نقش پذیری عدالت درارتقای منابع انسانی نظام آموزش و پرورش با رهیافت هایی از سند تحول بنیادین.
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیعباس شکوری شالدهی 1 , حیدر نورانی 2
1 - وزارت آموزش و پرورش / رئیس گروه برنامه ها
2 - استاد سازمان پژوهش و پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش
کلید واژه: عدالت, الگو, ارتقای منابع انسانی, سند تحول بنیادین,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پذیری عدالت در الگوی ارتقای منابع انسانی نظام آموزش و پرورش با تاکید بر سند تحول بنیادین انجام شده است؛اینکه مناظر عدالت را بتوان در همه ی شریان های اجتماعی، آموزشی ، فرهنگی ، پژوهشی ، حقوقی، اقتصادی و به معنای واقعی محیط های تعلیم و تربیتی به نظاره نشست ، همواره از جمله دیدگاههای صاحبنظران، سندتحول بنیادین و قانون اساسی کشور بوده است ؛ روش این پژوهش توصیفی و از نوع کیفی (انجام مصاحبه) است و جامعه ی آماری این پژوهش از خبرگان(20 نفر) این حوزه که به رویدادهای آموزش و پرورش اشراف و تسلط داشتند، انتخاب گردیدند؛با بهره مندی از ادبیات پژوهش و کارکردهای مشخص و برنامه ای نهاد تعلیم و تربیت و کنترل انتخاب خبرگان آگاه ، اطلاعات موجود(محتوای مصاحبه وچارچوب نظری) صورت بندی گردید؛ و سهم مبحث عدالت در چهار مقوله ی شناخته شده توزیعی(32) درصد ، رویه ای(22) درصد ، مراوده ای(26) درصد و اطلاعاتی(20) درصد بر اساس جداول مربوط به گفتمان ها به طور منظم در کدهای باز ، محوری و انتخابی تنظیم و تدوین شد؛ یافته های این پژوهش نشان می دهد سهم نشانگرهای مربوط به عدالت توزیعی که به معرف های همسان سازی حقوق و رفاه کارکنان و همچنین ارتقای شغلی آنان مرتبط است ، بیش از مناظر دیگر عدالت بوده و جامعه ی آماری نسبت به ایجاد و استقرار رویه های صحیح و قانونمند، شفافیت اطلاعات در ارتقای شغلی ، انتصابات و درک مدیریت منابع انسانی و مدیران فرهمند درسازمان اذعان داشتند.
This study aims to determine the role of justice in promoting the human resources of the education system, which is based on the document of fundamental change; the perspective of justice can be in all social, educational, cultural, research, legal, economic and means Observed in the realm of education, and the administration of justice has always been among the expectations of the fundamental transformation document, the constitution, and religious and social scholars; The method of this research is descriptive and it is qualitative (conducting interviews) and the statistical population of this research has been selected from experts (20 people) in this field who have mastered and mastered the events of education; using research literature and specific functions Organization of education and correct selection of experts, available information (interview content and theoretical framework) was prepared and compiled; And the share of justice in four known categories: distributive (32) percent, procedural (22) percent, interactive (26) percent and information (20) percent based on the tables of discourses in open, central and selective codes; Findings of this study show that the share of indicators related to distributive justice, which is related to the components of matching the salaries and welfare of employees as well as their job promotion, is more important than other perspectives of justice and the statistical community. Correct and lawful information transparency is crucial in job promotion, appointments and understanding of human resource management and knowledgeable managers in the organization.
_||_