شناسایی عوامل مؤثر بر آموزش منابع انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی و ارائه الگوی مطلوب (مورد مطالعه: دانشگاه های آزاد اسلامی استان تهران)
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیباهره یالپانیان 1 , فتاح ناظم 2 , صمد کریم زاده 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، گرایش مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
2 - عضو هیئت علمی، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
3 - عضو هیئت علمی، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
کلید واژه: دانشگاه های آزاد اسلامی, آموزش منابع انسانی, دانشگاه های آزاد اسلامی استان تهران,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر آموزش منابع انسانی و ارائه الگویی جهت آموزش منابع انسانی در دانشگاه های آزاد اسلامی استان تهران صورت گرفت. روش پژوهش به صورت آمیخته (کیفی و کمی) است که در مرحله کیفی از روش گراندد تئوری و در مرحله کمی از روش توصیفی پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری در مرحله کیفی متشکل از خبرگان و متخصصین دانشگاه بود که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی برای شناسایی مؤلفه ها و شاخصهای آموزش منابع انسانی و دستیابی به مدل مفهومی انتخاب شدند. جامعه آماری در مرحله کمی نیز متشکل از کلیه کارکنان دانشگاه های آزاد اسلامی به تعداد 317 نفر بود بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی و کمی به ترتیب عبارت اند از مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته. دادههای جمعآوریشده در این بخش با استفاده آزمون t و مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان میدهند که وضعیت موجود عوامل مؤثر بر آموزش منابع انسانی در دانشگاه های آزاد اسلامی کمتر از سطح متوسط است و با وضعیت مطلوب، اختلاف بسیاری دارد. با توجه به الگوی به دست آمده، به ترتیب مؤلفههای مدرس دوره آموزشی با ضریب مسیر 683/0، ماهیت و محتوای دوره آموزشی با ضریب مسیر 678/0، نگرش، انگیزه و رضایت شرکت کنندگان با ضریب مسیر 631/0، فضا، محیط و زمان برگزاری دوره آموزشی با ضریب مسیر 614/0، بهینه کاوی با ضریب مسیر 594/0، عوامل سازمانی با ضریب مسیر 436/0، رویکرد و شیوه دوره آموزشی با ضریب مسیر 381/0 و اقدامات تعاقبی با ضریب مسیر 370/0 بیشترین تأثیر را بر آموزش منابع انسانی در دانشگاه های آزاد اسلامی دارند.
The aim of this study was to identify the factors affecting human resource training and provide a model for human resource training in Islamic Azad University. The research method was mixed (qualitative and quantitative). The qualitative stage was a descriptive survey using grounded theory and the quantitative stage was a descriptive survey. The statistical population was the qualitative stage of university experts and specialists who were selected using snowball sampling method to identify the components and indicators of human resource training and achieve a conceptual model. In the quantitative stage, it included all the staff of Islamic Azad University and 317 people were selected by stratified random sampling. The research tool in the qualitative part of the interview and in the quantitative part of the questionnaire has made the researcher that the collected data have been analyzed using t-test and structural equation modeling. Findings show that the current situation of factors affecting human resource education in the Islamic Azad University was below average and is very different from the desired situation. According to the model obtained in this study, the components of the course instructor with path coefficient (0. 683), nature and content of the course (0. 678), attitude and motivation (0. 631), space and environment of the course (0. 614), optimization (0. 594), organizational factors (0. 436), course approach and method (0. 381), follow-up measures (0. 370), have the greatest impact on human resource education in Islamic Azad University.
_||_