استفاده از تکنولوژی رسانههای اجتماعی و رابطه آن با عملکرد شرکت با نقش میانجی قابلیتهای مدیریت استراتژیک ارتباط با مشتری
محورهای موضوعی : مدیریت تولیداکبر ولیزاده اوغانی 1 , نازلی رحیم زاده 2
1 - گروه مدیریت، واحد سراب، دانشگاه آزاد اسلامی ، سراب، ایران
2 - گروه مدیریت، موسسه غیرانتفاعی علم و فنآوری شمس، تبریز، ایران
کلید واژه: عملکرد شرکت, تکنولوژی رسانههای اجتماعی, فشار اجبار مشتریان, فشار ناشی از تقلید رقبا, قابلیتهای مدیریت استراتژیک ارتباط با مشتری,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین استفاده از تکنولوژی رسانههای اجتماعی و عملکرد شرکتهای تولیدی متوسط و بزرگ استان آذربایجان شرقی با نقش میانجی مدیریت استراتژیک ارتباط با مشتری است. علیرغم اهمیتی که فشار اجبار مشتریان و فشار ناشی از تقلید رقبا بهعنوان مؤلفههای سازمانی در اتخاذ فنآوریهای جدید دارند، اهمیت این محرکها در استفاده از تکنولوژی رسانههای اجتماعی برای تقویت قابلیتهای مدیریت استراتژیک ارتباط با مشتری و بهبود عملکرد چندان مورد بررسی قرار نگرفته است. جامعه آماری متشکل از مدیران عامل، مدیران تضمین کیفیت و مدیران فروش و بازرگانی شرکتهای تولیدی استان آذربایجان شرقی بوده که با روش نمونهگیری در دسترس تعداد 190 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه بوده که با روش کتابخانهای و میدانی صورت گرفته است. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از تحلیل عاملی تائیدی و مدل معادلات ساختاری و با نرمافزار LISREL کمک گرفته شده است. نتایج نشان میدهد که فشار اجباری مشتریان با تکنولوژی رسانههای اجتماعی رابطه مثبت و معناداری دارد، در حالیکه فشار ناشی از تقلید رقبا با تکنولوژی رسانههای اجتماعی رابطه معنادار ندارد. استفاده از تکنولوژی رسانههای اجتماعی با عملکرد شرکت رابطه مثبت و معناداری دارد. نتایج دیگر حاکی از آن است که، مدیریت استراتژیک ارتباط با مشتری بین استفاده از تکنولوژی رسانههای اجتماعی و عملکرد شرکت نقش میانجی ایفا میکند.
The purpose of this research investigating the use of social media in the production activities of medium and large products of East Azerbaijan province considering the mediating role of business management is customer relationship. Despite the importance of the pressure of forcing customers and the pressure of imitating competitors as organizational components in adopting new technologies, the importance of these drivers in using social media technology to strengthen strategic customer relationship management capabilities and improve organizational performance has not been much explored. The statistical population consists of executives, quality assurance managers and sales and trade managers of manufacturing companies in East Azerbaijan province. 190 people were selected as the sample by available sampling method. The data collection tool is a questionnaire that has been done by library and field methods. Confirmatory factor analysis and structural equation modeling with LISREL software have been used to analyze the findings. The results showed that the forced pressure of customers has a positive and use of social media technology has a positive and relationship. While the pressure of competing imitation does not relationship with the social media technology. The use of social media technology has a positive and significant relationship the performance. Other results show that the strategic customer relationship management plays a mediating role between the use of social media technology and the performance.
_||_