طراحی الگوی ارزیابی استراتژیک عملکرد کارکنان در نهادهای حاکمیتی غیر وابسته به دولت
محورهای موضوعی : مدیریت(منابع انسانی)سعید جعفری نیا 1 , اکبر حسن پور 2 , یوسف وکیلی 3 , بهرام ترابی 4
1 - دانشیار گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
4 - دکتری گروه مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
کلید واژه: عملکرد کارکنان, ارزیابی استراتژیک عملکرد کارکنان, نهادهای حاکمیتی غیروابسته به دولت.,
چکیده مقاله :
با عنایت به جایگاه استراتژیک نظام ارزیابی عملکرد کارکنان در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و نقش آن در رشد، تعالی و موفقیت سازمان و همچنین ماهیت، مأموریتها و ویژگی¬های منحصر به فرد سازمان مذکور، پژوهش حاضر با هدف کاربردی و توسعهای انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش، گروهی از مدیران و کارشناسان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هستند که بر اساس روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در فاز کیفی، به دلیل استفاده از روش تحلیل مضمون، ابزار اصلی جمعآوری دادهها مصاحبه عمیق با خبرگان و بررسی مستندات سازمانی مرتبط است. جمعآوری دادهها در فاز کمی از طریق پرسشنامهای بسته و محقق ساز مشتمل بر 42 گویه- که بر اساس مدل مفهومی پژوهش طراحی و میان 40 نفر از مدیران میانی و عملیاتی و کارشناسان سازمان مورد مطالعه توزیع گردید- صورت گرفته است. الگوی پیشنهادی با 6 بعد، شامل رشد و توسعۀ فردی، بهرهوری شغلی، دغدغهمندی ملی، توجه به منافع ذینفعان، خلاقیت و نوآوری و روابط اثربخش و 14 مؤلفه، شامل دانش و مهارتهای عمومی، دانش و مهارتهای تخصصی، کارایی، اثربخشی، مجاهدت در راه آرمانهای کشور، قانونمداری، حفظ منافع جامعه، حفظ منافع اربابرجوع، حفظ منافع کشور، تفکر خلاق، حل مسائل سازمانی، نوآوری، روابط اثربخش با کلیه همکاران و رابطه اثربخش با سازمان است که اعتبار آن با روش اعتبارسنجی CVR تأیید شده است. همه ابعاد و مؤلفههای الگوی پیشنهادی جهت ارزیابی استراتژیک عملکرد کارکنان از لحاظ ساختاری مورد تأیید قرار گرفتند.
This research was designed and implemented with a practical purpose. Using a qualitative method, 11 experts and operational managers of IKEO were interviewed using targeted sampling and after analyzing the content of the interviews and organizational documents (Guide to the strategic management system of IKEO and its subordinate units and the third five-year strategic formulation directive of this organization) the conceptual model of the research was extracted. In the validation phase, the researcher-made questionnaire consisting of 42 items was studied, distributed and analyzed among 40 field and operational managers and experts of the organization. The results led to the design of the model of strategic evaluation of the performance of employees in non-governmental institutions, especially IKEO. This model has six main factors that include personal growth and development, effective relationships, attention to the interests of stakeholders, creativity, innovation, national concern and finally job productivity. All the dimensions and components of the proposed model for strategic evaluation of employee performance in non-government institutions were approved after the evaluation in the research validation stage. Due to the lack of a suitable model to evaluate the performance of employees in IKEO and the acknowledgement of its managers to the existing deficiency, the designed model with the dimensions, components and indicators mentioned in this research meets the needs of the studied organization.
Aguinis, H., Gottfredson, R. K., & Joo, H. (2012). Using performance management to win the talent war. Business Horizons, 55, 609-616. doi: 10.1016/j.bushor.2012.05.007
Audenaert, M., Decramer, A., George, B., Verschuere, B., & Van Waeyenberg, T. (2019). When employee performance management affects individual innovation in public organizations: The role of consistency and LMX. The International Journal of Human Resource Management, 30(5), 815-834. doi:10.1080/09585192.2016.1239220
Bao, H. J., Cheng, H. K., Vejayaratnam, N., Anathuri, A., Seksyen, S., Bangi, B. B., & Bakar, A. A. (2021). A study on human resource function: recruitment, training and development, performance appraisal and compensation. Journal of Global Business and Social Entrepreneurship (GBSE), 7(20), 11-22. eISSN: 24621714
Clark, D. R. (2018). Performance analysis in instructional design. Retrieved From: http://www. nwlink. com/~ donclark/hrd/isd/analyze-system. Html.
Engert, S., Rauter, R., & Baumgartner, R. J. (2016). Exploring the integration of corporate sustainability into strategic management: a literature review. Journal of cleaner production, 112, 2833-2850. doi:10.1016/j.jclepro. 2015.08.031
Fahima. M. Gholamzadeh. D. Vadadi (2021).ADesigning and testing the employee’s performance management model: An integrated approach in Iran’s state-owned banks. Iranian Journal of Management Sciences. 15(59). 125-141. [In Persian] doi:10.61186/ijes.6.1.65
Haqqani. M. (2021). The role of organizational commitment in employee performance evaluation. Civilica.com/ 1184104. [In Persian] doi:10.2991/assehr.k.210413.060
Hosseini. M. Pourezzat. A. Rezaeian. A. (2021). Identifying and compiling indicators for evaluating the ethical performance of employees of the Imam Khomeini Relief Committee in the light of Imam Ali's life (AS) and conduct with a focus on observing justice in dealing with the target community. Studies of Religion, Spirituality & Management, 10(18), 125-144. [In Persian] doi:10.30471/IM.2021.7518.1238
Jafari, A., & Memarzade Tehran, G. (2022). Identification of effective factors on employee productivity in a military health organization. Journal of Military Medicine, 19(3), 234-244.
Jamalpour, M., & Esgandari, K. Designing a Model for Performance Evaluation of Payame Noor University Staff Based on the Components of Happiness from the Perspective of Islamic Iranian Progress Model. The Journal of Productivity Management. 17(3), 1-19. [In Persian] doi:10.30495/qjopm.2023.1975411.3476
Javani, M., Allameh, S. M., & Safari, A. (2023). Employee’s Performance Management System Pathology at Isfahan municipality Based on Teachings of NahjAlbalaghah. Career and Organizational Counseling, 15(1), 29-52. [In Persian] doi:29-52. 10.48308/JCOC. 2023.103321
Kampkötter, P. (2017). Performance appraisals and job satisfaction. The International Journal of Human Resource Management, 28(5), 750-774. doi:10.1080/09585192.2015.1109538
Mirahmadi. M. Atafar. A. Ketabi. S. (2015). Determining performance evaluation criteria for employees of a manufacturing company. Human Resource Mnagement Studies. 4(7). 213-234. [In Persian]
Mohammadi. S. Alvani. M. (2020). Performance Appraisal Analysis of Governmental Agencies: Promoting Productivity via Sustainable Development. The Journal of Productivity Management. 53(2). 23-47. [In Persian] doi: 10.30473/ipom.2021.59274.4391
Muthuri, A. M., Momanyi, M., & Nduku, E. (2019). Conducting performance appraisal in public technical training institutions within Nairobi region, Kenya. Journal of Popular Education in Africa, 3(5), 18-41. doi:10.5897/IJEAPS2020.0689
Nejadirani. F. Makhdoumi. H. Rahimi. GH. Hojjati. A. (2020). Explaining and designing a performance appraisal model for the staff of Kurdistan University of Medical Sciences with a data theory approach. Research inTeaching. 8(4). 13-34. [In Persian] dor:20.1001.1.24765686.1399. 8.4.2.3
Phiri, K., & Phiri, J. (2022). Strategic Human Resource Management Practices and Organizational Performance: A Case of the National Assembly of Zambia. Open Journal of Business and Management, 10(5), 2461-2483. doi:10.4236/ojbm.2022.105124
Rafizadeh. A. Mirsepasi. N. Azar. A. (2016). Design Model of Performance Management at the State Level. Journal of Public Administration. 4(4). 81-100 [In Persian] . dor:20.1001.1.2322522.1395.4.0.5.0
Sadrossadat. A. (2009). Identifying a model for Iraniain oil company performance evaluation. Journal of Human Resource Mnagement in Oil Industry. 3(1). 39-51 doi:10.22050/pbr.2018.93633
Salamat Ahvazi. M. Hosseinpour. M. Shahi. S. (2021). Identification of components and presentation of human resource management development model based on performance evaluation and organizational learning of mahshahr special economic zone. Journal of Psychological Science. 19(90), 773-786. [In Persian] dor:20.1001.1. 17357462.1399.19.90.7.3
Schleicher, D. J., Baumann, H. M., Sullivan, D. W., Levy, P. E., Hargrove, D. C., & Barros-Rivera, B. A. (2018). Putting the system into performance management systems: A review and agenda for performance management research. Journal of management, 44(6), 2209-2245. doi:10.1177/0149206318755303
Shabaninejad Kasimi, B., Salajegheh, S., Manzari Tavakoli, A., & Kamali, M. J. (2021). Relationship between Participatory Ethical Culture and Evaluating the Performance of Knowledge Employees and Its Outputs. International Journal of Ethics and Society, 3(1), 50-58. [In Persian] doi:10.52547/ijethics.3.1.50
Taghavifard. M. Jalili. M. Seyednaghavi. M. Raeisi Vanaei. I. (2020). Designing a Competency Assessment Model for Information Technology Professionals Using the Fuzzy Expert System Approach. The Journal of Productivity Management. 54(3). 24-44. [In Persian].
Vu, T. A., Plimmer, G., Berman, E., & Sabharwal, M. (2019). Managing employee performance in transition economies: A study of Vietnamese public organizations. Public Administration and Development, 39(2), 89-103. doi:10.1002/pad.1850
Wu, H. Y., Lin, Y. K., & Chang, C. H. (2011). Performance evaluation of extension education centers in universities based on the balanced scorecard. Evaluation and Program Planning, 34(1), 37-50.doi:10.1016/ j.evalprogplan.2010.06.001
Xian, H., Atkinson, C. & Meng-Lewis, Y. (2017). “Guanxi and high performance work systems in China: evidence from a state-owned enterprise”. The International Journal of Human Resource Management,30(19), 2685-2704.