طراحی مدل ارتقای بهرهوری منابع انسانی بر اساس یادگیری سازمانی و سرمایه فرهنگی کارکنان سازمان آموزش و پرورش استان تهران
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیمونا امیدی 1 , فتاح ناظم 2 , محمد نقی ایمانی 3
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
کلید واژه: یادگیری سازمانی, بهرهوری, منابع انسانی, سرمایه فرهنگی, سازمان آموزش و پرورش,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف ارائه مدلی جهت ارتقای بهرهوری منابع انسانی بر اساس یادگیری سازمانی و سرمایه فرهنگی کارکنان سازمان آموزش و پرورش استان تهران اجرا شده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ کاربردی با رویکرد همبستگی است که به روش پیمایشی در بین کلیه کارکنان سازمان آموزش و پرورش استان تهران بهعنوان جامعه آماری در سال تحصیلی 93-1394 اجرا شده است؛ بدین منظور که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 202 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه بهرهوری منابع انسانی مدل هرسی و گلداسمیت (1980)، پرسشنامه یادگیری سازمانی کریس آرجریس (1999) و پرسشنامه سرمایه فرهنگی آلیس سالیوان (2001) استفاده گردید است و دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون رگرسیون چند متغیره خطی و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. یافته های پژوهش نشان میدهد که بین یادگیری سازمانی و سرمایه فرهنگی با بهرهوری رابطه معناداری وجود دارد و 52 درصد از تغییرات متغیر وابسته بهرهوری توسط ابعاد یادگیری سازمانی و 31 درصد توسط ابعاد سرمایه فرهنگی تبیین میشود.
This study aims to provide a model to improve the productivity of human resources based onorganizational learning and cultural capital of employees of the Tehran EducationOrganization.The present study is a descriptive-applied study with a correlation approach that hasbeen conducted by survey method among all employees of the Tehran Education Organization asa statistical population in the 2015-2014 academic year; For this purpose, using stratified randomsampling method, 202 people were selected as a statistical sample. The data were gathered usingthe Human Resource Efficiency Questionnaire of Hersey and Goldsmith (1980), Chris Argyris’Organizational Learning Questionnaire (1999) and Cultural Capital Questionnaire of AliceSullivan (2001). For data analysis, linear multiple regression analysis and path analysis were used.The findings stated that there is a significant relation among organizational learning, culturalcapital and efficiency. In addition, organizational learning’s dimensions define 52% of changesof efficiency and 41% of the rest is defined by cultural capital’s dimensions.
_||_