بکارگیری روش تدریس نوین (تربیت بدنی تلفیقی) بر آمادگی جسمانی و یادگیری دروس مقطع ابتدایی
محورهای موضوعی : مدیریت در ورزشفاطمه طلوعی خیبری 1 , علی فهیمی نژاد 2 , سیدمصطفی طیبی ثانی 3 , باقر مرسل 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
2 - استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
3 - استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
4 - استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
کلید واژه: آموزش, یادگیری, روش تدریس, تربیت بدنی تلفیقی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، تاثیر تربیت بدنی تلفیقی بر مولفههای آمادگی جسمانی و یادگیری درس علوم تجربی، با رویکرد کاربردی به روش شبه تجربی است. از طرح پیشآزمون- پسآزمون در 2 گروه سنتی و تلفیقی، در آموزش 24 هفتهای، استفاده شد. جامعه آماری کل دانش آموزان دختر کلاس پنجم مدارس ناحیه 2 مشهد (2235نفر) بودند که 58 نفر به عنوان نمونه هدفمند در دسترس انتخاب و بر اساس آزمون بهره هوشی استوارت به 2 گروه همگن29 نفره تقسیم شدند. آزمودنیهای گروه سنتی درس تربیتبدنی و علومتجربی را بهصورت مجزا و آزمودنیهای گروه تلفیقی فعالیتهای حرکتی را در تلفیق با یادگیری درس علوم تجربی آموزش دیدند. دادهها به کمک تحلیل کواریانس (آنکوا) تجزیه و تحلیل شد. در نتایج تحلیل کواریانس، در تلفیق، تفاوت میانگین نمرات انعطافپذیری با تاثیر 7 درصد و سرعت عکسالعمل با تاثیر 33% در مقایسه 2 گروه، معنادار بود؛ اما در مقایسه 2 گروه تفاوت معناداری بین میانگین رکورد استقامت قلبی عروقی و استقامت عضلانی مشاهده نشد. همچنین در مقایسه 2 گروه تفاوت معنادار بین میانگین نمرات یادگیری درس علوم تجربی بود که مقدار تاثیر 57% را نشان داد. بنابراین اجرای تربیت بدنی تلفیقی با ایجاد نشاط و انگیزه در کلاس، موجب یادگیری بهتر درس علوم تجربی میشود و در درازمدت بهبود تندرستی جامعه هدف و علاقمند کردن دانش آموزان به رشتههای مختلف ورزشی را در بر دارد.
The purpose of this research is the effect of the integrated teaching method on the course of experimental science and physical fitness components,with an applied approach to the quasi-experimental method.The pre-test-post-test plan was used in 2 traditional and integrated groups in 24-week training. The statistical population was the total fifth grade female students of Mashhad district 2schools (2235 people),of which 58 people were selected as a purposeful sample available and divided into 2 homogenous groups of 29 people based on the Stewart IQ test.The subjects of the traditional group were taught physical education and experimental sciences separately, and the subjects of the integrated group were taught motor activities in combination with the learning of experimental sciences.Data were analyzed using ANOVA.In the results of the covariance analysis, in the consolidation, the difference in the average scores of flexibility with an effect of 7% and reaction speed with an effect of 33% was significant in the comparison of 2 groups;However, in the comparison of 2 groups, no significant difference was observed between the average record of cardiovascular endurance and muscular endurance.Also, in the comparison of 2 groups, there was a significant difference between the average learning scores of the experimental science course,which showed the effect value of 57%.Therefore, the implementation of integrated physical education by creating enthusiasm and motivation in the class will lead to better learning of experimental science lessons and in the long run,it will improve the health of the target society and make students interested in various sports fields.
_||_