سنتز پژوهی درمطالعات بهره وری سازمان های آموزشی
محورهای موضوعی : مدیریت تولیدمیرمحسن علوی نامور 1 , بهنام طالبی 2 , صادق ملکی آوارسین 3
1 - گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه: بهره وری, آموزشی, پژوهشی, فرهنگی, دانشجویی, فراترکیب, اعتبارات وامکانات,
چکیده مقاله :
هدف مقاله حاضر، مطالعه سیستماتیک و ارائه فراترکیبی از مدل های نظری و تحقیقات انجام گرفته در حوزه بهره وری سازمان های آموزشی ایران و کشور های خارجی است. تحقیق با رویکرد کیفی از نوع سنتز پژوهی با روش فراترکیب انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل 10 پایان نامه و 40 مقاله مرتبط با موضوع بهره وری است. 6 پایان نامه و 10 مقاله به عنوان نمونه به روش غیرتصادفی از نوع هدفمند انتخاب شد. برای گرد آوری داده های پژوهش حاضر ، ازکتاب ، مقاله وپایان نامه و مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان حوزه بهرهوری استفاده شد .نتیجه فراترکیب شناسایی 198متغیر پرتکرار ودر نهایت خلق چارچوب مفهومی در حوزه بهره وری سازمانی حول پنج محور اصلی آموزشی، پژوهشی ، فرهنگی ، دانشجویی واعتبارات و امکانات در دو بعد کمی و کیفی شد . این محورها نقش اساسی در بهره وری سازمان ها ایفا می کنند و می تواند مبنایی برای پژوهشگران حوزه بهره وری سازمانی باشد. واژگان کلیدی:فراترکیب،بهره وری،آموزشی،پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، اعتبارات وامکانات
The purpose of this article is to systematically study and present a meta-combination of theoretical models and research conducted in the field of productivity of educational organizations in Iran and foreign countries. The research has been done with a qualitative approach of the type of synthesis research with meta-combined method. The statistical population of the research includes 10 dissertations and 40 articles related to the subject of productivity. 6 dissertations and 10 articles were selected as a sample by non-random purposeful method.To collect the data of the present study, books, articles and dissertations and semi-structured interviews with productivity experts were used. The result was a combination of identifying 198 repetitive variables and finally creating a conceptual framework in the field of organizational productivity around the five main axes of education, research, culture, student and credits and facilities in both quantitative and qualitative dimensions. These axes play an essential role in the productivity of organizations and can be a basis for researchers in the field of organizational productivity.Keywords: Meta- synthesis, productivity, educational, research, cultural, student, credits and facilities
_||_