تاثیر رهبری اخلاقی بر عملکرد کارکنان باشگاه های ورزشی مس استان کرمان با نقش میانجی کیفیت زندگی کاری
محورهای موضوعی : مدیریت دولتی
حسین طهماسبی
1
,
سیدرحمان فریزنی گوهری
2
*
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
کلید واژه: رهبری اخلاقی, عملکرد کارکنان, کیفیت زندگی کاری, باشگاه های ورزشی مس, استان کرمان.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر رهبری اخلاقی بر عملکرد کارکنان باشگاه های ورزشی مس استان کرمان با نقش میانجی کیفیت زندگی کاری میباشد. این پژوهش از نظر روش، توصيفي از نوع همبستگی است و از نظر هدف، توسعهای- كاربردي است. روش گردآوري اطلاعات ترکیبی از مطالعات کتابخانهاي و میدانی بود و ابزار گردآوري اطلاعات، پرسشنامه رهبری اخلاقی کارلشون (2011)، پرسشنامه عملکرد کارکنان استیفن (2005) و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری لوپز (2007) بود. جهت تعیین روایی از شاخص AVE و جهت تعیین پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و کارکنان باشگاه های ورزشی مس استان کرمان به تعداد 680 نفر میباشد با توجه به اینکه از رویکرد معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تائیدی استفاده شد، حجم نمونه 253 نفر میباشد که به شیوهی نمونهگیری طبقه ای مدنظر قرار گرفتند. در پژوهش حاضر بهمنظور تجزیهوتحلیل داده ها از نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشاندهنده اثر مثبت و معنادار رهبری اخلاقی بر کیفیت زندگی کاری (05/0>p، 258/0β=) است. همچنین نتایج نشان میدهد تأثیر متغیر رهبری اخلاقی بر عملکرد کارکنان (05/0>p، 349/0β=) و تأثیر متغیر کیفیت زندگی کاری بر عملکرد کارکنان (05/0>p، 374/0β=) در سطح 5 درصد معنیدار است. نتایج نشان میدهد كه رهبری اخلاقی علاوه بر تأثیر مستقیم، به طور غیرمستقیم و از طریق کیفیت زندگی کاری نیز بر عملکرد کارکنان تأثیر میگذارد. بر این اساس، اثر میانجیگری کیفیت زندگی کاری بر رابطههای مورد بررسی تأیید میگردد.
The present study is the effect of ethical leadership on the performance of employees of sports clubs in Kerman province with the role of mediator of work life quality. The research is descriptive in terms of method and applied in terms of purpose. Data collection was library and field, and the collection tools were Carlshun's ethical leadership questionnaire (2011), Stephen's employee performance questionnaire (2005), and Lopez's quality of work life questionnaire (2007). Validity was determined using the AVE index and reliability was determined using Cronbach's alpha. The statistical population of all managers and employees of sports clubs in Kerman province is 680 people. Considering that the structural equation and confirmatory factor analysis methods were used, the sample size was 253 people, which was done using stratified sampling. In the present study, SPSS and AMOS software were used to analyze the data. The modeling results show a positive and significant effect of ethical leadership on the quality of work life (p<0.05, β=0.258). The results also show that the effect of the ethical leadership variable on employee performance (p<0.05, β=0.349) and the effect of the quality of work life variable on employee performance (p>0.05, β=0.374) are significant at the 5% level. The results show that in addition to the direct effect, ethical leadership also affects employee performance indirectly through the quality of work life. Accordingly, the mediating effect of the quality of work life on the studied relationships is confirmed.
1- احمدزاده، س.، صالح زاده، ر.، و صادق زاده، م.، (1401). بررسی تاثیر رهبری اخلاقی بر عملکرد شرکت: نقش میانجی مسئولیت اجتماعی، شهرت شرکت و رفتار شهروند سازمانی (مورد مطالعه: شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان)، نهمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم انسانی ، مدیریت و کارافرینی ایران،تهران
2- دوستار، م.، اسماعیل زاده، م.، و حسینی، ه.، (1395). بررسی تاثیر رهبری اخلاقی بر رفتار سکوت و آوای کارکنان و عملکرد آن ها. چشم انداز مدیریت دولتی، -(27 )، 63-83.
3- رضایی کلیدبری، ح.، سلطانی ابراهیم سرائی، ف.، و بخشعلی زاده، د.، (1399). نقش رهبری اخلاقی در عملکرد کارکنان. اخلاق در علوم و فناوری، 15(1)، 108-115.
4- رئیسی نافچی، س.، و زال، ه.، (1402). مطالعه و بررسی تاثیر رهبری اخلاقی بر عملکرد سازمانی در سازمان های دولتی،اولین همایش ملی پژوهش ها و فناوری های دانش بنیان در مدیریت و حسابداری.
5- گودرزوند چگینی، م.، آفرین آباده، ش.، پورکاظمی آستانه، و.، و رمضانی پورششکل، ه.، (1399). نقش رهبری اخلاقی در عملکرد کارکنان بانک ملی استان گیلان. اخلاق در علوم و فناوری. ۱۵ (۳): صص ۱۴۴-۱۵۰.
6- گیاهی، م.، بابایی، م.، و محمدیان، م.، (1400). بررسی تاثیر کیفیت زندگی کاری بر عملکرد کارکنان: مطالعه موردی کارکنان یک دانشگاه نظامی. مجله طب نظامی، 23(7 )، صص 618-626.
7- محمدی، ح.، درویش، ح.، رنگریز، ح.، و طوطیان اصفهانی، ص.، (1403). اعتبار مدل شایستگی های مدیران وزارت نیرو با رویکرد رهبری اخلاقی، مجله منابع انسانی تحول آفرین پاییز 1403، سال سوم- شماره 3 ، صص5- 25.
8- نوری، س.ر.، رحیم نیا، ف.، خوراکیان، ع.، و ملک زاده، غ.، (1402). تبیین مولفههای رهبری اخلاقی در سازمان صنایع دفاع جمهوری اسلامی ایران با رویکرد کیفی، مجله پژوهش های مدیریت عمومی، شماره 59، صص 35 - 58.