یک رویکرد تحلیل پوششی دادهها جهت بررسی تاثیر مکانیزه نمودن سیستم تعمیرات بر بهره وری کارکنان همراه با یک مطالعه موردی
محورهای موضوعی : آمارمحمدرضا سلطانی 1 , عبداله هادی وینچه 2
1 - گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، اصفهان، ایران
2 - گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: Computerized maintenance manag, Job Satisfaction, Data Envelopment Analysis, Reliability, Production stability,
چکیده مقاله :
با وجود روند رو به رشد سیستمهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، پیاده سازی سیستم مکانیزه تعمیرات (CMMS) در صنایع نیروگاهی ایران میتواند کمک شایانی به مدیریت بهینه فعالیتهای نگهداری و تعمیرات و به دنبال آن کاهش خرابی تجهیزات، افزایش قابلیت اطمینان، افزایش پایداری تولید و مهمتر از همه افزایش کارائی و بهرهوری کارکنان این صنعت نماید. هدف این مقاله بررسی تاثیر مکانیزه نمودن فرآیند تعمیرات بر کارائی کارکنان نیروگاه جنوب اصفهان، اندازهگیری کارایی کارکنان، شناسائی کارکنان کارا و ناکارا و رتبهبندی کارکنان کارا و نهایتاً بررسی و مقایسه میزان تاثیر عوامل موثر در کارایی آنها به منظور افزایش بهرهوری سازمان با رویکرد رضایتمندی شغلی میباشد. بدین منظور پس از شناسائی عوامل مؤثر در رضایت شغلی کارکنان که از طریق پرسشنامههای توزیع شده در بین 40 نفر از کارکنان مرتبط با CMMS صورت گرفته، یک مدل تحلیل پوششی دادهها شامل 4 ورودی و خروجی رضایت شغلی تعریف گردیده است. با حل مدل به روش CCR کارکنان کارا و ناکارا مشخص گردیده و نتایج تحلیل حساسیت بر روی ورودیهای مدل ، تاثیر هر ورودی را بر روی خروجی مطابق با رتبهبندی زیر مشخص نموده است. 1- ایمن و ارگونومیک بودن محیط کار، 2- مکانیزه نمودن فرایند تعمیرات (CMMS)، 3- آموزش، 4- ماهیت شغلی. نتایج نشان داد که CMMS دارای رتبه دوم در بین سایر عوامل تاثیرگذار میباشد. نهایتاً پرسنل کارا با روش اندرسون پترسون رتبهبندی گردیدهاند.
According to the growing trend of IT-based systems, implementation of computerized maintenance management system (CMMS) in Iran’s power industry can dramatically help in optimized management of maintenance activities, and thereby, reducing equipment failures, increasing reliability, increasing product stability and, above all, increasing efficiency and productivity of the employees of this industry. The aim of this article was to examine the impact of computerizing the maintenance and repair process on efficiency of the staff of Isfahan south power plant, measure the efficiency of staff, identification of efficient and inefficient staff, rating of efficient staff, and finally, to investigate and compare the effect of factors influencing their efficiency to increase the organization productivity with job satisfaction approach. To do this, after identifying factors contributing to job satisfaction of employees through questionnaires distributed among 40 employees associated with CMMS, a DEA including four job satisfaction inputs and outputs was defined. With solving the model by CCR method, the efficient and inefficient employees were determined. The results of sensitivity analysis on model inputs determined the effect of each input on the output in accordance with the following ranking:1. Workplace safety and ergonomics2. Computerizing maintenance management system (CMMS)3. Training4. Job natureThe results indicated that the CMMS has the second ranking among other influential factors. Finally, the efficient personnel were ranked by Anderson Peterson method