بررسی صورخیال در اشعار محمود مشرف آزاد تهرانی
محورهای موضوعی : تمثیل در زبان و ادب فارسیناهید علی نژاد 1 , مریم شایگان 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد کرمان- ایران
2 - استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد کرمان- ایران
کلید واژه: صورخیال, تخیّل, emotion, imagery, عاطفه, شعر نو, محمود مشرف آزاد تهرانی, modern poetry, Mahmoud Moshref azad tehrani,
چکیده مقاله :
محمود مشرف آزاد تهرانی، یکی از شاعران مطرح دهۀ چهل می باشد؛ بررسی صور خیال در اشعار او به عنوان شاعری تأثیرگذار بر شعر نو فارسی، علاوه بر اینکه منجر به کشف نوآوری های او در زمینۀ تخیل می گردد، زوایایی از عواطف، احساسات و شرایط اجتماعی و سیاسی او را نیز آشکار می سازد. در این تحقیق که با روش فیش برداری و کتابخانه ای انجام شده، سه فرضیه مبنای کار قرار گرفته است. اینکه مشرف نیز مانند بسیاری از شاعران معاصر از میان صور خیال، به عنصر تشخیص و از میان عناصر سازندۀ خیال، به طبیعت و اشیای محسوس طبیعی توجّه بیشتری نشان داده است و دیگر اینکه عواطفی که با تخیل او در هم آمیخته و تجربه های شعری اش را پدید آورده است نه از نوع عواطف فردی که از نوع عواطف اجتماعی و برخاسته از دردها، رنج ها و امیدهای مشترک او با مردم جامعه اش می باشد و مشرف شاعری است که توانسته علاوه بر خلق تصویرهای زیبا از عهدۀ تعهد و مسؤولیتی نیز که به عنوان یک هنرمند در قبال اجتماع خود داشته به خوبی برآید.
Mahmoud Moshref Azad Tehrani was one of the greatest poets of fortieth decade. The study of imagination in his poems as an impressive poet in modern poetry caused the discovery of his innovation in the field of imagination and revealed some aspects of emotions, feelings and social problems. In this research which is taken by taking note and library method, three hypotheses were the bases of work. One hypothesis was that Moshref as well as other contemporary poets has paid more attention to detection element among imagery elements and he has paid more attention to nature and tangible objects among constructive elements of imagery. Another hypothesis was that the emotions which are mixed with his imagination and have caused his poetic experiences were not personal emotions but social ones and they were derived from pains, sufferings and his joint hopes with people of his society and Moshref was a poet who could create beautiful images and take responsibility toward his society as an artist.