• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی تاثیر شناخت فرهنگ سازمانی بر اعتماد سازمانی کارکنان(مطالعه موردی: دانشگاه آزاد واحد مرند )
        سیّد علی سیادت امین پروری یعقوب سپهری صدر
        پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر شناخت فرهنگ سازمانی بر اعتماد سازمانی کارکنان(مطالعه موردی: دانشگاه آزاد واحد مرند ) به تعداد 110 نفر تشکیل می دهند که حجم نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 86 نفر به صورت تصادفی طبقه نسبتی انتخاب گردید. پژوهش حاضر از بعد هدف کاربردی و از لحا چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر شناخت فرهنگ سازمانی بر اعتماد سازمانی کارکنان(مطالعه موردی: دانشگاه آزاد واحد مرند ) به تعداد 110 نفر تشکیل می دهند که حجم نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 86 نفر به صورت تصادفی طبقه نسبتی انتخاب گردید. پژوهش حاضر از بعد هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی است. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی رابینز(1991) و اعتماد سازمانی رابینز(2003) استفاده گردید. روایی پرسشنامه های مذکور توسط متخصصان حوزه مربوطه مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد محاسبه قرار گرفت. پرسشنامه فرهنگ سازمانی 86/. و پرسشنامه اعتماد سازمانی 90/. مورد تایید قرار گرفت. برای تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی و رگرسیون استفاده شد. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون نشان داد که: بین فرهنگ سازمانی با اعتماد سازمانی رابطه مستقیم معنی داری دارد و از روی فرهنگ سازمانی می توان اعتماد سازمانی کارکنان را به میزان 34 درصد پیش بینی کرد. ایجاد اعتماد یکی از خصلت های ضروری فرهنگ سازمانی است. شهرت سازمان به فرهنگ سازمانی مثبت، بر اعتماد و اطمینان پیروان به تصمیم گیری های معین در هر موقعیتی اثر می گذارد. اعتماد باعث ایجاد و حفظ وحدت را در سازمانها و باعث ایجاد ارزش های دموکراتیک در سازمان می شود. همچنین اعتماد می‌تواند مشروعیت و اثربخشی سازمان را افزایش دهد. اعتماد، اطمینان پایدار مبتنی بر صداقت، توانایی یا شخصیت یک فرد است. اعتماد اشتیاق و علاقه یک گروه به اقدامات حساس گروه دیگر است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی رابطه ی بین خلاقیت مدیران مدارس و عملکرد آنان در جذب منابع مالی در شهرستان لامرد در سال تحصیلی 93-1392
        سید احمد هاشمی
        هدف این پژوهش بررسی رابطه ی بین خلاقیت مدیران مدارس و عملکرد آنان در جذب منابع مالی در شهرستان لامرد در سال تحصیلی 93-1392می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها توصیفی همبستگی است.جامعه آماری این پژوهش 110 نفر از مدیران مدارس شهرستان لامرد چکیده کامل
        هدف این پژوهش بررسی رابطه ی بین خلاقیت مدیران مدارس و عملکرد آنان در جذب منابع مالی در شهرستان لامرد در سال تحصیلی 93-1392می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها توصیفی همبستگی است.جامعه آماری این پژوهش 110 نفر از مدیران مدارس شهرستان لامرد در سال تحصیلی 93-1392 می باشد که با استفاده از جدول مورگان و نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 86 نفر به نمونه ها انتخاب گردید . جهت بررسی و سنجش خلاقیت و عملکرد مدیران در جذب منابع مالی از پرسشنامه ای استاندارد خلاقیت مقیمی (1388) ، استفاده گردید. جهت بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات از شاخص های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، درصد تجمعی) و روش های آمار استنباطی (T تک نمونه، همبستگی، تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون T گروه های مستقل) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین خلاقیت مدیران و عملکرد مالی و همچنین بین مؤلفه های بعد محتوایی و فرآیندی خلاقیت مدیران مدارس و عملکرد آنان در جذب منابع مالی رابطه ای معنادار وجود دارد . ولی در بررسی رابطه ی بین عملکرد مدیران مرد و زن و مدیران با سطح تحصیلات متفاوت در جذب منابع مالی و نیز بین عملکرد مدیران دولتی و خصوصی در جذب منابع مالی، نیز تفاوت معناداری مشاهده نگردید . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی رابطه رفتار شهروندی سازمانی با مدیریت دانش
        رمضان جهانیان سید مرتضی قریسی
        هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی با مدیریت دانش بودکه به روش توصیفی ازنوع همبستگی اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه‌ی پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت تهران به تعداد 245 نفر بود. نمونه آماری براساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان ،تعداد 150 نفر با بهره چکیده کامل
        هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی با مدیریت دانش بودکه به روش توصیفی ازنوع همبستگی اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه‌ی پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت تهران به تعداد 245 نفر بود. نمونه آماری براساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان ،تعداد 150 نفر با بهره گیری از روش نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب گردید. در این پژوهش از دو ابزار اندازه گیری یکی پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی اورگان و کانوسکی (1996) ودیگری پرسشنامه مدیریت دانش نوناکا و همکارانش (1995) استفاده شده. نتایج نشان دادکه بین رفتار شهروندی سازمانی درابعاد،نوع دوستی،وجدان،جوانمردی و فضیلت و مدیریت دانش همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین مدیریت دانش درابعاد،خلق دانش،تسهیم دانش،بکارگیری دانش و ذخیره سازی دانش و رفتار شهروندی سازمانی همبستگی مثبت و معناداری مشاهده شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - روابط ساختاری سبک رهبری اصیل با اشتیاق شغلی و رفتار سازمانی مثبت معلمان
        مجید مرادی مقدم سکینه جعفری مریم نبوی،
        زمینه و هدف: اشتیاق شغلی ورفتار سازمانی مثبت از متغیرهای مهم سازمانی می‌باشند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک رهبری اصیل بر اشتیاق ‌شغلی و رفتار سازمانی مثبت معلمان دوره‌های ابتدایی و متوسطه‌‌اول در سال تحصیلی 96-1395 می‌باشد.روش‌شناسی: پژوهش حاضر با چکیده کامل
        زمینه و هدف: اشتیاق شغلی ورفتار سازمانی مثبت از متغیرهای مهم سازمانی می‌باشند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک رهبری اصیل بر اشتیاق ‌شغلی و رفتار سازمانی مثبت معلمان دوره‌های ابتدایی و متوسطه‌‌اول در سال تحصیلی 96-1395 می‌باشد.روش‌شناسی: پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی محسوب می‌شود. جامعه آماری شامل تمام معلمان زن و مرد شاغل در آموزش و پرورش شهر سمنان (1350 نفر) می-باشد. شرکت‌کنندگان 280 نفر از معلمان دوره ابتدایی و متوسطه اول (173 نفر معلمان دوره ابتدایی، 107 نفر معلمان دوره متوسطه) بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه‌های رهبری اصیل، اشتیاق‌ شغلی و رفتار سازمانی مثبت را تکمیل کردند. داده‌ها با مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار LISREL تحلیل شدند.یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین رهبری اصیل با اشتیاق شغلی و رفتار سازمانی مثبت معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. رهبری اصیل بر اشتیاق ‌شغلی معلمان اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین رهبری اصیل بر رفتار سازمانی مثبت اثر مثبت و معناداری دارد.بحث و نتیجه‌گیری: رهبری اصیل‌ می‌تواند اشتیاق شغلی و همچنین رفتارسازمانی مثبت معلمان را به صورت مستقیم تحت تأثیر قرار دهد. همچنین می‌توان با افزایش این نوع رهبری در آموزش و پروش باعث افزایش متغیرهای مثبت (اشتیاق شغلی و رفتار سازمانی مثبت) در این سازمان مهم شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی تأثیر هوش معنوی بر اخلاق حرفه ای مدیران مقطع متوسطه شهرستان دورود
        منصور ترکیان تبار رضا گرجی
        هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تأثیر هوش معنوی بر اخلاق حرفه ای مدیران مقطع متوسطه شهرستان دورود می باشد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران مقطع متوسطه شهرستان دورود به تعداد 76 نفر می باشد که به دلیل محدود بودن جامعه آماری از روش سرشماری چکیده کامل
        هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تأثیر هوش معنوی بر اخلاق حرفه ای مدیران مقطع متوسطه شهرستان دورود می باشد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران مقطع متوسطه شهرستان دورود به تعداد 76 نفر می باشد که به دلیل محدود بودن جامعه آماری از روش سرشماری استفاده گردید و کل جامعه به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد هوش معنوی امونز (2000) و پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه ای (قاسم زاده و همکاران1393) می باشد که پایایی آنها با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ به ترتیب مقدار 0/85 و 0/79 به دست آمده است. جهت تجزیه و تحلیل داده های تحقیق، از ضریب رگرسیون تک متغیره و چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که که هوش معنوی بر اخلاق حرفه ای مدیران مقطع متوسطه شهرستان دورود تأثیر معنی داری دارد. ( 0/0001=P). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تبیین موقعیت راهبردی (SWOT Analysis) ادارات آموزش و پرورش استان کردستان
        مصطفی باقریان فر لطف الله ساعدموچشی سمیه صاعدی سیدحشمت الله مرتضوی زاده
        هدف پژوهش حاضر، تبیین موقعیت راهبردی (SWOT Analysis) ادارات آموزش و پرورش استان کردستان می‌باشد. روش پژوهش، از نوع مطالعات ترکیبی اکتشافی بوده است که در آن، نخست بخش کیفی به اجرا درآمده و پس از آن بخش کمی انجام شده است. در بخش کیفی این پژوهش، با 16 نفر از مدیران و معاون چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر، تبیین موقعیت راهبردی (SWOT Analysis) ادارات آموزش و پرورش استان کردستان می‌باشد. روش پژوهش، از نوع مطالعات ترکیبی اکتشافی بوده است که در آن، نخست بخش کیفی به اجرا درآمده و پس از آن بخش کمی انجام شده است. در بخش کیفی این پژوهش، با 16 نفر از مدیران و معاونان ادارات، مصاحبه نیمه سازمان‌یافته انجام شد. نتایج حاصل از از تحلیل محتوای مصاحبه‌ها و بررسی گزارش‌ها و مطالعه عمیق مبانی نظری، در قالب پرسشنامه‌ مستخرج از مصاحبه‌ها تنظیم شد. در بخش کمی پژوهش، پرسشنامه توسط 164 نفر از کارکنان ادارات آموزش و پرورش استان کردستان که جامعه آماری پژوهش می‌باشند، و طبق فرمول کوکران به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب شده بودند، تکمیل شد. جهت تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوا و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید (98/0=α). داده‌های حاصل از پرسشنامه‌های مذکور، از طریق آمار توصیفی، آزمون t تک‌نمونه‌ای، آزمون آماری فریدمن، ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد وجود نیروی متخصص در بین معلمان به منظور حضور در سازمان (نقطه قوت)، کمبود بودجه لازم در جهت انگیزه کارکنان و پرداخت اضافه کار آن‌ها (نقطه ضعف)، وجود نرم‌افزارهای آموزشی و فناوری‌های متناسب با شغل و رتبه‌بندی کارکنان (فرصت‌ها) و کمبود دانش و تکنولوژی بروز در کشور (تهدیدها) از مهم‌ترین اولویت‌های تحلیل SWOT می‌باشد. همچنین نتایج نشان داد جایگاه ادارات آموزش و پرورش استان کردستان در موقعیت so قرار دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - مدیریت ارتباط با مشتریان راهبردی نظام مند برای استقرار دانشگاه خدمت محور
        صغری افکانه پریوش جعفری
        هدف اصلی این پژوهش شناسایی و تعیین مولفه های مدیریت ارتباط با مشتریان در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به منظور ارائه یک مدل مفهومی برای ارائه خدمت و توسعه مبانی نظری آن می باشد . این پژوهش ازنوع پژوهش های کاربردی و روش بکار گرفته شده در آن پیمایشی است ؛ جامعه پژوهش شامل چکیده کامل
        هدف اصلی این پژوهش شناسایی و تعیین مولفه های مدیریت ارتباط با مشتریان در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به منظور ارائه یک مدل مفهومی برای ارائه خدمت و توسعه مبانی نظری آن می باشد . این پژوهش ازنوع پژوهش های کاربردی و روش بکار گرفته شده در آن پیمایشی است ؛ جامعه پژوهش شامل دانشجویان دوره دکتری و اعضای هیات علمی دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران بوده که از میان آنها 500 نفر از طریق فرمول حجم نمونه منطبق با متغیرهای کمی محاسبه گردید و نمونه ها از طریق روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای –طبقه ای انتخاب شدند .ابزار این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته ای مشتمل بر 63 گویه بوده و روش تحلیل داده ها با استفاده تکنیک معادلات ساختاری و تحلیل عامل انجام شده است .نتایج و یافته های این پژوهش نشان داد که مقوله ها ی اساسی این پژوهش یعنی تکریم و حفظ حریم مشتریان، ایجاد همدلی و اعتماد به مشتریان ، تسهیل کننده های اثربخش خدمت در وضعیت مطلوبی (نمره 4.6 از میانگین 3) قرار داشته و دیدگاه جامعه آماری این است که برای استقرار خدمت محوری و رسیدن به شرایط مطلوب ،مقوله های مورد اشاره می توانند به عنوان یک مدل مفهومی در ترسیم مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) ، در دانشگاه ها نهادینه شوند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - طراحی ابزار سنجش مدیریت اطلاعات شخصی ‌اعضای ‌هیأت‌ علمی پژوهشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
        مریم سه دهی فهیمه باب الحوائجی علیرضا اسفندیاری مقدم نجلا حریری فاطمه نوشین فرد
        پژوهش حاضر در صدد است ضمن بررسی دیدگاه های موجود درخصوص مدیریت اطلاعات شخصی به طراحی ابزار سنجش مدیریت اطلاعات شخصی اعضای هیأت علمی بپردازد. این پژوهش از نوع کاربردی و شامل روش های اسنادی ودلفی است. گردآوری مولفه های مدیریت اطلاعات شخصی با روش اسنادی و طراحی مولفه های پ چکیده کامل
        پژوهش حاضر در صدد است ضمن بررسی دیدگاه های موجود درخصوص مدیریت اطلاعات شخصی به طراحی ابزار سنجش مدیریت اطلاعات شخصی اعضای هیأت علمی بپردازد. این پژوهش از نوع کاربردی و شامل روش های اسنادی ودلفی است. گردآوری مولفه های مدیریت اطلاعات شخصی با روش اسنادی و طراحی مولفه های پرسشنامه با استفاده از نظرات پنل دلفی (15 نفر از خبرگان علم اطلاعات) انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد درداخل و خارج از کشور مقالات پژوهشی متعددی به بررسی جنبه های مختلف مدیریت اطلاعات شخصی پرداخته اند اما منبعی که به طور مستقیم به تدوین ابزاری برای سنجش مدیریت اطلاعات شخصی پژوهشگران و اعضای هیأت علمی پرداخته باشد، شناسایی نشد. در خصوص سنجش مدیریت اطلاعات شخصی پرسشنامه های لاتین اندکی موجود است. با توجه به تفاوت نظام آموزشی و برنامه های درسی، این ابزارها کارایی لازم برای ارزیابی مدیریت اطلاعات شخصی پژوهشگران ایرانی را ندارد، بنابراین پیشنهاد می گردد با درنظرگرفتن نوع نیازهای اطلاعاتی افراد، ابزار سنجش مهارت های مدیریت اطلاعات شخصی گروه های مختلف طراحی گردد پرونده مقاله