تحلیل عوامل اثرگذار بر بالندگی حرفهای دبیران تربیتبدنی
محورهای موضوعی : مدیریت در ورزشزیبا ملک محمدی فرادنبه 1 , حسن فهیم دوین 2 , محمد رضا اسماعیل زاده قهرمانی 3 , کاظم چراغ بیرجندی 4
1 - دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
2 - دانشیار گروه تربیت بدنی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
3 - استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
4 - استادیارگروه تربیت بدنی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
کلید واژه: معلمان ورزش, توانمندی معلمان, دبیران ورزش, بالندگی معلمان,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش، تحلیل عوامل اثرگذار بر بالندگی حرفهای دبیران تربیتبدنی می¬باشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان و کارشناسان حوزه ستادی وزارت آموزشوپرورش در قسمت تربیتبدنی و سلامت، اساتید دانشگاه (سراسری و فرهنگیان) رشته تربیتبدنی بود. نمونه آماری بر مبنای رسیدن به اشباع نظری بهصورت روش هدفمند برآورد و نمونه¬گیری شد (30 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانه¬ای نظام¬مند و مصاحبه¬های اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل و تفسیر مصاحبه خبرگان نشان داد که عوامل مؤثر بر بالندگی حرفهای دبیران تربیتبدنی در چهار عامل (بعد) فردی (روانشناختی، اعتقادی-اخلاقی و حرفهای)، بعد زمینهای (کیفیت زندگی، برابری و عدالت، حمایت سازمانی، فرهنگ و جوسازمانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات)، بعد سازمانی (آموزش، برنامهریزی، ارزشیابی، گزینش، ساختار سازمانی، سیاستها و رویهها، کیفیت زندگی کاری) و بعد مدیریتی- رهبری (مدیریت مشارکتی و رهبری تحولآفرین) شناسایی و دستهبندی شدند. با کنترل عوامل اثرگذار بر بالندگی حرفه¬ای دبیران تربیتبدنی، می¬توان شاهد افزایش بهره¬وری دبیران بود.
The purpose of this research is to analyze the factors affecting the professional growth of physical education teachers. The research method is qualitative and with thematic analysis approach. The statistical population of the research included specialists and experts from the field of the Ministry of Education in the field of physical education and health, university professors (general and educators) in the field of physical education. The statistical sample was estimated and sampled based on reaching theoretical saturation (30 people). The research tools included systematic library study and structured exploratory interviews. The validity of the tool was evaluated and confirmed based on the legal and scientific validity of the sample, expert opinion and agreement between the correctors. The results of the analysis and interpretation of expert interviews showed that the factors affecting the professional growth of physical education teachers in four factors (dimensions): individual (psychological, belief-ethical and professional), contextual dimension (quality of life, equality and justice, organizational support, organizational culture and atmosphere, information and communication technology), organizational dimension (training, planning, evaluation, selection, organizational structure, policies and procedures, quality of work life) and managerial-leadership dimension (participatory management and transformational leadership) Well done) were identified and categorized. By controlling the factors affecting the professional growth of physical education teachers, we can witness an increase in teachers' productivity.
آقاجانی، عذرا، فهیم دوین، حسن (1398) "طراحی مدل راهبردهای پیادهسازی مدیریت کیفیت جامع در نظام تربیتبدنی آموزشوپرورش " دانشکده علوم انساني دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، گروه آموزشي تربیتبدنی و علوم ورزشي پایاننامه برای دريافت درجه دکتری تخصصی.
بختیاری، محمد، عباسی، لطف الله، خورشیدی، عباس (1399) در پژوهش خود با عنوان " ا رائه الگوی بالندگی اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی "فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دوره 14، شماره 4 - شماره پیاپی 54.
دانشپژوه، زهرا، فرزاد، ولی الله (1385) "ارزشیابی مهارتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی " نوآوریهای آموزشی شماره 34.
دیبایی صابر، محسن؛ عباسی، عفت؛ فتحی، واجارگاه، کوروش و صفایی موحد، سعید (1395). «تبییــن مؤلفههـای شایستگــی حرفهای معلمان و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزشوپـرورش ایران.» دو فصلنامه پژوهـشهای آموزش و یادگیری، دوره 13، شماره 2، پیاپی 24.
صالحی، مسل (1397) " نقش واسطهای عزتنفس در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و عملکرد شغلی دبیران شهر مرودشت "روش ها و مدل های روانشناختی ، سال:1397، دوره:9، شماره:31 .
عبدی، علی پور، عبداللهی (1388) " مقاله مبانی نظری اهمیت و ضرورت آموزش ضمن خدمت " دو فصلنامه پژوهـشهای آموزش و یادگیری، دوره 13، شماره 2، پیاپی 12
قادرزاده، امید، فرجی، سیروان (1393) "تحلیل تجربههای معلمان از دوشغله بودن؛ مطالعه کیفی دلایل و پیامدها " راهبرد فرهنگ، 7(26).
قنبرپور، نصرت، پورسلطانی زرندی، امیرحسین؛ بای، ناصر (1395) اثر کیفیت زندگی کاری و عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی، سازمانی کارکنان ادارات ورزش وجوانان استان ایلام " رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، دورۀ 2، شماره 38.
محمدی تبار، شیفته، عباس پور، عباس، خورسندی، علی (1397) "بلندگی اعضای هیئتعلمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی با تأکید بر رویکرد سیستمی "راهبردهای آموزش در علوم پزشکی دوره یازدهم بهمن و اسفند 1397 شماره 6 (پیاپی 52).
مهدیان، محمدجعفر (1394) با عنوان "بررسی رابطه سبک رهبری تحولگرا با بالندگی سازمانی در اداره آموزش وپروش شهرستان الشتر" فصلنامه علمی - پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی سال ششم شماره سوم، بهار 1394 مسلسل (23).
Armour. Kathleen,Yelling,Martin(2019) Effective Professional Development for Physical Education Teachers: The Role of Informal, Collaborative LearningJournal of Teaching in Physical Education 26(2).
Bizzell, Brad E. (2011). Professional development of school principals in the rural Appalachian region of Virginia. Educational Leadership and Policy Studies, Phd, Thises, Blacksburg, Virginia.).
Clark AL. (2014) Perceptions and validation of ethics in public schools. [PhD Thesis]. USA: Saint Louis University.
Dong, Y.; Bartol, K. M.; Zhang, Z. X. & Li, C. (2019). Enhancing employee creativity via individual skill development and team knowledge sharing: Influences of dual‐focused transformational leadership. Journal of Organizational Behavior, 38 (3), 439-458.
Hee, O., C. Yan, L., H. Rizal, A., M. Kowang, T., O. & Fei, G., C. (2018). “Factors Influencing Employee Job Satisfaction: A Conceptual Analysis”. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8(6), 331-340.
Hemmati. B (2014). The role of the school principals in achieving the objectives of document of fundamental transformation in education and training, International Conference on Management,Tehran, 813-822.
Lander,Natalie & Lewis,Steven (2020) "Teacherperspectives of online continuing professional development in physical education"Sport Education and SocietyDOI:10.1080/13573322.2020.1862785.
Lee, Y. J. (2008) “Subjective Quality of Life Measurement in Taipei”, Building and Environment.
Lewis, L. & Scott, J. (2020). Principal professional development in U.S. public schools in 2017- 2018. (NCES 2020-45). U.S. Department of Education. Washington, D.C.
Maran DA, Soro G. (2010). The influence of organizational culture in women participation and inclusion in voluntary organizations inwomen participation and inclusion in voluntary organizations in Italy. Int J Volunt Nonprofit Organ. 2010; 21(4):481-96.
Masue, O. S., & Askvik, S. (2017). Are School Committees a Source of Empowerment? Insights from Tanzania. International Journal of Public Administration, 40(9), 780-791. doi:10.1080/01900692.2016.120183
Mull, R., Kathryn, F., Craig, G., Ross, M., Lynn Jamieson, M. (2005). “Recreational sport management”. 4th Edition, Human Kinetics.p202Murthy, R. K. (2013). Psychological capital and employee's development International Journal of ContemporaryIssues. 1(3): 14-19.
Robbins, T. L., Crino, M. D., & Fredendall, L. D. (2002). An integrative model of the empowerment process. Human resource management review, 12(3), 419-443.
Sari NP, Bendesa IK, Antara M. The influence of quality of work life on employees’ performance with job satisfaction and work motivation as intervening variables in star-rated hotels in Ubud tourism area of Bali. Journal of Tourism and Hospitality Management. 2019; 7(1):74-83.
Short, P. M., Greer, J. T., & Melvin, W. M. (1994). Creating empowered schools. Journal of Educational Administration.
Spreitzer, G. M. (1995). An empirical test of a comprehensive model of intrapersonal empowerment in the workplace. American journal of community psychology, 23(5), 601-629.