رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و تاب آوری در دانش آموزان: نقش میانجی گری هوش هیجانی
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختیمصطفی صبری 1 , محبوبه فولادچنگ 2 , مریم محمدی دهاقانی 3 , حمیدرضا گلزار 4
1 -
2 -
3 -
4 -
کلید واژه: هوش هیجانی, تاب آوری, ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگری هوش هیجانی در رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و تابآوری در دانشآموزان دبیرستانی بود. بدین منظور تعداد 222 دانش آموز دختر و پسرمقطع متوسطه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند.جهت تحلیل دادهها از رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده شد. براساس ماتریس همبستگی، بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده، هوش هیجانی و تابآوری رابطه معناداری وجود دارد، بدین معنی که بین جهتگیری گفت و شنود و هوش هیجانی و تابآوری رابطه مثبت و بین جهتگیری همنوایی و هوش هیجانی و تابآوری رابطه منفی وجود دارد. همبستگی بین هوش هیجانی و تابآوری نیز مثبت و معنادار است. تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان نیز نشان داد که از بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده، جهتگیری گفت و شنود پیشبینیکننده مثبت و معنادار هوش هیجانی و تابآوری است. همچنین، هوش هیجانی پیشبینیکننده مثبت و معنادار تابآوری است. در نهایت، تحلیل مسیر نقش واسطهای هوش هیجانی در رابطه بین جهتگیری گفت و شنود و تابآوری دانشآموزان را تایید نمود.
The aim of this study was to investigate the mediating role of emotional intelligence in relationship between family communication patterns dimensions and resilience in high school students. Participants included 222 male andfemale students were selected by random cluster sampling method. They completed family communication patterns dimensions, resilience, and emotional intelligence questionnaires, respectively. The results of correlation matrix showed there were significant relationships between family communication patterns dimensions, emotional intelligence, and resilience. It means there were significant positive relationship between conversation orientation, emotional intelligence and resilience.Also, there were significant negative relationship between conformity orientation, emotional intelligence and resilience. Furthermore, there was a significant positive relationship between emotional intelligence and resilience.Multiple regression analysis showed conversation was a significant positive predictor of emotional intelligence and resilience, but conformity wasnot a significant predictor of them. Finally, it was determined the mediating role of emotional intelligence in relationship between family conversation orientation and resilience. Thisresearch indicates that encouragingchildren for participation in family conversation increases resilience directly and indirectly by the mediation of emotional intelligence.