رابطه بین زیر سیستم تحول سازمانی در سازمان یادگیرنده با هوش سازمانی در شرکت مخابرات استان خوزستان
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانیمحمودآقا حسینعلی شیرازی 1 , حجت طاهری گودرزی 2 , اکبر قنواتی 3
1 - عضو هیأت علمی (استادیار) گروه مدیریت دانشگاه شهید بهشتی
2 - عضو هیأت علمی گروه مدیریت، واحد بروجرد ،دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد،ایران/ دانشجوی دکترای مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات تهران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی ،واحد بروجرد،دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد،ایران
کلید واژه: هوش سازمانی, سازمان یادگیرنده, زیرسیستم تحول سازمانی,
چکیده مقاله :
پژوهشحاضر با هدف تحلیل رابطه بین زیرسیستم تحول سازمانی در سازمان یادگیرنده با هوش سازمانی درشرکت مخابرات استان خوزستان انجام شده است. مؤلفه های هفت گانه هوش سازمانی از نظر آلبرخت چشم انداز استراتژیک، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، روحیه، اتحاد و توافق،کاربرد دانش، و فشار عملکرد به عنوان متغیر ملاک وتحول سازمانی در سازمان یادگیرنده با شاخص های چشم انداز استراتژیک، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و استراتژی به عنوان متغیر پیش بین در نظر گرفته شده است. بر مبنای روش تحقیق توصیفی از نوع هبستگی، در جامعه آماری (2132=N) با استفاده از جدول نمونه گیری مورگان حجم نمونه (327=n) تعیین شده است. همچنین برای جمع آوری داده ها از دو پرسش نامه تحول سازمانی مارکوارت و پرسش نامه هوش سازمانی آلبرخت به ترتیب با ضریب پایایی 93/. و 95/. بر حسب آلفای کرونباخ استفاده شده است. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری spss و سایر ابزارها در حوزه آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که بین زیر سیستم تحول سازمانی در سازمان یادگیرنده با هوش سازمانی ، رابطه آماری معنی داری وجود دارد. ضمن اینکه اتحاد و توافق بالاترین و میل به تغییر کمترین اهمیت را در بین کارکنان شرکت مورد پژوهش نشان می دهد.
The present research has been done to have a survey on the relationship between organizational transformation subsystems in the learning organization and organizational intelligence in KhoozestanProvince Telecommunication Company. The seven traits of organizational intelligence in Albrecht’s view are strategic vision, shared fate, appetite for change, spirit, alignment and congruence, knowledge deployment, and performance pressure, which are the independent variables, and the organizational transformation subsystems in the learning organization with the indicators shared vision, organization culture, organization structure, strategic have been considered the dependent variables. Based on the descriptive research method of correlation, from the population consisting of 2132, a sample of 327 has been chosen by using Morgan’s Sampling Table. Also to collect the necessary data two questionnaires of Marquardt’s organizational transformation and Albrecht’s organizational intelligence were used based on Cronbach’s alpha with the reliability of 0.93 and 0.95, respectively. The collected data have been analyzed by using statistical software SPSS, and other tools in descriptive and inferential statistics. Based on the research findings, it can be concluded that there is a significant relationship between organizational transformation subsystems in the learning organization and organizational intelligence. Furthermore, alignment and congruence show the highest importance among the studied companies, and appetite for change shows the lowest.
Allbrecht,kral,(2003), The Power of Minds at work: Organizational Intelligence in Action , New York, Amozon
Lefter,Vioerl, Prejmerean, Mihaela, Vasilache, Simona, The Dimensions of Organizational Intelligence in Romanian Companies–A Human Capital Perspective
Marquart, M. J. (2006). Creating Educational Organizations. Translated by: M. R. Zali, Tehran: Tehran University Publication, (In Persian).
Sattari Ghahfarakhi, M., Etebarian, A., & Aberi, M. (2006). Organizational Intelligence and Prevention of Collective Mental Retardation. Organizational Knowledge Management Monthly, 22, (In Persian).
Sanderson, Stuart M ,(1998) ,New approaches to Strategy :new ways of thinking for the millennium, Management Decision
Sobhani Nejad, M., Shahi, B., & Yuzbashi, A. (2006). Learning Organization (Theoretical Foundations of the Model of Realization and Measurement). Tehran: Yastron Publishing, (In Persian).
Piri, Z. (2006). A Model for Organizational Intelligence, The 4th Annual Conference of Students of Health Services Management across the Country, (In Persian).
Pour Hosseini, S. J. (1999). Learning Organizations of the Necessity of Business in the World Today. Management Articles, (In Persian).
_||_Allbrecht,kral,(2003), The Power of Minds at work: Organizational Intelligence in Action , New York, Amozon
Lefter,Vioerl, Prejmerean, Mihaela, Vasilache, Simona, The Dimensions of Organizational Intelligence in Romanian Companies–A Human Capital Perspective
Marquart, M. J. (2006). Creating Educational Organizations. Translated by: M. R. Zali, Tehran: Tehran University Publication, (In Persian).
Sattari Ghahfarakhi, M., Etebarian, A., & Aberi, M. (2006). Organizational Intelligence and Prevention of Collective Mental Retardation. Organizational Knowledge Management Monthly, 22, (In Persian).
Sanderson, Stuart M ,(1998) ,New approaches to Strategy :new ways of thinking for the millennium, Management Decision
Sobhani Nejad, M., Shahi, B., & Yuzbashi, A. (2006). Learning Organization (Theoretical Foundations of the Model of Realization and Measurement). Tehran: Yastron Publishing, (In Persian).
Piri, Z. (2006). A Model for Organizational Intelligence, The 4th Annual Conference of Students of Health Services Management across the Country, (In Persian).
Pour Hosseini, S. J. (1999). Learning Organizations of the Necessity of Business in the World Today. Management Articles, (In Persian).