طراحی مدل ارزیابی خط مشی های تامین اجتماعی با رویکرد مشارکت عمومی به روش داده بنیاد
محورهای موضوعی : مدیریت دولتیآیت اله شهریاری مزرعه شاهی 1 , مجتبی شاهنوشی 2 , علی رشیدپور 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت فرهنگی ، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت فرهنگی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: ارزیابی, خط مشی, شفافیت, مشارکت, عمومی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش طراحی مدل اریابی خط مشی های تامین اجتماعی با رویکرد مشارکت عمومی بود. این تحقیق از نظر ماهیت تحقیق: داده بنیاد، از نظر عده محققان: فردی، از نظر مکان تحقیق: کتابخانه ای- اینترنتی- میدانی، از نظر نوع تحقیق: بنیادی، از نظر زمان تحقیق: مقطعی، از نظر هدف تحقیق: تبیینی است و از نظر نوع داده ها شامل داده های کیفی است. روش جمع آوری اطلاعات با استفاده از انجام مصاحبه عمقی با خبرگان و اساتید دانشگاهی و استخراج از اسناد و مدارک و مبانی نظری پژوهش و با استفاده از نظر خبرگان برای طراحی مدل می باشد. همچنین، به منظور تعیین روایی ابزار سنجش پرسشنامه از روایی محتوایی ( دیدگاه خبرگان ) و روایی سازه با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی و تائیدی استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که اولین قدم برای مشارکت عمومی ؛ مشخص کردن افراد ذینفع در سازمان می باشد، اگر چه دخالت همه ذی نفعان در فرآیند تصمیم گیری یکسان نیست، امه همه طرفین باید مشخص و درک شوند. بنابراین تعامل و مدیریت مناسب ذی نفعان باید یک بخش اساسی از وظایف مدیریت سازمان ها باشد به طوری که می توان مدیریت مسائل عمومی را مدیریت پاسخگویی به ذی نفعان مختلف سازمان ها تعریف کرد.
The purpose of this research was to design an assessment model for social security policies with a public participation approach. The method of collecting information is by conducting in-depth interviews with experts and university professors and extracting from documents and theoretical foundations of the research and using experts' opinions to design the model. Also, in order to determine the validity of the questionnaire, content validity (experts' point of view) and construct validity were used using exploratory and confirmatory factor analysis. The research results indicate that the first step for public participation in policy evaluation; Identifying the stakeholders in the organization, not identifying the interests of a group of main stakeholders, brings the risk of failure of the stakeholder participation process; Although the involvement of all stakeholders in the decision-making process is not the same, all parties must be identified and understood. Therefore, the interaction and proper management of stakeholders should be an essential part of the management duties of organizations, so that the management of public issues can be defined as the management of responding to different stakeholders of organizations
قربانی زاده، وجه الله؛ معتضدیان، رسول؛ حسین پور، داود؛ رهبر، عباسعلی( 1400). سناریوهای آینده مشارکت عمومی در خط مشی گذاری ایران، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 45، بهار 1400، 181-204.
حاجت پور، سارا؛ دانش فرد، کرم اله؛ تابان، محمد؛ امیرنژاد، قنبر( 1398). ارائه الگوی ارزیابی موفق خط مشی های عمومی سازمان تامین اجتماعی مبتنی بر اخلاق حرفه ای، پژوهش های اخلاقی، سال دهم، شماره یک، پاییز 1398، 111-128.
حسنی فر، 1383
رحیمی مقدم، فاطمه؛ امیری، مجتبی؛ صفری، حسین؛ خوش چهره، محمد( 1399). تحلیلی بر پیاده سازی خط مشی های تامین اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه علمی مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی، سال دهم، شماره 40، پاییز 1399، 199-224.
شیخ بگلو، زین العابدین؛ تیموریان، کاوه؛ گیوریان، حسن؛ عباس زاده سهرون، یداله( 1399). ارائه مدل مشارکت ذی نفعان در خط مشی گذاری عمومی در سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نشریه فرهنگ و ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی، سال چهارم، 488-498.
حاجت پور، سارا؛ دانش فرد، کرم اله؛ امیرنژاد، قنبر؛ تابان، محمد( 1396). ارائه مدلی برای ارزیابی خط مشی عمومی با رویکرد حکمرانی شبکه، فصلنامه خط مشی گذاری عمومی در مدیریت، سال هشتم، شماره بیست و هشتم، زمستان 1396.
نوید نیا، 1382
قیطاسی وند، فاطمه؛ شریف زاده، فتاح؛ کاظمیان، غلامرضا؛ حسین پور، داوود( 1399). طراحی الگوی تدوین خط مشی عمومی با رویکرد حکمرانی شبکه ای، فصلنامه علمی – پژوهشی سیاستگذاری عمومی، دوره 6، شماره 1، بهار 1399، 87-110.
سعیدی، لیلا؛ دورانی، امیر( 1397). شناسایی و اولویت بندی موانع اجرای خط مشی های دولتی در حوزه ستادی وزارت نفت، خط مشی گذاری عمومی در مدیریت، دوره 9، شماره 30، 79-88.
ایمانیان، زهرا؛ منوریان، عباس( 1394). حکمرانی شبکه ای و بررسی موقعیت و چالش های آن در ایران، کنفرانس ملی مدیریت دولتی ایران، تهران: دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
شریف زاده، فتاح؛ معدنی، جواد(1394). اصول و مفاهیم پیشرفته دانش خط مشی گذاری عمومی، تهران: انتشارات واژگان.
Fedotova, O., Teixeira, L., & Alvelos, H. (2015). Citizens' engagement using communication technologies. In Encyclopedia of Information Science and Technology, Third Edition (pp. 2709-2718). IGI Global.
Wirtz Bernd, W., Daiser, P. & Binkowska, B. (2018). E-participation: a strategic framework, International Journal of Public Administration, 41:1, 1-12.
Ianniello, M., Iacuzzi, S., Fedele, P., & Brusati, L. (2019). Obstacles and solutions on the ladder of citizen participation: A systematic review. Public Management Review, 21(1), 21-46.
Naranjo-Zolotov, M., Oliveira, T., Cruz-Jesus, F., Martins, J., Gonçalves, R., Branco, F., & Xavier, N. (2019). Examining social capital and individual motivators to explain the adoption of online citizen participation. Future Generation Computer Systems, 92, 302-311.
Newig, J., Challies, E., Jager, N. W., Kochskaemper, E., & Adzersen, A. (2018). The environmental performance of participatory and collaborative governance: A framework of causal mechanisms. Policy Studies Journal, 46(2), 269-297.
Ghorbanizadeh, V., Sharifzadeh, F., & Motazedian, R. (2015). Analysis the issues of administrative policy implementation, Strategic Management Studies, 19, 67-95.