ارائه مدل عوامل موثر بر جذب و نگهداری حامیان مالی در ورزش کشور
محورهای موضوعی : مدیریت در ورزشسارا قاسمی 1 , حسن فهیم دوین 2 , محمد رضا اسماعیل زاده قندهاری 3
1 - دانشگاه ازاد مشهد
2 - دانشیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
3 - گروه تربیت بدنی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
کلید واژه: جذب حامیان مالی, نگهداری حامیان مالی, حامیان مالی ورزشی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف ارائه مدل عوامل موثر بر جذب و نگهداری حامیان مالی ورزش کشور انجام شد. تحقیق حاضر از نوع کیفی بوده و به روش اکتشافی انجام شد. جامعه آماری شامل خبرگان علمی و تجربی در حوزه بازاریابی و حمایت مالی در ورزش می باشند و نمونه تحقیق با استفاده از روش گلوله برفی تعیین شد که در نهایت با مصاحبه با 15 نفر داده ها به اشباع رسید. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه دیماتل فازی بود. با استفاده از مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته از نمونه آماری درخواست شد به سوالات مصاحبه مبنی بر عوامل موثر بر جذب و نگهداری حامیان مالی در ورزش، پاسخ دهند و به روش گلیزر داده ها تحلیل شد و گویه ها و مولفه ها و ابعاد شناسایی گردید. در ادامه پرسشنامه تحقیق در چارچوب مقایسات فازی تدوین شد و به جامعه آماری مجددا ارائه گردید و روش ترکیبی دیماتل فازی – ساختاری تفسیری مورد استفاده قرار گرفت و داده های تحقیق مورد اولویت بندی قرار گرفتند. جهت تحلیل داده های تحقیق از نرم افزار های مکس کیودا ورژن 6 و اکسل 2023 استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که عوامل موثر بر جذب و نگهداری حامیان مالی در ورزش کشور از دیدگاه خبرگان در محور های عوامل مربوط به باشگاه، عوامل مربوط به رویداد، رقابت، شرکت، عوامل مالی و عوامل اداری قرار گرفتند. همچنین سطح اول شامل عوامل مالی، سطح دوم شامل عوامل مربوط به باشگاه و عوامل مربوط به رویداد، سطح سوم رقابت، سطح چهارم عوامل اداری و سطح پنجم عوامل مربوط به شرکت می باشد. تحقیق می توان نتیجه گرفت حامیان مالی بر اساس عوامل مختلفی از جمله اعتماد، ارزشهای مشترک، سودمندی درک شده و روابط متناسب جذب سازمانهای ورزشی میشوند و توسط آنها حفظ میشوند. عوامل داخلی مانند مدیریت، منابع مالی، منابع انسانی، سیستم های بازاریابی، عملیات تولید یا پشتیبانی و تحقیق و توسعه نقش مهمی در شکل دادن به مطلوبیت سازمان های ورزشی برای حامیان بالقوه دارند.
The present research was conducted with the aim of providing a model of factors affecting the attraction and retention of sports financial sponsors in the country. The current research is of qualitative type and it was done by exploratory method. The statistical population includes scientific and experimental experts in the field of marketing and financial support in sports, and the research sample was determined using the snowball method, which finally reached data saturation by interviewing 15 people. The data collection tool was semi-structured interview and fuzzy Dimatel questionnaire. Using in-depth semi-structured interviews, the statistical sample was asked to answer the interview questions about the factors affecting the attraction and retention of financial sponsors in sports, and the data was analyzed using the Glazer method, and the items, components, and dimensions were identified. In the following, the research questionnaire was compiled in the framework of fuzzy comparisons and presented again to the statistical community, and the combined method of fuzzy-structural interpretation was used and the research data were prioritized. To analyze the research data, Max Kyuda version 6 and Excel 2023 software were used. The findings of the research showed that the factors affecting the attraction and retention of financial sponsors in the country's sports, from the experts' point of view, were placed in the axes of the factors related to the club, factors related to the event, competition, company, financial factors and administrative factors. Also, the first level includes financial factors, the second level includes club-related factors and event-related factors, the third level of competition, the fourth level of administrative factors, and the fifth level of company-related factors. The research can conclude that sponsors are attracted to and retained by sports organizations based on various factors such as trust, shared values, perceived usefulness, and appropriate relationships. Internal factors such as management, financial resources, human resources, marketing systems, production or support operations, and research and development play an important role in shaping the desirability of sports organizations to potential sponsors.
چیت سازان، هستی، و پوربصیر، محسن. (1400). تبیین عوامل موثر بر قصد مشارکت مالی حامیان در پلتفرم های تامین مالی جمعی. توسعه کارآفرینی، 14(4 )، 599-618.
قربانیان رجبی، آسیه، طالب پور، مهدی، مقتینیو، گیوم، بوده، گیوم، و کفاش پور، آذر. (1398). مقایسه تناسب حامیان مالی تیم ملی والیبال ایران. پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی، 8(2 (پیاپی 30) )، 77-87.
باقری، هادی، مرسل، باقر، فهیمی نژاد، علی،. (1398). شناسایی عوامل موثر بر جذب حامیان ورزش قهرمانی (مطالعه موردی: استان خراسان شمالی). مدیریت ورزشی (حرکت)، 11(4 )، 761-785.
موکل، محمدرضا، و علی دوست قهفرخی، ابراهیم. (1399). تدوین الگوی عوامل موثر در جذب حامیان مالی از ورزش دوومیدانی ایران. مدیریت ورزشی (حرکت)، 12(2 )، 309-332.
رضازاده بروجنی، ماه نوش، و اتقیا، ناهید. (1400). مدلسازی جذب حامیان مالی در ورزش قهرمانی هندبال کشور. مدیریت ورزشی (حرکت)، 13(4 )، 1107-1126.
Boronczyk, F., & Breuer, C. (2021). The company you keep: Brand image transfer in concurrent event sponsorship. Journal of Business Research, 124, 739-747.
Breuer, C., Boronczyk, F., & Rumpf, C. (2021). Message personalization and real-time adaptation as next innovations in sport sponsorship management? How run-of-play and team affiliation affect viewer response. Journal of Business Research, 133, 309-316.
Buser, M., Woratschek, H., & Schönberner, J. (2022). ‘Going the extra mile’in resource integration: evolving a concept of sport sponsorship as an engagement platform. European Sport Management Quarterly, 22(4), 548-568.
Chadwick, S., Widdop, P., & Burton, N. (2022). Soft power sports sponsorship–A social network analysis of a new sponsorship form. Journal of Political Marketing, 21(2), 196-217.
Cobbs, J., & Groza, M. D. (2022). Reverse effects of sponsorship: Establishing sport brand equity. Managing Sport and Leisure, 27(6), 614-631.
Cuesta-Valiño, P., Gutiérrez-Rodríguez, P., & Loranca-Valle, C. (2022). Sponsorship image and value creation in E-sports. Journal of Business Research, 145, 198-209.
Demirel, A. (2020). CSR in sport sponsorship consumers' perceptions of a sponsoring brand's CSR. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 21(2), 371-388.
Habitzreuter, A. M., & Koenigstorfer, J. (2021). The impact of environmental CSR-linked sport sponsorship on attitude toward the sponsor depending on regulatory fit. Journal of Business Research, 124, 720-730.
Herold, E., Singh, A., Feodoroff, B., & Breuer, C. (2024). Data-driven message optimization in dynamic sports media: an artificial intelligence approach to predict consumer response. Sport Management Review, 1-24.
Jensen, J. A., Head, D., & Mergy, C. (2020). Investigating sponsor decision-making: The role of schema theory, agency conflicts, and signaling theory in the persistence of naming rights agreements. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 21(3), 467-486.
Jones, C., Pinder, R., & Robinson, G. (2020). Gambling sponsorship and advertising in British football: A critical account. Sport, ethics and philosophy, 14(2), 163-175.
Koronios, K., Dimitropoulos, P., Travlos, A., Douvis, I., & Ratten, V. (2020). Online technologies and sports: A new era for sponsorship. The Journal of High Technology Management Research, 31(1), 100373.
Koronios, K., Ntasis, L., & Dimitropoulos, P. E. (2022). Sponsorship-Linked Marketing: Sport Consumers' Attitudes and Behaviors. International Journal of Innovation and Technology Management, 19(05), 2241008.
Koronios, K., Thrassou, A., Ntasis, L., & Sakka, G. (2022). Participant or spectator? Comprehending the sport sponsorship process from different perspectives. EuroMed Journal of Business.
Lin, H. C., & Bruning, P. F. (2021). Sponsorship in focus: a typology of sponsorship contexts and research agenda. Marketing Intelligence & Planning, 39(2), 213-233.
Maanda, P. M., Abratt, R., & Mingione, M. (2020). The influence of sport sponsorship on brand equity in South Africa. Journal of Promotion Management, 26(6), 812-835.
McCullough, B. P., & Trail, G. T. (2023). Assessing key performance indicators of corporate social responsibility initiatives in sport. European Sport Management Quarterly, 23(1), 82-103.
Morgan, A., Taylor, T., & Adair, D. (2020). Sport event sponsorship management from the sponsee’s perspective. Sport Management Review, 23(5), 838-851.
Nuseir, M. T. (2020). The effects of sponsorship on the promotion of sports events. International Journal of Business Innovation and Research, 22(2), 191-207.
Rose, M., Rose, G. M., Merchant, A., & Orth, U. R. (2021). Sports teams heritage: Measurement and application in sponsorship. Journal of Business Research, 124, 759-769.
Rutter, R., Nadeau, J., Aagerup, U., & Lettice, F. (2020). The Olympic Games and associative sponsorship: Brand personality identity creation, communication and congruence. Internet Research, 30(1), 85-107.
Sanderson, J., & Brown, K. (2020). COVID-19 and youth sports: Psychological, developmental, and economic impacts. International Journal of Sport Communication, 13(3), 313-323.
Schönberner, J., & Woratschek, H. (2023). Sport sponsorship as a booster for customer engagement: The role of activation, authenticity and attitude. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 24(2), 259-277.