این بیماری میان زنان به وضوح بیشتر از مردان بوده به طوریکه در ازای هر مرد 6/2 زن با بیماری ام اس درگیر میباشند [11] و ایران بیشترین شیوع این بیماری در قاره آسیا را به ثبت رسانده است؛ 85/80 نفر در هر 100 هزار نفر [12]. به دلیل آسیب به قسمتهای مختلف مغز و نخاع، بیماری ام اس دارای علائمی چون ضعف در عضلات بازو و پا، خستگی مداوم یا مقطعی، محدودیتهای گسترده و ناهماهنگیهای حرکتی، بیحسی، مشکلات بینایی، نداشتن تعادل، افسردگی، مشکلات عملکردی جنسی، مشکل در عملکرد مثانه و روده، اختلالات تکلم و بلع، مشکلات مهارتی و ارتباطی و نیز اختلالات شناختی در سطوح مختلف است [13, 14]. آمار شیوع اختلالات شناختی در بین بیماران مبتلا به ام اس توسط شویل 4و فینلایسون5 30 تا 70 درصد و توسط هنکوک 640 تا 65 درصد گزارش شده است [15, 16]. زوال تواناییهای شناختی در بین مبتلایان به بیماری ام اس بیشتر متوجه عملکردهای اجرایی، اختلالات حافظه، سرعت پردازش اطلاعات، تمرکز و توجه میباشد [16]. مطالعات رسنر7 و همکاران تایید میکند که تمرینات و تکالیف شناختی مبتنی بر رایانه در بهبود کارکردهای شناختی بیماران دچار آلزایمر اثربخش بوده است [17]. نتایج مطالعات گایتان8 و همکاران بر موثر بودن توانبخشی شناختی رایانه محور بر بیماران دچار آلزایمر و فراموشی خفیف هم تاکید میکند که درمان شناختی مبتنی بر رایانه تاثیرگذار است [18]. پژوهش نجارزادگان و همكاران با عنوان تأثیر توانبخشی شناختی بر حافظه کاری در کاهش علائم رفتاری (کمبود توجه و تکانشگری) کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی، اثربخشی توانبخشی شناختی را تایید میکند [19]. انواع مختلفی از تواناییهای توجهی توسط روانشناسان شناختی مشخص گردیده است که عمدهترین آنها توانایی بازداری فرآیند تفکر، احساس یا هیجانات بنام توجه انتخابی9 و دومی ظرفیت حفظ توجه نسبت به یک شی، برای یک دوره طولانی یا باصطلاح توجه پایدار10 میباشند [20]. اولین و مهمترین ویژگی از توجه، توانایی انتخابی بودن از میان محرکهای ارائه شده است [21]. توجه انتخابی به جلوگیری از ورود بعضی دادهها در سیستم پردازش اطلاعات مغز اشاره میکند [22]. به عبارت دیگر توانایی نادیده گرفتن عوامل و محرکهای مزاحم و همزمان تمرکز بر روی موضوع مد نظر، توجه انتخابی نام دارد [23]. دیگر ویژگی اصلی توجه انتخابی، محدود بودن ظرفیت است، چرا که مغز در یک لحظه تنها قادر است به موضوعات محدودی توجه کند و برای تمرکز بر محرکهای مرتبط با تکلیف، میبایست از توجه به محرکهای مزاحم اجتناب نماید [24]. همانطور که بیان شد بروز مشکلات شناختی در بیماران مبتلا به ام اس به صورت گسترده رخ داده و به طور چشمگیری باعث اخلال در فعالیتهای روزمره بیماران میشوند [25, 26]. در حقیقت ساختار شناختی به منظور توصیف رفتارهای لوب پیشانی11 مورد استفاده قرار میگیرد [27]. پژوهشگران اذعان دارند که نقش حیاتی لوب فرونتال و پره فرونتال در مهارتهایی همچون توجه، مهار پاسخ، استدلال کلامی، حل مساله، برنامهریزی و پایش فعالیتها انکار ناپذیر است [28]. بنابر پژوهش دوستی و همکاران بر بیماران مبتلا به ام اس، کاهش تحرک و مشکلات حرکتی با مهارتهای شناختی سطح بالا در ارتباط است [29]. پیشرفتهای ارزیابی و تشخیص در حوزه علوم شناختی باعث شده تا آزمونهای کاغذی جای خود را به آزمونهای رایانهای بدهند همچنین پیرو این تغییرات در سالهای اخیر جهت افزایش عملکرد کارکردهای شناختی از درمان توانبخشی شناختی12 استفاده شده است. اصطلاح توانبخشی شناختی به معنای بازتوانی اختلالات شناختی و منظور از آن جایگزینی الگوهای جدید و ارائه خدمات بازتوانی و درمانی برای بهبود حوزههای آسیب دیده و نهایتا کاهش یا درمان اختلال بوجود آمده با هدف رفع یا بهبود نقصهای عملکرد شناختی بیمار از جمله توجه، حافظه، تمرکز، ادراک و سایر زمینههای شناختی است [30, 31]. اصل شکلپذیری مغز13، جان مایه توانبخشی شناختی میباشد که با تمرینهای هدفمند انجام میشود [30]. بر همین مبنا، تغییرات ساختاری بوجود آمده در مغز شخص با کمک آموزشهای توانبخشی شناختی، دلیل اصلی پایداری و ماندگاری تغییرات مثبت ایجاد شده است [32]. با پيشرفت روزافزون فناوريهاي رایانه و نیز سهولت استفاده و در دسترس بودن آنها، برنامههاي رایانهاي متنوعي در حوزههای مختلف آموزشي از جمله ارتقای توانبخشی شناختی، طراحي و تولید شدهاند که این آموزشهای رایانهاي محرکی مناسب و رویکردی جذاب برای یادگیری به شمار میآیند [33, 34]. تمرينهای توانبخشی شناختی رايانه محور در زمینههای گوناگونی كه در طيف وسیعی از اختلالات شناختي از قبیل آسيب مغزي14، بيش فعالي و نقص توجه15، اختلالات يادگيري16، آلزايمر17 و پاركينسون18، قابليتهای كاربردی بسیار زیادی دارند [35]. در پژوهش پوماکاهوا19 و همکاران درخصوص تأثیر آموزش شناختی رایانهای بر حافظه فعال در محیط مدرسه، بیانگر این است که روش درمان مد نظر باعث بهبود و ارتقای عملكردهای شناختی میشود [36]. نتیجه پژوهش بوگدانوا 20 و همكاران در راستای اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای بر عملکردهای اجرایی و همچنین بررسی بزاز منصف و همكاران در راستای اثربخشی توانبخشی شناختی بر حافظه کاری دانشآموزان دارای اختلالات شناختی، موید اثرگذاری توانبخشی شناختی میباشند[31, 37]. با توجه به هزینههای بالا بابت درمانهای دارویی در مبتلایان به بیماری ام اس و همچنين عوارض فراوان ناشي از این نوع درمانها، در سالهای اخیر درمانهای مکمل یا جایگزین بیشتر مورد استقبال قرار گرفته که بخش مهمی از این درمانها، توانبخشی رایانه محور است. بنابر آنچه گفته شد، سوال اینجاست که آیا نرم افزار توانبخشی کاپیتان لاگ باعث بهبود توجه انتخابی در بیماران مبتلا به ام اس و نهایتا بهبود عملکرد شناختی این بیماران خواهد شد؟
روش
این پژوهش از نوع مداخلهای نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه بیماران زن و مرد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس شهر تهران بود که برای دریافت خدمات درمان به مرکز ام اس بیمارستان سینا تهران تحت نظارت انجمن ام اس ایران تحت نظارت انجمن ام اس ایران در سال 1401-1400 مراجعه کردهاند. بعد از آمادهسازی طرح پژوهش با مراجعه به انجمن ام اس ایران و بنا به هماهنگیهای صورت گرفته، پژوهشگر به مرکز ام اس بیمارستان سینا مراجعه نموده و مراحل شروع پژوهش آماده شد. بدین ترتیب در طول مدت زمان 2 ماه خرداد تا تیر ماه مراحل غربالگری از میان افرادی که مایل به شرکت در این طرح پژوهشی بودند، با سنجش پیش آزمون شروع شد. بعد از غربالگری افراد و با ارجاع از طرف پزشک مرکز، جامعه نمونه از بین افراد واجد شرایط بر اساس ملاکهای ورود به پژوهش از جمله محدوده سنی بین 18 تا 45 سال، عدم نقص عضو دست، توانایی بینایی و شنوایی، حضور در دهه اول بیماری، توانایی کار با رایانه، دارا بودن حداقل تحصیلات سیکل و همچنین تمایل به شرکت در برنامه توانبخشی پژوهشی، انتخاب شدند. پس از توجیه آنها در مورد ملاکهای خروج از برنامه از جمله عدم تمایل به ادامه همکاری در پژوهش، غیبت بیش از 2 جلسه بصورت متوالی و استفاده از سایر روشهای درمانی در طی دوره مداخله و یا عود بیماری که بر نتایج پژوهش تاثیرگذار بودند و پاسخ دقیق به ابهامات و سؤالات ایشان در مورد نرم افزار مورد استفاده و نحوه فعالیت، این افراد وارد پژوهش شدند. حجم نمونه 30 نفر، از نوع داوطلبانه و به روش نمونهگیری در دسترس و مبتنی بر هدف انتخاب شده و تقسیم آنها در دو گروه آزمایش و کنترل به روش تصادفی انجام گردید که هر گروه با 15 نفر تشکیل شد. سپس اهداف پژوهش برای آزمودنیهای گروه آزمایش شرح داده و از ایشان رضایتنامه کتبی گرفته شد. بعد از این مراحل، برنامهریزی فردی برای هریک از آزمودنیها به منظور تنظیم برنامه مداخله توانبخشی با برنامه شخصی افراد جهت جلوگیری از تداخل، به انجام رسید. لازم به ذکر است در هر جلسه، آزمودنیها توسط پژوهشگر تشویق میشدند تا هر کدام از ماژولها را تا آن مرحلهای که قادر هستند، پیش ببرند (هر بازی شامل 10 مرحله میباشد). با وجود اینکه نرم افزار کاپتان لاگ به صورت تمام انگلیسی است ولی در ابتدا تمام جزییات توسط پژوهشگر با دقت مطالعه و برای آزمودنیها توضیح داده میشد. همچنین جلسات مداخله بصورت فردی انجام میشد که برای هر فرد هفتهای 1 جلسه (مجموعا 12 جلسه)، و هر روز برای 3 نفر انجام شد و هر جلسه حدود 2 ساعت بطول میانجامید. بدین صورت روند جمعآوری دادههای پژوهش 3 ماه زمان برد. شایان ذکر است در طول مداخله تمامی کدهای اخلاق مربوط به تحقیقات مداخلهای انسانی رعایت شد. جهت یکسان نمودن شرایط برای همه شرکتکنندگان و نیز به حداقل رساندن عاملهای مداخلهگر از اتاق پژوهش بخش ام اس بیمارستان سینا واقع در طبقه زیرهمکف آن بخش استفاده گردید که دارای محیطی بسیار آرام، ساکت و نور تنظیم شده است، و نیز میزکار مناسب جهت استفاده از رایانه همراه و دمای مطلوب از نکات دیگری بودند که پژوهشگر خود را ملزم به رعایت آنها میدانست. روش مداخلهای، فقط برای گروه آزمون انجام شده و در پایان مداخله، مقیاس پس آزمون روی هر دو گروه اجرا شد و دادههای به دست آمده پس از ثبت، به کمک نرمافزار SPSS22 تحلیل و بررسی شدند.
ابزار
آزمون استروپ21: برای بررسی توجه انتخابی میتوان چگونگی و مدت زمان پاسخ آزمودنی به محرک هدف در حضور یا عدم حضور محرکهای مسبب خطا را محاسبه نمود. بطور معمول پردازش غیرارادی محرکهای مزاحم با انتخاب پاسخ درست تداخل میکند، در نتیجه این امر سبب عملکرد نامناسب یا غیرمعمول (مدت زمان پاسخدهی بیشتر یا خطای بیشتر) میگردد [38]. یکی از مقیاسهای ارزیابی توجه انتخابی، تست استروپ میباشد [39]. کارکرد استروپ براساس اصل افزایش تمرکز در انتخاب، بوسیله توجه با نادیده گرفتن جنبههای غیر ضروری استوار است، در همین راستا نیز میتوان میزان توجه را متناسب با تعداد خطاها در نظر گرفت، بنابراین هر چه توجه شخص در حین انجام فعالیت افزایش یابد، تعداد خطاها نیز به همان میزان کاهش خواهد داشت [40, 41]. آزمون استروپ در سال 1935 توسط ریدلی استروپ22 جهت اندازهگیری توجه انتخابی و انعطافپذیری شناختی از طریق پردازش دیداری طراحی شد. از آزمون استرپ در مطالعات گوناگون و گروههای بالینی متعدد، به منظور اندازهگیری توجهانتخابی، توانایی بازداری پاسخ، تغییرپذیری و انعطافپذیری شناختی بهره برده شده است. مقیاس اولیه استروپ به زبانهای مختلف از قبیل ژاپنی، چینی، سوئدی، آلمانی، فارسی و زبانهای دیگر ترجمه شده است .در حقیقت آزمـون اسـتروپ یـک مقیاس واحـد نبوده و تا امروز انواع مختلفی از آن برای اهداف پژوهشی، بر مبنای همان آزمون اولیه طراحی و مورد استفاده قرار گرفته است. ابزار مـورد اسـتفاده در پژوهش حاضر به شکل رایانهاي آمـاده شـده است. آزمون استروپ رایانهای دارای سه مرحله به شرح زیر میباشد: مرحله مقدماتی: در این سطح از آزمودنیها خواسته میشود برای دادن پاسخ با فشردن کلید منطبق با رنگ دایرهای كه روی صفحه نمایش داده میشود، اقدام کنند (دایره در چهار رنگ آبی، قرمز، سبز و زرد به روی تصویر میرود). . اینجا هدف تمرین و آشنایی با نحوه آزمون است و با هر بار پاسخ، بازخوردی از درستی یا نادرستی آن توسط نرم افزار ارائه میشود اما در نتیجه نهایی تأثیری ندارد. مرحله آزمایشی: این مرحله دقیقا شبیهسازی مرحله اصلی است و در اینجا نیز هدف تمرین و آشنایی با شیوه پاسخگویی است و جوابهای درست و غلط مد نظر نبوده و در نتیجه نهایی تأثیری ندارند. توضیح اینکه براساس شرایط و نظر آزمون گیرنده میتوان این مرحله را از آزمون حذف كرد. مرحله اجرای آزمون: تعداد 48 کلمه رنگی همخوان23 (یكسان بودن رنگ کلمه با معنای كلمه) و 48 کلمه رنگی ناهمخوان24 ) متفاوت بودن رنگ کلمه با معنای كلمه) با رنگ های آبی، قرمز، سبز و زرد به صورت تصادفی و متوالی به آزمودنی نشان داده میشود و آزمودنی باید بدون در نظر گرفتن معنای كلمه، فقط رنگ ظاهری کلمات را انتخاب كند. مدت زمان نمایش هر محرک 2 ثانیه و فاصله بین ارائه دو محرک 800 هزارمثانیه میباشد. با کسر نمره تعداد درست ناهمخوان از نمره تعداد درست همخوان، میتوان میزان بازداری یا تداخل را محاسبه نمود. همچنین شاخص دیگر سنجش تداخل، میانگین مدت زمان پاسخ طولانیتر به محركهای ناهمخوان در قیاس با محرکهای همخوان است. بررسیهای انجام شده نشانگر پایایی و روایی مناسب آزمون استروپ در سنجش بازداری در بزرگسالان و كودكان است. اعتبار این آزمون از طریق بازآزمایی در دامنهای از80/0 تا 91/0 گزارش شده است. در پژوهشها ضریب پایایی به روش آلفای کرونباخ 84 / 0 به دست آمده است [42, 43, 44, 45].
نرم افزار توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ25: این نرمافزار در سال 1988 توسط سندفورد براون26 با هدف بهبود یا ارتقا طیف گستردهای از مهارتهای شناختی با کمک ماژولهای گوناگون طراحی و تولید شد که توسط خود براون در سال 2007 توسعه پذیرفت. نرم افزار کاپیتان لاگ دارای مجموعهای از آموزشهای مهارتی از جمله آموزش مهارتهای یادگیری27، حل مسئله28 و آموزشهای حافظه29 است. این مجموعه هماکنون بوسیله شرکت برینترین30 امریکا به تولید رسیده است. در طی سالهای اخیر این نرم افزار بصورت مداوم بازنگری و ارتقا پیدا کرده و امروز نسخه 2020 آن در دسترس قرار دارد. نرم افزار کاپیتان لاگ بر پایه طیف وسیعی از تحقیقات و پژوهشهای شناختی استوار است و به افراد با آسیب مغزی، اشخاصی که تاخیرات رشدی آنها عامل ژنتیكی داشته باشد مثل کودکان اختلال یادگیری ویژه، بیمارانی که دچار عدم تعادل نوروشیمیایی در مغز هستند و افرادی که تجربه سكته خفیف دارند، میتواند اثربخش باشد [46, 47]. این نرم افزار توانبخشی شناختی، شامل آموزشها و تمارینی برای ارتقا کارکردها و فرآیندهای عالی شناختی است. نرم افزار کاپیتان لاگ بالغ بر دو هزار تكلیف و تمرین گوناگون در سطوح و ابعاد مختلف کارکردهای شناختی دارد. شایان ذکر است که طراحی این نرم افزار بر اساس سیستم پردازش اطلاعات پایه میباشد و سازندگان آن بر این اعتقادند که هر فرد باید از توانایی مجموعهای از مهارتهای فردی، تحصیلی و اجتماعی را که برای موفقیت لازم هستند، برخوردار باشد ضمن اینکه قدرت یادگیری و پردازش عمومی مناسب نیز برای اشخاص بسیار مهم و کاربردی تلقی میشود [48]. محور اصلی نرم افزار حول مهارت سرعت پردازش مرکزی و حافظه فعال است، بر این اساس هم مهارتهای شناختی پایه و هم مهارتهای عالی شناختی را هدف قرار میدهد. تا به امروز تنها ابزاری که این جامعیت را در حوزههای شناختی پوشش میدهد، مجموعه توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ میباشد که سبب بهبود جنبههای مختلفی از کارکردهای شناختی مثل توجه انتخابی، توجه پایدار، توجه تجزیه شده، انعطافپذیري شناختی، تمرکز، حافظه فوري، حافظه کوتاه مدت، حافظه فعال، حافظه دیداري و شنیداري، سرعت پردازش دیداري و شنیداري، ادراك دیداري و شنیداري، هماهنگ بودن حسی و حرکتی، تعامل توجه دست و چشم، پردازشهای شنوایی و دیداري، کنترل تکانه، کارکردهاي اجرایی، مهارت هاي حل مسئله، سرعت واکنش، استدلال منطقی، استدلال استنتاجی و استقرایی و یکپارچه سازي ذهنی میشود [49]. این مجموعه با بهرهمندي از جذابيتهاي بصری، سيستم پاداشدهي و درگيرنمودن دو نيمکره مغز، باعث ترغیب آزمودنیها میشود تا تکالیف را انجام داده و به مراحل بالاتر بروند [50]. سیستم سنجش و ارزیابی در نرم افزار کاپیتان لاگ قادر است شخص را در نه زمینه از کارکردهای شناختی مورد ارزیابی قرار داده و با توجه به سطح شناختی شخص، برنامههای آموزشی و تکالیف ابتدایی را پیشنهاد بدهد. دیگر ویژگی کاپیتان لاگ گزارشهای عملكردی و مقایسه جلسات با یکدیگر است، چنانچه بیان شد این برنامه بیست و دو مهارت پایه و عالی شناختی را ارتقا میدهد که در نوع خود کم نظیر است. همچنین مجموعه توانبخشی کاپیتان لاگ با عدم وابستگی به منطقه جغرافیایی31، فرهنگ32 و قومیت33 باعث شده تا در تمام دنیا قابل استفاده باشد. در آخر باید اشاره نمود که نرم افزار توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ محدوده سنی پنج سال تا نود سال را شامل میشود. شیوه اجرای هر تکلیف با دقت توسط درمانگر مطالعه و به زبان ساده برای آزمودنی توضیح داده میشود. برنامه جلسات با یکدیگر متفاوت است که سبب ایجاد انگیزه در آزمودنی جهت ادامه درمان میگردد.
دوندرز و هانتر 34 بر این باورند بیش از سی و شش ساعت بازآموزی شناختی بطور چشمگیری باعث میشود نقایص شناختی اشخاص اصلاح شده و ارتقا یابد [51]. برنامههای راهبردهای تنظیم شناختی سبب میشوند تا بصورت همزمان، آموزش مهارت پیشگیری از بروز هیجانهای نامناسب، آموزش مدیریت هیجان و نیز اصلاح موقعیت، بهبود یابند. قسمتهایی از این برنامهها که با مشکلات روانشناختی از جمله تعدیل پاسخ، گسترش ارزیابی شناختی، توجه و ارزیابی، مرتبط است را ارتقا بخشیده یا نواقص آن را برطرف میکند [52]. با توجه به گسترش روزافزون مرگ و میر، صرف هزینههای زیاد درمان دارویی و مشکلات متعدد بیماران مبتلا به ام اس، تلاش در جهت کاهش مشکلات و رسیدگی به این بیماران امری ضروری است. بنابر آنچه گفته شد و نقش ملاحظات روانشناختی و همچنین میزان موفقیت و اثربخشی بالای روش درمانی توانبخشی شناختی و پایایی مناسب این روش، و نیز عدم وجود پژوهشی که متغیر مورد بحث را از طریق این دست مداخلات بر بیماران ام اس بررسی کرده باشد، پژوهشگر بر آن شد تا مطالعهای با هدف تاثیر نرمافزار توانبخشی کاپیتان لاگ بر توجه انتخابی بیماران مبتلا به ام اس در شهر تهران را انجام دهد تا در صورتی که نتایج مثبت بود، این درمان تکمیلی به منظور کاهش علائم و عوارض بیماری و متعاقبا افزایش کیفیت زندگی این بیماران پیشنهاد شود.
تحلیل آماری
در این پژوهش که از نوع مداخلهای با طرح پیشآزمون-پسآزمون بود، برای تحلیل دادهها در سطح توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در بخش استنباطی از آزمون نرمالیتی دادهها (آزمون کولموگروف-اسمیرنف)، همگنی شیب رگرسیون، آزمون لوین بهمنظور بررسی همسانی واریانس متغیر وابسته و آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره (آنکووا) جهت بررسی تأثیر مداخله بر نمرات پسآزمون استفاده شد.
یافتهها
یافتههای توصیفی پژوهش به تفکیک گروههای کنترل (15n=) و آزمایش (15n=) در جدول (1) نمایش داده شده است.
جدول (1): اطلاعات جمعيتشناختي آزمودنیهای مورد مطالعه به تفکیک دو گروه آزمایش و کنترل
متغيرها | گروه | طبقات | تعداد | درصد |
جنسیت | کنترل | مرد | 9 | 60 |
آزمایش | 7 | 7/46 | ||
کنترل | زن | 6 | 40 | |
آزمایش | 8 | 3/53 | ||
سن | کنترل | بین 18 تا 25 | 3 | 20 |
آزمایش | 4 | 7/26 | ||
کنترل | بین 26 تا 30 | 5 | 3/33 | |
آزمایش | 5 | 3/33 | ||
کنترل | بین 31 تا 35 | 7 | 7/46 | |
آزمایش | 6 | 40 | ||
تحصیلات
| کنترل | دیپلم | 5 | 3/33 |
آزمایش | 3 | 20 | ||
کنترل | فوق دیپلم | 5 | 3/33 | |
آزمایش | 6 | 40 | ||
کنترل | لیسانس | 3 | 20 | |
آزمایش | 3 | 20 | ||
کنترل | فوق لیسانس | 2 | 4/13 | |
آزمایش | 3 | 20 |
در این پژوهش 30 نفر در دو گروه آزمایش (7 مرد و 8 زن) و کنترل (9 مرد و 6 زن) در رنج سنی 18 تا 35 سال که بترتیب در گروه سنی 18 تا 25 سال در گروه آزمایش و کنترل به ترتیب 20 و 7/26 درصد، بین 26 تا 30 سال در گروه آزمایش و کنترل به ترتیب 3/33 و 3/33 درصد و در بین گروه سنی 31 تا 35 سال به ترتیب در بین گروه آزمایش و کنترل 40 و 7/46 درصد، شرکت کردند.
جدول (2): میانگین و انحراف معیار متغیر توجه انتخابی به تفکیک گروههای آزمایش و کنترل
مراحل | گروه | تعداد | کمترین نمره | بیشترین نمره | میانگین | انحراف استاندارد |
پیشآزمون | کنترل | 15 | 78 | 116 | 53/96 | 856/12 |
آزمایش | 15 | 83 | 111 | 47/96 | 008/8 | |
پسآزمون | کنترل | 15 | 66 | 120 | 33/97 | 678/13 |
آزمایش | 15 | 84 | 134 | 40/118 | 181/14 |
نتایج توصیفی (میانگینها) در جدول شماره (2) بیانگر این است که نمرات متغیر توجه انتخابی در گروههای آزمایش در پسآزمون نسبت به پیشآزمون افزایش یافته است، اما در گروه کنترل، تغییرات محسوس و قابل ملاحظهای مشاهده نمیشود.
در بخش آمار استنباطی آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره مورد استفاده قرار گرفته است. برای انجام تحلیل کوواریانس تکمتغیره رعایت سه پیشفرض الزامی میباشد: 1. پیشفرض نرمال بودن توزیع متغیر پژوهش 2. پیشفرض همگنی شیب رگرسیون 3. بررسی واریانس متغیر وابسته در گروهها با استفاده از آزمون لوین
جدول (3): نتایج آزمون کلموگروف- اسمیرنف به منظور بررسی نرمال بودن توزیع متغیر توجه انتخابی
مراحل | گروه | آماره | سطح معناداری | نتیجه آزمون |
پیشآزمون | کنترل | 767/0 | 599/0 | نرمال است |
آزمایش | 519/0 | 950/0 | نرمال است | |
پسآزمون | کنترل | 608/0 | 854/0 | نرمال است |
آزمایش | 669/0 | 762/0 | نرمال است |
همانطور که در جدول شماره (3) قابل مشاهده است، متغیر توجه انتخابی در پیشآزمون و پسآزمون به تفکیک گروه کنترل و آزمایش، دارای توزیع نرمال میباشد (05/0<P).
برای بررسی پیش فرض همگنی شیب رگرسیون اثر متقابل گروه* توجه انتخابی 887/1=F و معنادار نبود (181/0<P) که نشان دهنده این است پیشفرض همگنی شیب رگرسیون رعایت شده است.
نتایج آزمون لوین نشان داد فرض برابری واریانسها رعایت شده است (323/0=P).
جدول (4): نتایج آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیره (آنکووا)
منبع اثر | F | مقدار P | ضریب اتا | توان آماری |
توجه انتخابی (پیشآزمون) | 727/0 | 401/0 | 026/0 | 1 |
اثرگروه | 958/16 | 000/0 | 386/0 | 1 |
جدول (4) نشان میدهد براساس نتایج آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیره (آنکووا)؛ برای نمرات توجه انتخابی (001/0>P) و (958/16 F=) بدست آمد. نتایج نشان میدهند اثر اجرای توانبخشی شناختی کاپيتان لاگ بر توجه انتخابی در سطح 01/0 معنیدار است، بنابراین نرمافزار توانمندسازی شناختی کاپيتان لاگ بر توجه انتخابی در بيماران مبتلا به ام اس بطور معنیداری تاثیرگذار است. به عبارت دیگر، میتوان گفت که توانبخشی شناختی مبتنی بر رايانه (نرم افزار توانمندسازی شناختی کاپيتان لاگ) موجب بهبود توجه انتخابی در بيماران مبتلا به ام اس شد. همچنین میزان اندازه اثر (اتا) در مرحله پسآزمون در توجه انتخابی برابر با 386/0؛ یعنی 6/38 درصد تغییرات نمره پسآزمون در توجه انتخابی مربوط به نرمافزار توانمندسازی شناختی کاپيتان لاگ بوده است. توان آماری 1 بیانگر کفایت حجم نمونه میباشد.
بحث
پژوهش حاضر برای بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی نرم افزار کاپیتان لاگ بر توجه انتخابی بیماران مبتلا به ام اس انجام شد. یافتهها نشان داد توانبخشی شناختی نرم افزار کاپیتان لاگ بر توجه انتخابی بیماران مبتلا به ام اس موثر است. یافتهها نشان دادند که تغییرات نمره توجه انتخابی در زمانهای مورد بررسی (پیش آزمون و پس آزمون) در گروه کنترل متفاوت بوده و اثر مداخلات معنیدار است؛ یعنی با گذشت زمان پس از شروع مداخله، نمرات توجه انتخابی افزایش یافته و تأثیرات ناشی از حضور در گروه مداخله مثبت بوده. بنابراین میتوان گفت که توانبخشی شناختی نرم افزار کاپیتان لاگ بر توجه انتخابی بیماران مبتلا به ام اس اثربخش است. لازم به ذکر است که در جستوجوهای صورت گرفته هیچ پژوهشی که اثربخشی توانبخشی شناختی نرم افزار کاپیتان لاگ بر توجه انتخابی بیماران مبتلا به ام اس را مورد بررسی قرار داده باشد، یافت نشد اما، افزایش توجه انتخابی بیماران ام اس به کمک مجموعه نرم افزار توانبخشی شناختی با یافتههای پژوهشهای زیر همسو است:
استاتوپولو و لوبار 35 برای پژوهش خود از برنامه كامپيوتري كاپيتان لاگ استفاده کردند که موجب افزایش توجه در افراد دچار آسيب مغزي تروماتيك شديد شد و نتایج نشان داده است توجه پايدار، توجه تقسيم شده و توجه متناوب بهبود پیدا کرده و نیز توجه انتخابي و توجه متمرکز هم افزایش یافتهاند [53]. پژوهش قائدی و همکاران نشان دهنده تاثیر نرمافزار کاپيتان لاگ بر عملکرد کارکردهاي اجرایي، حافظه فعال و ادراک دیداري در کودکان دچار اختلال یادگيري است [50]. مطالعات کو36 و همکاران بیانگر این است که برنامههاي آموزشي شناختي نه تنها برای کودکان بالاي 4 سال و همچنین بزرگسالان مؤثر است، بلکه برای اطفال هجده تا سی و شش ماهه نيز اثربخش بوده و باعث ارتقا عملکردهاي شناختي کودکان در سنین مختلف میشود [54]. نتایج فراتحليل ولوسو37 و همکاران نشان دهنده این موضوع است بهبود عملکردهاي اجرایي کودکان و نوجوانان مبتلا به بیش فعالی-نقص توجه با آموزشهای شناختی امکان پذیر است [55]. نتایج پژوهش گسپاری38 و همکاران موید اثربخش بودن توانبخشي شناختي بر بهبود و ارتقا عملکردهای شناختی بيماران مبتلا به بیماری ام اس است [56]. یافتههای این پژوهش با نتایج پژوهشهای سوسا و لاگانا39 مبنی بر اثربخشی آموزش بازیهای ویدیویی بر عملکردهای شناختی، انعطافپذیری شناختی و کارکردهای اجرایی بزرگسالان و نیز نتایج پژوهش هامر40 و همکاران در خصوص اثربخشی بازیهای دیجیتالی مبتنی بر تنظیم شناختی هیجان بر بهبود کارکردهای اجرایی و انعطافپذیری شناختی دانش آموزان دبیرستانی همخوانی دارد [57, 58]. یافتههای مطالعات فو و ژانگ41 که بررسی اثربخشی بازی ویدیویی مبتنی بر هیجان همراه با موسیقی پسزمینه بر کنترل شناختی، توجه پایدار، حافظه فعال و انعطافپذیری شناختی، بود نیز نتایج پژوهش حاضر را تایید میکند [59]. سرینو42 و همكاران نيز با مطالعه مقدماتی برای توانبخشی نواقص اجرایی مرکزی پس از آسیب تروماتیک مغزی، نشان دادند که توانبخشی مغز اثربخش بوده است [60]. کسلر و لاکایو 43 با پژوهش خود نشان دادهاند که برنامه توانبخشي شناختي رايانهاي به طور قابل توجهی سرعت پردازش، انعطافپذيري شناختي و عملکرد حافظه كلامي و بينايي را ارتقا داده و بر افزايش فعاليت كرتكس پيش-پيشاني 44اثرگذار بوده است [61]. هولزر 45و همكاران نیز با پژوهش بر کارآزمایی تصادفیسازی و کنترلشده اثربخشی درمان شناختی به کمک رایانه در نوجوانان مبتلا به روانپریشی یا در معرض خطر بالای روانپریشی، اثربخش بودن توانبخشی شناختی رایانهای را تایید کردهاند [62]. یافتههای پژوهش عبدی و همکاران مبنی بر اثربخشی بازیهای رایانهای شناختی بر بهبود توجه، حافظه فعال و انعطافپذیری شناختی کودکان با اختلال بیش فعالی-کم توجهی نیز با یافتههای پژوهش حاضر همسو میباشد [63]. در تبيين یافته این پژوهش چنين ميتوان گفت که بيماري ام اس با مشکلات شناختي گوناگوني همراه است [64]. همانطور که بیان شد بیماران مبتلا به ام اس علائم فراوان اختلالات شناختی، حرکتی، حسی و بالینی را از خود بروز میدهند [3]. این مشکلات شناختی در بیماری ام اس به صورت زیادی میتوانند فعالیتهای روزانه بیماران را دچار اخلال کنند [25, 26]. از تواناییهای شناختی که بیماری ام اس درگیر آنها هستند، توجه، تمرکز، اختلال حافظه، عملکردهای اجرایی و سرعت پردازش اطلاعات میباشند [16]. توانبخشي شناختي یک درمان تکمیلی براي بازگرداندن ظرفيت تواناییهای شناختي از بین رفته یا دچار نقص شده، میباشد که با انجام تمرینها هدفمند روی محرکها و مهارتهای مشخص انجام میشود [51]. نرمافزارهای توانبخشی شناختی به افراد کمک میکنند راهبرد مناسبی در مواجهه با شرایط اظطرابزا اتخاذ کنند و این امر را با ارتقا مهارتهای حل مسئله و استدلال منطقی، مهارتهای تصمیمگیری و برنامهریزی انجام میدهند. بهبود عملکرد شناختی پس از مداخالت توانبخشی نشان دهنده ایجاد تغییراتی در سیستم عصبی میباشد که بر اساس فرضیه شکلپذیري مغز به سبب تمرینهاي عصب روانشناختی به انجام میرسد. این طور بیان میشود که همان مکانیسم وابسته به تجربه که زیربناي فرایندهاي شکلپذیري مغز است، از مسیر پروتکل توانبخشی شناختی باعث ارتقا و بهبود هدایت شده میگردد [65]. بر اساس پژوهشهای انجام شده، بهبودي ناشی از توانبخشی شناختی به دلیل انعطافپذیري در شبکه هاي نورونی مغز میباشد و با توجه به قدرت بازسازماندهی عصب شناختی بالای مغز، بهبود کارکرد رفتاري نورونها از طریق تحریک ساختارمند امکانپذیر میشود [23].
نتیجهگیری
در این پژوهش نتایج نشان دادند که توانبخشی شناختی بر بیماران دچار اختلالات شناختی میتواند باعث افزایش کارایی شناختی و بهبود نقصهای شناختی این بیماران گردد. از محدودیتهای این پژوهش این بود که بعضی آزمودنیها بعد از گذشت حدود نیمی از جلسات مداخله با وجود تمایل به ادامه، به دلیل برخی مشکلات شخصی در برنامه زمانی، تمایل به قطع همکاری داشتند که محقق برای جلوگیری از حذف این افراد، دچار زحمت فراوانی شد و با تغییر دادن مداوم برنامه شخصی خود، با آزمودنیها هماهنگ گردید. از دیگر شرایط پژوهش تلاش مضاعف پژوهشگر برای جلب اعتماد و ایجاد انگیزه برای آزمودنیها در شروع آزمایش و نیز خستگی بعضی از آزمودنیها بخاطر شرایط جسمانی یا زمان نسبتا طولانی جلسات مداخله سبب میشد تا پژوهشگر زمان بیشتری در حین برگزاری جلسات صرف کند که این کار انرژی فراوانی را طلب مینمود. پیشنهاد میشود اثربخشی توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ را در مورد سایر کارکردهای شناختی در اختلالات گوناگون مورد سنجش و ارزیابی قرار داد. همچنین با توجه به اثربخش بودن نرم افزار توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ، میتوان از این نرم افزار در مراکز بهزیستی و توانبخشی بهره برد.
ملاحظات اخلاقي
مطالعه حاضر با شناسه اخلاق IR.IAU.TMU.REC.1401.242 در کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشكي آزاد اسلامي تهران ثبت شده است.
حامي مالي
پژوهش حاضر برگرفته از پایاننامه آقای علی دلشاد در گروه روانشناسی و مشاوره توانبخشی دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی تهران است و حامی مالی نداشت.
مشارکت نویسندگان
مفهومسازی: آمنه سادات کاظمی؛ روششناسی: آمنه سادات کاظمی، علی دلشاد، ؛ اعتبارسنجی، تحلیل و بررسی، منابع، نگارش پیشنویس، : علی دلشاد؛ مدیریت پروژه، نظارت و بازنگری: آمنه سادات کاظمی.
تعارض منافع
بنابر اظهار نويسندگان، اين مقاله تعارض منافع ندارد.
تشکر و قدردانی
از خانم فاطمه ساقیان و تمامی اساتید محترم بخش ام اس بیمارستان سینا و انجمن ام اس ایران و همچنین مددجویان عزیزی که در اجرای این پژوهش ما را یاری نمودند کمال تشکر را داریم.
References
[1] Reich DS, Lucchinetti CF, Calabresi PA. Multiple Sclerosis. New England Journal of Medicine. 2018;378(2):169-80. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMra1401483.
[2] Filippi M, Brück W, Chard D, Fazekas F, Geurts JJG, Enzinger C, et al. Association between pathological and MRI findings in multiple sclerosis. The Lancet Neurology. 2019;18(2):198-210. http://dx.doi.org/10.1016/s1474-4422(18)30451-4.
[3] Henry A, Tourbah A, Camus G, Deschamps R, Mailhan L, Castex C, et al. Anxiety and depression in patients with multiple sclerosis: The mediating effects of perceived social support. Multiple Sclerosis and Related Disorders. 2019;27:46-51. http://dx.doi.org/10.1016/j.msard.2018.09.039.
[4] Baranzini SE, Oksenberg JR. The Genetics of Multiple Sclerosis: From 0 to 200 in 50 Years. Trends in Genetics. 2017;33(12):960-70. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0168952517301634.
[5] Belbasis L, Bellou V, Evangelou E, Ioannidis JPA, Tzoulaki I. Environmental risk factors and multiple sclerosis: an umbrella review of systematic reviews and meta-analyses. The Lancet Neurology. 2015;14(3):263-73. http://dx.doi.org/10.1016/s1474-4422(14)70267-4.
[6] Magyari M, Sorensen PS. The changing course of multiple sclerosis: rising incidence, change in geographic distribution, disease course, and prognosis. Current Opinion in Neurology. 2019;32(3):320-6. http://dx.doi.org/10.1097/wco.0000000000000695.
[7] Kingwell E, Marriott JJ, Jetté N, Pringsheim T, Makhani N, Morrow SA, et al. Incidence and prevalence of multiple sclerosis in Europe: a systematic review. BMC Neurol. 2013;13:128-. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24070256.
[8] Makhani N, Morrow SA, Fisk J, Evans C, Beland SG, Kulaga S, et al. MS incidence and prevalence in Africa, Asia, Australia and New Zealand: A systematic review. Multiple Sclerosis and Related Disorders. 2014;3(1):48-60. http://dx.doi.org/10.1016/j.msard.2013.06.015.
[9] Elhami S-R, Mohammad K, Sahraian MA, Eftekhar H. A 20-Year Incidence Trend (1989–2008) and Point Prevalence (March 20, 2009) of Multiple Sclerosis in Tehran, Iran: A Population-Based Study. Neuroepidemiology. 2011;36(3):141-7. http://dx.doi.org/10.1159/000324708.
[10] Etemadifar M, Janghorbani M, Shaygannejad V, Ashtari F. Prevalence of Multiple Sclerosis in Isfahan, Iran. Neuroepidemiology. 2006;27(1):39-44. https://www.karger.com/DOI/10.1159/000094235.
[11] Gilmour H, Ramage-Morin P, Wong S. Multiple sclerosis: Prevalence and impact. Health Rep. 2018;29(1):3-8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29341025/.
[12] Eskandarieh S, Heydarpour P, Minagar A, Pourmand S, Sahraian MA. Multiple Sclerosis Epidemiology in East Asia, South East Asia and South Asia: A Systematic Review. Neuroepidemiology. 2016;46(3):209-21. http://dx.doi.org/10.1159/000444019.
[13] Ashtari F, Rezvani R, Afshar H. Sexual dysfunction in women with multiple sclerosis: Dimensions and contributory factors. J Res Med Sci. 2014;19(3):228-33. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24949030/.
[14] Minden S, Frankel D. Plain talk: A Booklet about MS for Families. In: Society NM, editor. 2014. https://www.nationalmssociety.org/Programs-and-Services/Resources/Plaintalk%E2%80%94A-Booklet-about-MS-for-Families-(-pdf).
[15] Hancock L, Bruce J, Bruce A, Lynch S. Processing speed and working memory training in multiple sclerosis: a double-blind randomized controlled pilot study. J Clin Exp Neuropsychol. 2015;37(2):113-27. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25686052/.
[16] Shevil E, Finlayson M. Pilot study of a cognitive intervention program for persons with multiple sclerosis. Health Education Research. 2009;25(1):41-53. http://dx.doi.org/10.1093/her/cyp037.
[17] Ressner P, Niliu P. Computer-Assisted Cognitive Rehabilitation in Stroke and Alzheimer?s disease. Journal of Neurology & Neurophysiology. 2014;05(06). http://dx.doi.org/10.4172/2155-9562.1000260.
[18] Gaitán A, Garolera M, Cerulla N, Chico G, Rodriguez-Querol M, Canela-Soler J. Efficacy of an adjunctive computer-based cognitive training program in amnestic mild cognitive impairment and Alzheimer's disease: a single-blind, randomized clinical trial. International Journal of Geriatric Psychiatry. 2012;28(1):91-9. http://dx.doi.org/10.1002/gps.3794.
[19] Najarzadegan M, Nejati V, Amiri N. Effect of Cognitive Rehabilitation of Working Memory in Reducing Behavioral Symptoms (Attention Deficit and Impulsivity) of Children with Attention Deficit and Hyperactivity Disorder. Neuropsychology. 2015;1(1):52-45. https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2420.html. [In Persian]
[20] Nejati V, Zabihzadeh A, Nikfarjam M. The relationship of mindfulness with sustained and selective attentional performance. Research in Cognitive and Behavioral Sciences. 2012;2(2):31-42. https://cbs.ui.ac.ir/article_17294_87a2bd88f4e634cdd02fd49c53bac798.pdf. [In Persian]
[21] Bahrami A, Chlongariyan N. Attention in sports Tehran: Sport Sciences Research Institute; 2014. https://ketabcity.com/bookview.aspx?bookid=1853196.
[22] Weinberg R, Gould D. Foundations of Sport and Exercise Psychology: Human Kinetics, Incorporated; 2014. https://books.google.com/books?id=7PB6DwAAQBAJ.
[23] Sohlberg MM, Mateer CA. Cognitive rehabilitation: An integrative neuropsychological approach: Guilford Press; 2001. https://www.guilford.com/books/Cognitive-Rehabilitation/Sohlberg-Mateer/9781572306134.
[24] Shahsavarani AM, Rasoolzade Tabatabaei SK, Allahyari AA, Ashayeri H, Sattari K. The Effect of Stress on Visual Selective Attention Regarding Conscientiousness. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2010;16(3):203-19. http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1085-en.html. [In Persian]
[25] Johnson KL, Bamer AM, Yorkston KM, Amtmann D. Use of cognitive aids and other assistive technology by individuals with multiple sclerosis. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology. 2009;4(1):1-8. https://doi.org/10.1080/17483100802239648.
[26] Sedighi B. Memory impairment in multiple sclerosis and its determinant factors. Neurosciences (Riyadh). 2011;16(1):24-8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21206441/.
[27] Bahramkhani M, Darvishi N, Keshavarz Z, Dadkhah A. The Camparison of Executive Functions in Normal and Autistic Children, Considering Mathematics and Reading Abilities. USWR. 2013;13(0):128-35. http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1126-en.html. [In Persian]
[28] Chiviacowsky S, Wulf G, Wally R. An external focus of attention enhances balance learning in older adults. Gait & Posture. 2010;32(4):572-5. http://dx.doi.org/10.1016/j.gaitpost.2010.08.004.
[29] Dusti F, Frughi pur M, Sohrabi M, Taheri Hr, Saeidi M, Tymuri S. Effect of Instructions for Internal and Far and Near External Focus of Attention on Balance of Multiple Sclerosis Patients. medical journal of mashhad university of medical sciences. 2013;56(1):15-20. https://mjms.mums.ac.ir/article_453_981fa87c4059e57ac2c71780b1178209.pdf. [In Persian]
[30] Bergo E, Lombardi G, Pambuku A, Della Puppa A, Bellu L, D'Avella D, et al. Cognitive Rehabilitation in Patients with Gliomas and Other Brain Tumors: State of the Art. Biomed Res Int. 2016;2016:3041824-. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27493954.
[31] Bogdanova Y, Yee MK, Ho VT, Cicerone KD. Computerized Cognitive Rehabilitation of Attention and Executive Function in Acquired Brain Injury: A Systematic Review. J Head Trauma Rehabil. 2016;31(6):419-33. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26709580.
[32] O'Connell R, Bellgrove M, Robertson I. Avenues for the Neuro-Remediation of ADHD: Lessons from Clinical Neurosciences. In: Fitzgerald M BM, Gill M, editor. Handbook of Attention Deficit Hyperactivity Disorder. USA: Wiley-Blackwell; 2007. p. 441-63. https://research.monash.edu/en/publications/avenues-for-the-neuro-remediation-of-adhd-lessons-from-clinical-n.
[33] Dehghani Y, Sadeghi L, Abedi A, Samsam-Shariat M. The Effectiveness of Toukaa Software on Recognition and Auditory Memory in Children with Learning Difficulties (Dyslexia). Journal of Research in Behavioural Sciences. 2016;14(2):250-6. http://rbs.mui.ac.ir/article-1-473-en.html. [In persian]
[34] Messinis L, Nasios G, Kosmidis MH, Zampakis P, Malefaki S, Ntoskou K, et al. Efficacy of a Computer-Assisted Cognitive Rehabilitation Intervention in Relapsing-Remitting Multiple Sclerosis Patients: A Multicenter Randomized Controlled Trial. Behav Neurol. 2017;2017:5919841. https://doi.org/10.1155/2017/5919841.
[35] Shokoohi-Yekta M, Lotfi S, Rostami R, Arjmandnia AA, Motamed-Yeganeh N, Sharifi A. The effectiveness of computerized cognitive training on the working memory performance of children with dyslexia. Auditory and Vestibular Research. 2014;23(3). https://avr.tums.ac.ir/index.php/avr/article/view/243.
[36] Pumaccahua TT, Wong EH, Wiest DJ. Effects of Computerized Cognitive Training on Working Memory in a School Setting. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 2017;16. https://www.ijlter.org/index.php/ijlter/article/view/863.
[37] Bazzaz Monsef F, Soleymani M, Shalchi B. The Effectiveness of Neurocognitive Rehabilitation On the Math Performance and Working Memory of Students with Dyscalculia. Qom University of Medical Sciences Journal. 2017;11(5):63-75. http://journal.muq.ac.ir/article-1-736-en.html. [In Persian]
[38] Dehghani F, Golbabaei F, Omidi F, Zakerian SA. Investigation of the effect of unusual work shifts and sleep deprivation on cognitive performance in workers in the automotive industry. Iran Occupational Health Journal. 2019;16(3):26-35. http://ioh.iums.ac.ir/article-1-2467-en.html. [In Persian]
[39] Stigchel SVd, Belopolsky AV, Peters JC, Wijnen JG, Meeter M, Theeuwes J. The limits of top-down control of visual attention. Acta Psychologica. 2009;132(3):201-12. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0001691809000900.
[40] Dehghan H, Mohebian Z, Yadegarfar G. Evaluation of Effects of Different Levels of Brightness on Attention and Reaction Time under Laboratory Conditions. Journal of Ergonomics. 2017;4(4):48-56. http://journal.iehfs.ir/article-1-308-en.html. [In Persian]
[41] Zarghi A, Zali A, Tehranidost M, Zarindast MR, Khodadadi SM. Application of cognitive computerized test in assessment of neuro-cognitive domain. Pajoohande. 2011;16(5):341-245. http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-1208-en.html. [In Persian]
[42] Baron I. Neuropsychological Evaluation of the Child: Domains, Methods, and Case Studies: Oxford University Press; 2018. https://books.google.com/books?id=cGZaDwAAQBAJ.
[43] Lezak P, Lezak M, Howieson D, Howieson A, Loring D, Hannay H, et al. Neuropsychological Assessment: Oxford University Press; 2004. https://books.google.co.uk/books?id=FroDVkVKA2EC.
[44] MacLeod CM. Half a century of research on the Stroop effect: An integrative review. Psychological Bulletin. 1991;109:163-203. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0033-2909.109.2.163.
[45] Mashhadi A, Rasoulzadeh-Tabatabaie K, Azadfallah P, Soltanifar A. The Comparison of Response Inhibition and Interference Control in ADHD and Normal Children. Journal of Clinical Psycology. 2009;1(2):37-. https://www.magiran.com/paper/707910. [In Persian]
[46] Sandford JA. Chapter 14 - Cognitive Training and Computers: An Innovative Approach. In: Fine AH, Kotkin RA, editors. Therapist's Guide to Learning and Attention Disorders. San Diego: Academic Press; 2003. p. 421-41. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780122564307500168.
[47] Sanford J, Browne R. Captain's Log [computer software]. Richmond, VA: Braintrain. 1988. https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=Captain%27s+Log+%5BComputer+software%5D&publication_year=1988.
[48] Irazoki E, Contreras-Somoza LM, Toribio-Guzmán JM, Jenaro-Río C, van der Roest H, Franco-Martín MA. Technologies for Cognitive Training and Cognitive Rehabilitation for People With Mild Cognitive Impairment and Dementia. A Systematic Review. Front Psychol. 2020;11. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2020.00648.
[49] Royatvand Ghiasvand N, Amiri Majd M. Effectiveness of Captain's Log Cognitive Software on Visual-Spatial Perception of Students with Specific Learning Disorders. Research Institute for Education. 2019;19(1):5-14. http://joec.ir/article-1-749-en.html. [In Persian]
[50] Ghaedi G, Khalili M, Afshin-Majd S, Rahmati B, Karami M. Effectiveness of the computer-based cognitive training intervention on improvement of memory, attention and executive functions in veteran's children studying at the University of Shahed. Daneshvar Medicine. 2020;25(4):31-44. http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1800.html. [In Persian]
[51] Donders J, Hunter SJ. Introduction. In: Donders J, Hunter SJ, editors. Neuropsychological Conditions Across the Lifespan. Cambridge: Cambridge University Press; 2018. p. 1-. https://www.cambridge.org/core/books/neuropsychological-conditions-across-the-lifespan/introduction/FC8F0F8D75CD2579D07CB22136871D2F.
[52] Gross JJ, Thompson RA. Emotion Regulation: Conceptual Foundations. Handbook of emotion regulation. New York, NY, US: The Guilford Press; 2007. p. 3-24. https://psycnet.apa.org/record/2007-01392-001.
[53] Stathopoulou S, Lubar JF. EEG Changes in Traumatic Brain Injured Patients After Cognitive Rehabilitation. Journal of Neurotherapy. 2004;8(2):21-51. http://dx.doi.org/10.1300/j184v08n02_03.
[54] Ko EJ, Sung IY, Yuk JS, Jang D-H, Yun G. A tablet computer-based cognitive training program for young children with cognitive impairment: A randomized controlled trial. Medicine (Baltimore). 2020;99(12):e19549. https://journals.lww.com/md-journal/Fulltext/2020/03200/A_tablet_computer_based_cognitive_training_program.40.aspx.
[55] Veloso A, Vicente SG, Filipe MG. Effectiveness of Cognitive Training for School-Aged Children and Adolescents With Attention Deficit/Hyperactivity Disorder: A Systematic Review. Front Psychol. 2020;10. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2019.02983.
[56] Gaspari M, Zini F, Stecchi S. Enhancing cognitive rehabilitation in multiple sclerosis with a disease-specific tool. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology. 2020;18(3):313-26. http://dx.doi.org/10.1080/17483107.2020.1849432.
[57] Homer BD, Plass JL, Raffaele C, Ober TM, Ali A. Improving high school students' executive functions through digital game play. Computers & Education. 2018;117:50-8. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2017.09.011.
[58] Sosa GW, Lagana L. The effects of video game training on the cognitive functioning of older adults: A community-based randomized controlled trial. Archives of Gerontology and Geriatrics. 2019;80:20-30. http://dx.doi.org/10.1016/j.archger.2018.04.012.
[59] Fu X, Zhang J. The influence of strategy video game and its background music on cognitive control. Mental Health and Addiction Research. 2017;2(1). http://dx.doi.org/10.15761/mhar.1000125.
[60] Serino A, Ciaramelli E, Santantonio AD, Malagù S, Servadei F, Làdavas E. A pilot study for rehabilitation of central executive deficits after traumatic brain injury. Brain Injury. 2007;21(1):11-9. http://dx.doi.org/10.1080/02699050601151811.
[61] Kesler S, Lacayo N, Jo B. A pilot study of an online cognitive rehabilitation program for executive function skills in children with cancer-related brain injury. Brain Inj. 2011;25(1):101-12. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21142826/.
[62] Holzer L, Urben S, Passini CM, Jaugey L, Herzog MH, Halfon O, et al. A Randomized Controlled Trial of the Effectiveness of Computer-Assisted Cognitive Remediation (CACR) in Adolescents with Psychosis or at High Risk of Psychosis. Behavioural and Cognitive Psychotherapy. 2013;42(4):421-34. http://dx.doi.org/10.1017/s1352465813000313.
[63] Abdi A, Arabani Dana A, Hatami J, Parand A. The Effect of Cognitive Computer Games on Working Memory, Attention and Cognitive Flexibility in Students with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Journal of Exceptional Children. 2014;14(1):19-34. http://joec.ir/article-1-198-en.html. [In Persian]
[64] Pouramiri M, Azimian M, Akbarfahimi N, Pishyareh E, Hossienzadeh S. Investigating the Relationship Between Individual and Clinical Characteristics and Executive Dysfunction of Multiple Sclerosis Individuals. Journal of Rehabilitation. 2019:114-23. http://dx.doi.org/10.32598/rj.20.2.114. [In Persian]
[65] Ghorbanian E, Alivandi Vafa M, Farhoudi M, Nazari MA. Effect of Computer-based Cognitive Rehabilitation Intervention on Selective Attention, Sustained Attention, and Divided Attention of Patients with Stroke in Tabriz. The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine. 2020;9(1):137-46. http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100779.html. [In Persian]
[1] Multiple sclerosis
[2] Myelin
[3] Genetic alleles
[4] Shevil
[5] Finlayson
[6] Hancock
[7] Ressner
[8] Gaitán
[9] Selective attention
[10] Sustained attention
[11] Frontal lobe
[12] Cognitive rehabilitation
[13] Brain Plasticity
[14] Brain damage
[15] ADHD
[16] Learning disorders
[17] Alzheimer
[18] Parkinson's disease
[19] Pumaccahua
[20] Bogdanova
[21] Stroop Test
[22] John Ridley Stroop
[23] Congruent
[24] Incongruent
[25] Captain Log's Cognitive Rehabilitation Software
[26] Sandford Browne
[27] Learning skills
[28] problem solving skills
[29] Memory
[30] Brain train
[31] Region
[32] Culture
[33] Nationality
[34] Donders & Hunter
[35] Stathopoulou & Lubar
[36] Ko
[37] Veloso
[38] Gaspari
[39] -Sosa & Lagana
[40] -Homer
[41] Fu & Zhang
[42] Serino
[43] Kesler & Lacayo
[44] Prefrontal cortex
[45] Holzer