مدل یابی روابط ساختاری اشتیاق تحصیلی دانشجویان براساس خودکارآمدی تحصیلی، ساختار کلاس درس، سبک های فرزند پروری با میانجی گری نقش سرزندگی تحصیلی
محورهای موضوعی : روان سنجیلیلا جوادی علمی 1 , نصیبه لعل عوض پور 2 , ُسولماز یارشیر 3 *
1 - دکتری روانشناسی تربیتی، مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین
2 - کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشکده علوم پزشکی اسفراین
3 - کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین
کلید واژه: اشتیاق تحصیلی, سرزندگی تحصیلی, ساختار کلاس درس, سبک فرزند پروری, خودکارآمدی تحصیلی,
چکیده مقاله :
در سالهای اخیر از اشتیاق تحصیلی به عنوان شاخص کیفیت دانشگاهی نام می برند. بنابراین به عنوان یکی از اهداف آموزش عالی مد نظر قرار گرفته است که شناخت عوامل زمینه ساز آن ضرورت دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف مدل یابی علِّی اشتیاق تحصیلی براساس خودکارآمدی تحصیلی، ساختار کلاس درس، سبک های فرزند پروری با میانجی گری سرزندگی انجام شد. این مطالعه از نوع پژوهشهای همبستگی مبتنی بر روش مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ دانشجویان دورۀ کارشناسی مجتمع آموزش عالی اسفراین در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل دادند. نمونۀ پژوهش شامل 304 دانشجو (253 پسر، 51 دختر) بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از مقیاس های اشتیاق تحصیلی، رزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده، خودکارآمدی تحصیلی اون و فرامن، کمک طلبی ریان و پنتریچ، سبک های فرزندپروری بامریند و ادراک از ساختار کلاس بلک برن استفاده شد. خودکارآمدی تحصیلی، ساختار کلاس درس، سبکهای فرزند پروری بر اشتیاق تحصیلی اثر مثبت و معنادار دارند. خودکارآمدی تحصیلی ، ساختار کلاس درس، سبک های فرزند پروری از طریق سرزندگی تحصیلی بر اشتیاق تحصیلی اثر غیرمستقیم مثبت و معنادار دارند. سرزندگی تحصیلی به طور مثبت اشتیاق تحصیلی را پیش بینی می کند و در مجموع نتایج بیانگر آن بود که سرزندگی تحصیلی نقش میانجی گری بین خودکارآمدی تحصیلی، ساختار کلاس درس، سبک های فرزند پروری و اشتیاق تحصیلی دانشجویان دارد. با تقویت خودکارآمدی و استفاده از سبک فرزندپروری مقتدر و ساختار کلاس درس مناسب می توان به دانشجویان کمک کرد تا بر مسائل و مشکلات تحصیلی خود غلبه کنند و در نتیجه موجب افزایش سرزندگی تحصیلی آنان شوند. که این عوامل در کنار یکدیگر شرایط ایجاد اشتیاق تحصیلی دانشجویان را فراهم می سازد.
The aim of This study was to Structural Equation Modeling of Students' academic engagement based on Academic self-efficacy, Perception of classroom stracture, Parenting styles with the Mediation Role of Academic Buoyancy and a type of correlation research based on structural equation modeling. The statistical population of this study was all students of Esfarayne Higher Education Complex. In this research, 304 students (253 boys, 51 girls) were selected using random cluster sampling. academic engagement scale (Fredericks, Blumenfild, Paris, 2004), academic buoyancy (Hossein Chari and Dehghanizadeh 2012), Academic self-efficacy (Owen & Froman, 1998), Parenting styles (Baumrind, 1967) and Perception of classroom stracture (Blackburn, 1998) were used to measure variables under study. Academic self-efficacy, Perception of classroom stracture, Parenting styles have a direct effect on academic engagement. Also, Academic self-efficacy, Perception of classroom stracture, Parenting styles have indirect effects through academic buoyancy on academic engagement. Academic buoyancy could predict the student Academic engagement. The finding suggested that academic buoyancy had a mediating role in the relationship between Academic self-efficacy, Perception of classroom stracture, Parenting styles. By enhancing self-efficacy and the use of a Authoritative parenting style and proper classroom structure, help Students overcome their educational problems and thus increase their academic buoyancy. These factors together provide the conditions for academic engagement.