تشخیص وضعیت های تراکم با استفاده از مدل های بر پایه متغیر های کمی در تحلیل پوششی داده ها
محورهای موضوعی : آمارمعصومه عباسی 1 , محسن رستمی مال خلیفه 2
1 - دانشجوی دکتری، گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: Data Envelopment Analysis, Weak congestion, Strict congestion, Strong congestion,
چکیده مقاله :
تراکم یک مرحله هدردهنده در فرایند تولید است که در آن به کار بردن زیاد ورودیها باعث کاهش خروجیها میشود. چندین رهیافت در مقالات تحلیل پوششی دادهها وجود دارند که به بررسی تراکم پرداختهاند. مفهوم تراکم قوی و ضعیف اولین بار توسط تن و ساهو توسعه پیدا کرد. تراکم قوی زمانی رخ میدهد که یک کاهش متناسب در تمام ورودیها منجر به افزایش در تمام خروجیها شود. تن و ساهو رابطه بین تراکم و دیگر مفاهیم اقتصادی مانند نرخ تولید حاشیهای را گسترش دادند. آنها ثابت کردند که وجود تراکم قوی منوط به نرخ تولید حاشیهای منفی است. به هر حال تعریف تراکم قوی بسیار محدود کننده است. زیرا یک شرط سخت دارد و آن این است که بایستی یک کاهش "متناسب" در تمام ورودیها منجر به افزایش در تمام خروجیها شود. بنابراین به نظر میرسد تعداد واحدهایی که تراکم قوی دارند بسیار کم باشد. در این مقاله ما یک وضعیت جدید از تراکم که دارای محدودیت کمتری است ارائه میدهیم بنام "تراکم اکید". تراکم اکید تشخیص داده میشود اگر و تنها اگر کاهش در تمام ورودیها منجر به افزایش در تمام خروجیها شود. علاوه بر این در این مقاله ما یک روش جدید برای تشخیص تراکم ارائه میدهیم. سپس روش دیگری را برای تعیین وضعیت تراکم (ضعیف یا اکید) ارائه میدهیم.
Congestion is a wasteful stage of the production process where outputs are reduced due to excessive amount of inputs. There are several approaches in data envelopment analysis (DEA) literatures to treat congestion. The concept of strong and weak congestion first developed by Tone and Sahoo [Tone, K., Sahoo, B.K., 2004. Degree of scale economies and congestion: A unified DEA approach. European Journal of Operational Research 158, 755–772]. Evidence of strong congestion occurs whenever reducing proportionally all inputs can increase all outputs. Tone and Sahoo extended the relationship between congestion and other economic concept such as marginal productivity. They proved that existence of strong congestion is hinged to negative marginal productivity. Nonetheless the definition of strong congestion is too restrictive, since it has severe condition of “proportionate’’ reduction in all inputs causes an augmentation in all outputs. So the number of strongly congested DMUs appeared to be limited. In this paper we define a new less restrictive definition of congestion namely “ strict congestion’’ which is identified if and only if a reduction in all inputs causes an increase in all outputs. Therewith this study first proposes a new approach for the congestion recognition. Then another scheme is presented to determine the status of congestion (weak or strict). The validity of the proposed approach is demonstrated using numerical examples.
[1] Banker, R. D., Charnes, A., & Cooper, W. W. (1984). Some models for estimating technical and scale inefficiencies in data envelopment analysis. Management science, 30(9), 1078-1092.
[2] Brockett,P.L., Cooper,W.W., Shin,H.C., Wang, Y.(1998). Inefficiency and congestion in Chinese production before and after the 1978 economic reforms.SocioEconomic Planning Sciences, 32,1-20.
[3] Charnes, A., Cooper, W.W., Rhodes, E.(1978). Measuring the efficiency of decision making units.European Journal of Operational Research, 2,429-444.
[4] Cooper WW, Thompson RG, Thrall RM.(1996). Introduction: extensions and new developments in DEA. Annals of Operations Research ,66,3-45.
[5] Cooper, W. W., Seiford, L. M., Zhu, J.(2000). A unified additive model approach for evaluating inefficiency and congestion with associated measures in DEA. SocioEconomic Planning Sciences,34,1-25.
[6] Cooper WW, Deng H, Huang ZM, Li SL. (2002). A one-model approach to congestion in data envelopment analysis. European Journal of Operational Research , 36,231–8. ng Sciences, 34,1-25.