• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تأثیر جو اجتماعی در شکل گیری ارتباطات دانش آموزان دوره متوسطه دبیرستان های منطقه 15 شهر تهران
        پژوهش حاضر با هدف اصلی شناسایی تأثیر جو اجتماعی در شکل گیری ارتباطات دانش آموزان مدارس دوره متوسطه است. جامعه آماری، معلمین دبیرستان های منطقة 15 آموزش و پرورش شهر تهران است. در نمونة آماری با انتخاب تصادفی به حجم 300 نفر و با روش پس رویدادی و با استفاده از یک پرسشنامه چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف اصلی شناسایی تأثیر جو اجتماعی در شکل گیری ارتباطات دانش آموزان مدارس دوره متوسطه است. جامعه آماری، معلمین دبیرستان های منطقة 15 آموزش و پرورش شهر تهران است. در نمونة آماری با انتخاب تصادفی به حجم 300 نفر و با روش پس رویدادی و با استفاده از یک پرسشنامه 45 سؤالی محقق ساخته با اعتبار 93/0 طراحی و اجرا شده است. داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و یافته ها حاکی است : 1) بین نمرات جو اجتماعی حاکم بر مدرسه و نمرات شکل گیری ارتباطات و تعاملات دانش آموزان همبستگی مثبت و در حد بالا و معنادار مشاهده شده است. 2) بین نمرات جو اجتماعی حاکم بر مدرسه و نمرات قانون مداری دانش آموزان همبستگی مثبت و در حد بالا و معنادار مشاهده شده است. 3) بین نمرات جو اجتماعی حاکم بر مدرسه و نمرات مسئولیت پذیری دانش آموزان همبستگی مثبت و در حد بالا و معنادار مشاهده شده است. 4) بین نمرات جو اجتماعی حاکم بر مدرسه و نمرات همکاری گروهی دانش آموزان همبستگی مثبت و در حد بالا و معنادار مشاهده شده است. 5) بین نمرات جو اجتماعی حاکم بر مدرسه و نمرات همدلی دانش آموزان همبستگی مثبت و در حد بالا و معنادار مشاهده شده است. 6) بین نمرات جو اجتماعی حاکم بر مدرسه و نمرات انتقادگری و انتقادپذیری دانش آموزان همبستگی مثبت و در حد بالا و معنادار مشاهده شده است. 7) بین نمرات جو اجتماعی حاکم بر مدرسه و نمرات عزت نفس دانش آموزان همبستگی مثبت و در حد بالا و معنادار مشاهده شده است . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی تأثیر دوره های آموزشی ICDL بر بهبود عملکرد کارکنان دانشگاه تهران
        این تحقیق با هدف بررسی تأثیر دوره های آموزشی ICDLبر بهبود عملکرد کارکنان پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران به روش پیمایشی از نوع توصیفی اجرا شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه پنج گزینه ای می باشد که روایی آن توسط تعدادی از اساتید دانشگاه بررسی و پایایی آن با ا چکیده کامل
        این تحقیق با هدف بررسی تأثیر دوره های آموزشی ICDLبر بهبود عملکرد کارکنان پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران به روش پیمایشی از نوع توصیفی اجرا شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه پنج گزینه ای می باشد که روایی آن توسط تعدادی از اساتید دانشگاه بررسی و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرانباخ محاسبه وضریب پایایی 85/0 به دست آمده است. جامعه آماری این تحقیق 120 نفر از کارمندان و کارشناسان پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران و نمونه آماری این تحقیق تعداد 92 نفر با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. داده های به دست آمده با کمک آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج حاصله نشان می دهد که بین گذراندن دوره های آموزشی ICDL و مهارت های جدید کارکنان، دقت و اثربخشی آنها، سرعت و مقدار انجام کارکارکنان، موفقیت شغل آنان و ایجاد جاذبه و علاقه مندی در کارکنان رابطه وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - ارائه مدلی جهت ارزیابی توانمندی های حرفه ای اعضای هیأت علمی غیرپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی
        هدف پژوهش حاضر ارائه یک مدل برای ارزیابی توانمندی های حرفه ای اعضای هیأت علمی غیرپزشکی به منظور ارتقاءکیفی دانشگاه آزاد اسلامی می باشد. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی اعضای هیأت علمی (غیر پزشکی) دانشگاه آزاد اسلامی است که در سال تحصیلی 89- 1388در واحدهای دانشگاهی اشتغال د چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر ارائه یک مدل برای ارزیابی توانمندی های حرفه ای اعضای هیأت علمی غیرپزشکی به منظور ارتقاءکیفی دانشگاه آزاد اسلامی می باشد. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی اعضای هیأت علمی (غیر پزشکی) دانشگاه آزاد اسلامی است که در سال تحصیلی 89- 1388در واحدهای دانشگاهی اشتغال داشتند. دانشگاه آزاد اسلامی دارای 12منطقه بوده که شامل 424 واحد آموزشی غیرپزشکی (197مرکز و227واحد) است. براساس جدول مورگان، 384 عضو هیأت علمی از جامعه مذکور انتخاب شد. برای پیشگیری از افت احتمالی حجم نمونه 450 نفر در نظرگرفته شد. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری چند مرحله ای استفاده شده است. برای این منظور از بین 12منطقه آن زمان به طورتصادفی 4 منطقه انتخاب شد که شامل مناطق (4،12،8،11) است. در مرحله دوم از واحدهای دانشگاهی هر منطقه حداقل 2 و حداکثر 4 واحد به طورتصادفی انتخاب شد . در مجموع نمونه آماری مورد بررسی قرار گرفته 276 نفر می باشد. روش پژوهش توصیفی وکیفی است. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته شامل 9 مؤلفه است. این مؤلفه ها و زیرمجموعه آنها به صورت پرسشنامه ای ساخته شدکه وضعیت موجود و وضعیت مطلوب براساس آن با یک مقیاس 10درجه ای توسط اعضای هیأت علمی درجه بندی شد. به منظور حصول اطمینان بیشتر از روایی سازه ابزارها، ‌پس از جمع آوری اطلاعات با استفاده از تحلیل عاملی به روش مؤلفه های اصلی (pc) و چرخش واریماکس قرار گرفت و برای پایایی آن ضریب آلفای کرنباخ 834/. محاسبه گردید. یافته های پژوهش نشان می دهد از 53 زیرمؤلفه مرتبط با مؤلفه های اصلی 36 نشانگر با کل 9 مولفه مورد نظردارای همبستگی معنی دار است. تحلیل مسیر نشان دادکه مدل پیشنهادی از 3 عامل مهم شامل مراحل اجرای چارچوب توانمندسازی، نظام ارزشیابی و مهندسی مجدد، روابط انسانی و مؤلفه شفاف سازی در پیش بینی افزایش توانمندی های حرفه ای اعضای هیأت علمی نقش منفی ایفا می کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مطالعة عوامل مؤثر در مدیریت منابع و فرایندهای آموزش الکترونیکی
        پژوهش حاضر با هدف مطالعه ی عوامل مؤثردر مدیریت منابع و فرایندهای آموزش الکترونیکی و با روش توصیفی ، پیمایشی (زمینه یابی) و مقطعی در سال 1388 انجام شد. جامعه آماری متشکل از مدیران، استادان،کارشناسان و متخصصان و دست اندرکاران آموزش های الکترونیکی شهر تهران بوده که از این چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف مطالعه ی عوامل مؤثردر مدیریت منابع و فرایندهای آموزش الکترونیکی و با روش توصیفی ، پیمایشی (زمینه یابی) و مقطعی در سال 1388 انجام شد. جامعه آماری متشکل از مدیران، استادان،کارشناسان و متخصصان و دست اندرکاران آموزش های الکترونیکی شهر تهران بوده که از این جامعه98 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته با بهره گیری از تجارب جهانی استفاده شد. به منظور تعیین روایی از قضاوت اساتید این رشته استفاده گردید و میزان پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار SPSS معادل80/0 حاصل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با آمار توصیفی و استنباطی (آزمون خی دو) انجام گردید. نتایج حاصل نشان دادکه با توجه به فراوانی مشاهده شده و امتیازی که به هر یک از گویه های هر عامل داده شده به ترتیب عوامل راهبردی، عوامل حقوقی و اداری، عوامل فنی و تکنولوژیکی، عوامل آموزشی، عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی و اجتماعی در توسعه ی آموزش الکترونیکی در حد زیاد و خیلی زیاد مؤثر است . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ساخت و هنجاریابی پرسشنامه راهبردهای کنار آمدن دانشجویان با استرس
        هدف این پژوهش، ساخت و هنجاریابی پرسشنامه سنجش راهبردهای کنار آمدن دانشجویان با استرس بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در سال تحصیلی 88ـ1387تشکیل می داد. از این جامعه با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای 635 دانشجو چکیده کامل
        هدف این پژوهش، ساخت و هنجاریابی پرسشنامه سنجش راهبردهای کنار آمدن دانشجویان با استرس بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در سال تحصیلی 88ـ1387تشکیل می داد. از این جامعه با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای 635 دانشجو انتخاب شدند. ابزار پژوهش (پرسشنامه راهبردهای کنارآمدن با سه مولفه مساله مدار،هیجان مدار واجتناب مدار) با 49 پرسش با طیف لیکرتی چهاردرجه ای بر مبنای نظریه‌های فروید1، لازاروس و فولکمن2، بلاکر3 و سایرین تدوین شد. ضریب اعتبار این ابزار با استفاده ازروش آلفای کرانباخ80/به دست آمد. روایی سازه پرسشنامه بااستفاده ازتحلیل عاملی با روش مؤلفه‌های اصلی و چرخش واریماکس مورد بررسی قرارگرفت. نتیجه این تحلیل نشان دادکه هر یک از مولفه های پرسشنامه به ترتیب 47،51و52 درصد واریانس سازه مورد مطالعه را تبیین می کند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که: 1-پرسشنامه مذکور از روایی و اعتبار قابل قبولی برخوردار است. 2- برای سنجش راهبردهای کنار آمدن دانشجویان با استرس جدول نرم به صورت نمره Tو رتبه درصدی برای هریک از مؤإلفه هاوبرای زنان و مردان تنظیم شد. از این ابزار می‌توان در برنامه‌ریزی درمان برای مراجعان در مواجهه با محرک‌های استرس‌زا استفاده کرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مدل سازی معادلات ساختاری شاخص های آموزشی و تربیتی مؤثر بر میزان اعتماد اجتماعی شهروندان تهرانی به دانشگاه آزاد اسلامی
        پژوهش حاضر با عنوانبررسی عوامل آموزشی و تربیتی مؤثر بر میزان اعتماد اجتماعی شهروندان تهرانی به دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1389 است. هدف این پژوهش شناخت عوامل تأثیرگذار بر میزان اعتماد اجتماعی در بین شهروندان تهرانی به دانشگاه آزاد اسلامی و دست یابی به یک الگوی نظری تحلی چکیده کامل
        پژوهش حاضر با عنوانبررسی عوامل آموزشی و تربیتی مؤثر بر میزان اعتماد اجتماعی شهروندان تهرانی به دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1389 است. هدف این پژوهش شناخت عوامل تأثیرگذار بر میزان اعتماد اجتماعی در بین شهروندان تهرانی به دانشگاه آزاد اسلامی و دست یابی به یک الگوی نظری تحلیلی می باشد که با استعانت از نظریه های مرتبط، عوامل مهم و اثر گذار مورد بررسی قرار می گیرد. پژوهش حاضر با طرح پرسش هایی که آیا عوامل اشاره شده بر میزان اعتماد اجتماعی به دانشگاه آزاد اسلامی مؤثر است؟ ضریب تأثیر کدام یک از عوامل و شاخص‌ها بیشتر است؟، به تحلیل و تبیین موضوع پژوهش پرداخته است. روش تحقیق این پژوهش، پیمایشی و ابزار سنجش، پرسشنامه پنج گزینه ای مبتنی بر مقیاس لیکرت است. اعتبار محتوایی ابزار سنجش با توجه بهCVR1 بدست آمده 85/0 است وسنجش روایی سازه ای با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی و آماره 3KMO برابر 91/0 بدست آمده که در سطح بالایی بوده و نشان ازهمبستگی گویه های مقیاس است. در بحث سنجش پایایی ابزار اعتماد اجتماعی، گویه های منتخب در دو بررسی مقدماتی و نهایی مورد تحلیل قرار گرفتند که نتایج حاصل نشان می دهد مقیاس های بکار رفته از قابلیت اعتماد قابل قبولی برخوردارند. به طوری که ضرایب همبستگی در بررسی نهایی افزایش را نشان می دهد و آلفای مقیاسها در بررسی مقدماتی90/0 و در بررسی نهایی برابر با 95/0 است که هر دو در حد بالایی است. نمونه مورد مطالعه 1000 نفر از دانشجویان واحدهای منطقه هشت دانشگاه آزاد اسلامی و والدین آنها هستند که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و در نهایت با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شده اند. برای انجام مباحث مدل سازی از نرم افزار لیزرل3 استفاده شده است. نتایج این پژوهش بر وجود یک الگوی رابطه معناداری و مستقیم بین شاخص های متغیرهای مستقل عوامل آموزشی و تربیتی با متغیر وابسته میزان اعتماد اجتماعی حکایت دارد. مهم ترین معرف های شاخص های آموزشی به ترتیب اهمیت غنی بودن کتابخانه،کیفیت آموزشی،امکانات و فضای آموزشی است. به عبارت دیگر با ارتقاء کمی و کیفی شاخص های آموزشی و تربیتی، میزان اعتماد به دانشگاه آزاد اسلامی افزایش می یابد. همچنین مهم ترین معرف های شاخص های اجتماعی به ترتیب اهمیت،پایگاه اجتماعی فرد و جایگاه اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی است به عبارت دیگر با ارتقاء کمی و کیفی شاخص های اجتماعی،میزان اعتماد به دانشگاه آزاد اسلامی افزایش می یابد. همچنین نتایج الگوسازی معادلات ساختاری حکایت از رابطه بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته است. با توجه به شاخص های الگوسازی می توان استدلال کرد که مدل های ارائه شده از برازش خوبی برخوردار بوده و انطباق مطلوبی بین مدل به تصویر درآمده و یا مدل ساختاری شده با داده‌های تجربی فراهم گردیده است. به عبارت بهتر متغیرهای فوق صلاحیت لازم را جهت استفاده در قالب یک مدل نهایی پژوهش را دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ارائه مدلی برای ارتقاء سطح درگیری شغلی مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی براساس سبک های شناختی، منبع کنترل و الگوهای رهبری
        هدف اساسی این مطالعه، ارائه مدلی برای ارتقاء سطح درگیری شغلی رؤسا و مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است. روش تحقیق به کار رفته در این پژوهش بر پایه مفروضات همبستگی و مقطعی (غیر طولی) است. این مطالعه از نوع میدانی (اجرای پرسشنامه) است. چون این پژوهش در محیط طبیعی دانش چکیده کامل
        هدف اساسی این مطالعه، ارائه مدلی برای ارتقاء سطح درگیری شغلی رؤسا و مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است. روش تحقیق به کار رفته در این پژوهش بر پایه مفروضات همبستگی و مقطعی (غیر طولی) است. این مطالعه از نوع میدانی (اجرای پرسشنامه) است. چون این پژوهش در محیط طبیعی دانشگاه صورت می گیرد، میزان مداخله پژوهشگر در حداقل ممکن می باشد و متغیری هم دستکاری نمی شود. تعداد 198 نفر از رؤسا و مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه های سبک شناختی (CSI)، منبع کنترل (راتر، 1978)، تعهد سازمانی (ماودی و همکاران، 1979)، و پرسشنامه محقق ساخته الگوهای رهبری است. به طور کلی، نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که براساس الگوهای رهبری، سبک های شناختی و منابع کنترل می توان مدلی را برای پیش بینی و ارتقای سطح درگیری شغلی ارائه کرد. نتایج تحلیل مسیر نیز حاکی از ارتباط مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای یاد شده با درگیری شغلی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی تأثیر استفاده از الگوی طراحی آموزشی مریل (نظریه نمایش اجزاء) بر میزان یادگیری و انگیزه پیشرفت در درس زیست شناسی سال اول دبیرستان
        هدف از اجرای این پژوهش بررسی تأثیر استفاده از الگوی طراحی آموزش مریل بر میزان یادگیری و انگیزه پیشرفت در درس زیست شناسی سال اول دبیرستان بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان محلات بودند. به منظور انتخاب نمونه از روش خوشه ای چندمرحله ای، با د چکیده کامل
        هدف از اجرای این پژوهش بررسی تأثیر استفاده از الگوی طراحی آموزش مریل بر میزان یادگیری و انگیزه پیشرفت در درس زیست شناسی سال اول دبیرستان بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان محلات بودند. به منظور انتخاب نمونه از روش خوشه ای چندمرحله ای، با در نظر گرفتن کلاس به عنوان واحد نمونه گیری استفاده شد. تعداد حجم نمونه 57 نفر بود که دردو کلاس 29 و 28 نفره حضور داشتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل آزمون های یادگیری پژوهشگر ساخته و پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس بود که از روش پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد.یافته های این پژوهش نشان داد که 1- میزان یادگیری دانش آموزانی که از طریق الگوی طراحی آموزشی مریل آموزش دیده اند نسبت به دانش آموزانی که به صورت سنتی آموزش دیده اند بییشتر است. 2- میزان انگیزه پیشرفت دانش آموزان در دو گروه از لحاظ آماری تفاوت معناداری با هم ندارد. پرونده مقاله