عوامل موثر بر سواد حرکتی و سلامت ورزشکاران جانباز و معلول در ایران
محورهای موضوعی : تاثیر حرکت و تمرین در سلامتی
رمضانعلی آبیان
1
,
وحید شجاعی
2
*
,
محمد حامی
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - دانشیار مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ایران
کلید واژه: سواد حرکتی, سواد سلامت, ورزشکار جانباز و معلول, ایران,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش، عوامل موثر بر سواد حرکتی و سلامت ورزشکاران جانباز و معلول در ایران بوده است. این مطالعه از حیث پارادایم از نوع تفسیری، رویکرد کیفی، استراتژی داده بنیاد و تاکتیک تحلیل محتوای پنهان بوده است. روش جمعآوری دادهها در تحقیق به شکل مصاحبه عمیق با 17 نفر از افراد خبره آکادمیک و تجربی در حوزه سواد حرکتی و سلامت بوده است. روش نمونهگیری به صورت هدفمند بوده و مصاحبهها تا حد اشباع نظری داده ها پیش رفت. فرمت داده های احصا شده از مصاحبهها به شکل صوت و متن بوده و تجزیه و تحلیل آنها از طریق نرمافزار MAXQDA نسخه 18 انجام شد. ابتدا استخراج مفاهیم اولیه از فرآیند کدگذاری بازِ مصاحبههای انجام شده صورت گرفت. سپس از طریق کدگذاری محوری، مفاهیم به دست آمده در قالب مقولات مختلف دستهبندی شده و نهایتاً از طریق کدگذاری انتخابی، عوامل موثر بر سواد حرکتی و سلامت ورزشکاران جانباز و معلول در ایران طراحی شد. یافته های پژوهش حاضر نشان میدهد که بهبود سواد حرکتی و سلامت ورزشکاران جانباز و معلول نیازمند توجه به عوامل شخصی، بین فردی و جامعه شناختی است. برای ارتقاء کیفیت زندگی و عملکرد ورزشی این افراد، باید برنامههای جامع و متناسب با نیازهای آنان تدوین نمود که این برنامهها میتواند شامل آموزشهای مستمر، افزایش دسترسی به امکانات و تجهیزات ورزشی، تقویت حمایتهای اجتماعی و ترویج فرهنگ مثبت نسبت به ورزشکاران جانباز و معلول باشد. با توجه به این عوامل، میتوان به ارتقاء سلامت و سواد حرکتی این گروه کمک و فرصتی برای مشارکت فعالتر در جامعه ورزشی داد.
The aim of this research was to investigate the factors influencing movement literacy and health among athletes with disabilities and veterans in Iran. This study follows a qualitative, interpretive paradigm, using a grounded theory approach and latent content analysis tactic. Data collection was conducted through in-depth interviews with 17 academic and experiential experts in the fields of movement literacy and health. The sampling method was purposive, and the interviews continued until theoretical saturation was reached. The data obtained from the interviews were in the form of audio and text, and their analysis was performed using MAXQDA software, version 18. Initially, primary concepts were extracted through open coding of the interviews. Then, through axial coding, the identified concepts were categorized into various themes, and finally, through selective coding, the factors influencing movement literacy and health among athletes with disabilities and veterans in Iran were designed into a model. The findings of this study indicate that improving the movement literacy and health of athletes with disabilities and veterans requires attention to personal, interpersonal, and sociological factors. To enhance their quality of life and athletic performance, comprehensive programs tailored to their needs should be developed. These programs may include continuous education, increased access to sports facilities and equipment, strengthening social support, and promoting a positive culture towards athletes with disabilities and veterans. By addressing these factors, the movement literacy and health of this group can be improved, giving them the opportunity for more active participation in the sports community.
رحیمی، م. و رضایی، ک. (1399). بررسی عوامل مؤثر بر سواد حرکتی و سلامت ورزشکاران جانباز در ایران. فصلنامه پژوهشهای ورزشی، 12، 45-60.
مرادی، س. و اکبری، ه. (1400). چالشها و موانع مشارکت ورزشکاران جانباز و معلول در فعالیتهای بدنی. مجله مطالعات جانبازان و معلولان، ، 89-101.
علیزاده، ف. و حسینی، ر. (1398). تأثیر آموزش سواد حرکتی بر کیفیت زندگی ورزشکاران معلول در ایران. مجله سلامت و ورزش، 5، 150-160.
نیکپور، س. و سعادتی، ه. (1401). تأثیر شرایط محیطی و زیرساختهای ورزشی بر کیفیت زندگی ورزشکاران جانباز. مجله پژوهشهای ورزش و جامعه، 13 ،55-70.
• Alavi, M., & Hosseini, R. (2018). The Impact of Physical Education on Health and Literacy in Disabled Athletes. Journal of Physical Education Studies, 22(3), 150-160.
• Brown, A., & Smith, M. (2021). Role of Physical Literacy in Enhancing Social Inclusion of Disabled Individuals. International Journal of Disability and Sport, 19, 140-153.
• Carroll, D., & Cooper, R. (2018). Impact of Adaptive Sports Programs on Physical and Mental Health of Disabled Athletes. Journal of Physical Therapy and Rehabilitation, 22, 307-318.
• Evans, J., & Lee, P. (2020). Exploring Environmental Factors Affecting Physical Activity in Disabled Veterans. Journal of Disability and Health, 17, 402-417.
• Gallahue, D. L., & Ozmun, J. C. (2017). Understanding Motor Development: Infants, Children, Adolescents, Adults (7th ed.). McGraw-Hill Education.
• Moradi, S., & Akbari, H. (2022). Challenges and Barriers in Sports Participation for Disabled and Veteran Athletes in Iran. Iranian Journal of Disability Studies, 10(2), 89-101.
• Rahimi, M., Rezaei, K., & Ahmadi, F. (2021). A Comprehensive Study of Motor Literacy and Health among Athletes with Disabilities in Iran. Journal of Sports Health and Movement, 8(1), 45-60.
• Shields, N., & Synnot, A. (2016). An Overview of Physical Activity and Disability: Barriers and Benefits. Disability and Rehabilitation, 38(10), 941-952.
• Smith, J., & Jones, L. (2020). Motor Skills Development in People with Disabilities: A Comprehensive Approach. Sports and Health Journal, 15(4), 210-225.
• Williams, R. (2019). Physical Literacy and Its Impact on Mental and Physical Health in Disabled Individuals. Journal of Rehabilitation and Physical Therapy, 34(5), 319-330.