تحلیل مؤلفههای وجودشناسی نظریه برایان مکهیل در رمان «اگر شبی از شبهای زمستان مسافری»
محورهای موضوعی : ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی)
سحر علیکاهی
1
,
لطیفه سلامت باویل
2
*
,
علیرضا صالحی
3
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی،تهران،ایران.
2 - استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی(نویسنده مسئول)
3 - استادیار ادبیات ( زبان و ادبیات فارسی ) ،علوم انسانی، آزاد اسلامی تهران جنوب، ایران
کلید واژه: اگر شبی از شبهای زمستان مسافری, پست مدرنیسم, مکهیل, مبانی وجودشناسی.,
چکیده مقاله :
نظریات پستمدرنیسم را میتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد. دسته اول شامل نظریهپردازانی همچون بری لوئیس، پیتر والن و دیوید لاج است که مجموعهای از ویژگیهای سبکی پستمدرنیسم را معرفی میکنند، از جمله عدمقطعیّت، پارانویا، و بینظمی زمانی. دسته دوم، نظریهای شاخص از برایان مکهیل است که برای توضیح پستمدرنیسم از مفهوم عنصر غالب در فرمالیسم روسی الهام گرفته است. مکهیل معتقد است که پستمدرنیسم بر وجودشناسی تمرکز دارد، در مقابل معرفتشناسی که عنصر غالب مدرنیسم است. وجودشناسی به بررسی ماهیت وجود و هستی میپردازد. مکهیل استدلال میکند که درک جهان، پیشنیاز پاسخگویی به پرسشهای وجودشناسانه است، اما آثار مدرن از ارائه پاسخهای قطعی امتناع میکنند و خواننده را در عدمقطعیت وجودی قرار میدهند. حال این پژوهش در جستجوی پاسخ به این مسأله است که شگردها و مؤلفههای وجودشناسی در رمان اگر شبی از شبهای زمستان مسافری از ایتالو کالوینو با توجه به نظریه برایان مکهیل کدامند و چگونه این شگردها و مؤلفهها بر اساس نظریه برایان مکهیل در برجسته کردن عنصر وجودشناسانه این اثر نقش دارند؟
این پژوهش به بررسی رمان اگر شبی از شبهای زمستان مسافری اثر ایتالو کالوینو میپردازد و تلاش میکند تا شگردها و عناصر وجودشناسانه در این رمان را بر اساس نظریه مکهیل شناسایی کند. نتایج نشان میدهد که این رمان با استفاده از تکنیکهایی مانند چندصدایی، عدم قطعیت، بینظمی زمانی و مکانی، و پارانویا، به پیچیدگی و دشواری شهرت دارد و به خوبی عناصر وجودشناسانه را به تصویر میکشد.
The ideas of postmodernism can be divided into two general categories. The first category includes theorists such as Barry Lewis, Peter Whalen, and David Lodge, who introduce a set of stylistic features of postmodernism, including uncertainty, paranoia, and temporal disorganization. The second category is a prominent theory by Brian McHale, which was inspired by the concept of the dominant element in Russian formalism to explain postmodernism. McHale argues that postmodernism focuses on ontology, as opposed to epistemology, which is the dominant element of modernism. Ontology examines the nature of existence. McHale argues that understanding the world is a prerequisite for answering ontological questions, but modern works refuse to provide definitive answers and leave the reader in existential uncertainty. Now, this research is looking for an answer to the question, what are the methods and components of ontology in the novel If One Night of the Winter Nights of a Traveler by Italo Calvino according to Brian McHale's theory and how these methods and components according to Brian McHale's theory highlight the ontological element of this novel. Do they play a role?
This research examines the novel If One Night of the Winter Nights of a Traveler by Italo Calvino and tries to identify the strategies and ontological elements in this novel based on McHale's theory. The results show that this novel is known for its complexity and difficulty by using techniques such as polyphony, uncertainty, temporal and spatial irregularity, and paranoia, and it portrays ontological elements well.
منابع
کتابها
پاینده،حسین.(1391). داستان کوتاه در ایران داستانهای پسامدرن، تهران: نیلوفر.#
پاینده، حسین .(۱۳۹۴). نظریه های رمان از رئالیسم تا پسامدرنیسم (مجموعه مقالات) ،چاپ سوم، تهران: نیلوفر.#
تدینی ،منصوره.( 1388). پسامدرنیسم در ادبیات داستانی ایران،چاپ اول، تهران: نشر علم.#
تسلیمی، علی.( 1395).نقد ادبی ،چاپ سوم، تهران: نشر اختران.#
زرین کوب، عبدالحسین.( 1385). ارسطو و فن شعر. تهران: نشر امیر کبیر .#
کالوینو، ایتالو .(۱۳۹۴). اگر شبی از شبهای زمستان مسافری. ترجمه: لیلی گلستان ،چاپ دوازدهم، تهران: نشر آگه.#
مک هیل، برایان.( 1383). گذر از مدرنیسم به پسامدرنیسم. ترجمه: حسین پاینده ،چاپ اول، تهران: نشر روزنگار.#
مک هیل، برایان.( 1395). داستان پسامدرنیستی. ترجمه علی معصومی. تهران: نشر ققنوس.#
میرصادقی، جمال.( ۱۳۸۵). عناصر داستان. تهران: نشر سخن.#
مقالهها
پارسا، رضا.( 1394).« آشنایی با مؤلفه های ادبیات داستانی پست مدرن». کتابخانه آستان قدس رضوی، شماره27 . صص30-1.#
پیروز، غلامرضا، (۱۳۹۰). «نوسان زاویه دید در روایت». مجله بوستان ادب، شماره 2.صص68-51.#
پیروز، غلامرضا ،(۱۳۹۳). «فرا داستان تاریخ نگارانه».مجله ادب پژوهی، شماره ۲۷ .صص186-163.#
مکهیل، برایان، (1380) .«سیری در هستیشناسی داستان» ترجمه اصغر رستگار، فصلنامه زنده رود، شماره 20، صص 50-25.#