سنجش دانش و نگرش دانشجویان غیرپزشکی در مورد شناخت آب مجازی با رویکرد حفاظت از محیط¬زیست و توسعه پایدار
محورهای موضوعی : بحران های محیط زیستی
1 - گروه محیط زیست، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامي، ارسنجان، ایران
کلید واژه: دانش, آب مجازی, حفاظت, محیط¬زیست, آموزش.,
چکیده مقاله :
مقدمه: با وجود تغییرات اقلیمی و خشکسالی¬های اخیر، همچنین گسترش فعالیت¬های کشاورزی و صنعتی، ایران با بحران شدید آب مواجه شده است. جهت مدیریت منابع آبی در معرض خطر و دستیابی به توسعه پایدار و حفاظت از محیط¬زیست، بررسی میزان دانش افراد برای شناخت آب مجازی و اهمیت آن در حمایت از محیطزیست روشی قابل قبول است. لذا، برای کاهش بحران آب و حفاظت از محیطزیست، مطالعه حاضر با هدف تعیین سطح دانش و نگرش دانشجویان غیرپزشکی در مورد شناخت آب مجازی و اهمیت آن در مدیریت محیطزیست انجام پذیرفت. مواد و روشها: پژوهش حاضر، مطالعه¬ای مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی است. نمونه¬ها شامل تعداد 384 نفر از دانشجویان غیرپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس بودند که بهصورت نمونه¬گیری به روش در دسترس انتخاب شدند. از دانشجویان خواسته شد تا پرسشنامه¬ها را که شامل سؤالاتی در زمینه مشخصات جمعیتشناسی، آگاهی و دانش عمومی در مورد آب مجازی و حمایت از محیط¬زیست بود تکمیل کنند. اعتبار پرسشنامه قبل از انجام مطالعه تعیین شد (79/0). با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 21 و با بهرهگیری از آمار توصیفی و آزمون¬های کای دو (X2)، من-ویتنی و کروسکال والیس تجزیه و تحلیل داده¬ها انجام پذیرفت. نتایج و بحث: یافته¬های این پژوهش نشان داد که 2/98 درصد از افراد، از میزان آگاهی ضعیفی در مورد شناخت آب مجازی و اهمیت آن در حفاظت از محیط¬زیست برخوردار بودند و 8/83 درصد تمایل به شناخت و افزایش آگاهی در خصوص آب مجازی و مدیریت منابع آبی دارند. همچنین نتایج نشان داد، بین جنسیت و آگاهی، تحصیلات و آگاهی و همچنین گروه سنی و آگاهی، ارتباط معنیداری از نظر آماری وجود دارد (05/0P<). نتیجهگیری: یافته¬های پژوهش نشان داد که دانشجویان مشارکت کننده در این مطالعه از دانش پایینی در رابطه با شناخت آب مجازی و اهمیت آن در حفاظت از محیط¬زیست و توسعه پایدار برخوردار می¬باشند و بر همین اساس نیازمند برنامههای آموزشی منظم، گسترده و سیستماتیک در زمینه افزایش دانش و فرهنگ محیط¬زیست و توسعه پایدار هستند. لذا لازم است آحاد ملت با مفهوم آب مجازی آشنا شوند تا تصمیم¬های آگاهانه در حفاظت از منابع آبی و محیط¬زیست بگیرند.
Introduction: Despite the climatic changes and the recent droughts in Iran, as well as, the rising trend of development of industrial and agricultural activities, Iran are exposed to the severe water crisis. Thus, in order to tackle this problem, and management of water supplies at risk, virtual water and water footprint Culture Assessment an acceptable method for achieving sustainable development and environmental protection goals. To reduce and prevent water crisis as well as protection of environment the current study was, therefore, undertaken to determine the level of knowledge and attitudes of non-medical students on virtual water principles in environmental protection goals. Materials and Methods: This study was a descriptive analytical study and samples include 384 non-medical students from Islamic Azad universities in Fars province who were selected by convenient sampling method. The self-administrated questionnaire included a demographic questionnaire and as well as their knowledge on virtual water and practice regarding willingness to conservation of environment was completed for all the study population through interviews. Subsequently, descriptive statistics, x2, and Mann-Whitney test and kruscal-wallis test were employed for analysis using SPSS Software (version 21). Results and Discussion: The findings of this study showed that, 98.2 percent of the people had poor awareness about virtual water recognize and role of virtual water in environmental protection and 83.8% of people were interested in increasing knowledge and attitudes on virtual water. On the other hand, there was a significant correlation between knowledge and sex, awareness and levels of education and knowledge and age (P< 0.05). Conclusion: The findings of this study showed that, 98.2 percent of the people had poor awareness about virtual water recognize and role of virtual water in environmental protection and 83.8% of people were interested in increasing knowledge and attitudes on virtual water. On the other hand, there was a significant correlation between knowledge and sex, awareness and levels of education and knowledge and age (P< 0.05).