مدل یابی روابط علّی عوامل کلیدی موفقیت در مدیریت فرآیندهای کسب و کار با روش دیماتل
محورهای موضوعی : مدیریت تولیدغفار تاری 1 , ساناز نجفی تمرائی 2
1 - واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه: فناوری اطلاعات, حمایت مدیریت ارشد, مدیریت تغییر, جو سازمانی, مدیریت پروژه, عوامل کلیدی موفقیت, مدیریت فرآیندهای کسب و کار,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق تعیین روابط علّی عوامل کلیدی موفقیت در مدیریت فرآیندهای کسب و کار میباشد. با مرور ادبیات تحقیق، شش عامل مدیریت ارشد، مدیریت تغییر، جو سازمانی، استفاده از فناوری اطلاعات، مدیریت پروژه و انتخاب متدولوژی به عنوان عوامل کلیدی موفقیت در مدیریت فرآیندهای کسب و کار انتخاب شدهاند. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع علت و معلولی است. جامعهی آماری این تحقیق شامل اساتید دانشگاهی و خبرگان صنعت میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 15 نفر خبره به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. برای جمعآوری اطلاعات از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روایی پرسشنامه مذکور با نظر خبرگان تأیید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر 92/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش دیماتل و در نرم افزار اکسل صورت گرفت. در نتیجه این تحقیق عوامل مدیریت ارشد و استفاده از فناوری اطلاعات به عنوان عوامل اثرگذار و عوامل مدیریت تغییر، جو سازمانی، مدیریت پروژه و انتخاب متدولوژی به عنوان عوامل اثرپذیر تعیین شدند.
This study aims to determine the causal relationships of key success factors in business process management. Reviewing the research literature, six factors of top management support, change management, organizational climate, use of information technology, project management and methodology selection have been selected as key factors for success in business process management. The research method is applied in terms of purpose and cause and effect in terms of method. The statistical population of this study includes university and industry experts who 15 experts were selected as a sample using purposive sampling method. A researcher-made questionnaire was used to collect information. The validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient of 0.92. Data analysis was performed using DEMATEL method in Excel software. As a result of this research, top management support and the use of information technology factors were determined as effective factors and factors of change management, organizational climate, project management and methodology selection were determined as effective factors.
_||_