تاثیر دو سبک رهبری بر انگیزه ورزشی دانش آموزان
محورهای موضوعی : مدیریت در ورزشمجید خلیلی 1 , رضا صابونچی 2 , محمد نیکروان 3 , نجف اقایی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران( نویسنده مسئول)•.
3 - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
4 - دانشیار مدیریت ورزشی ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
کلید واژه: دانش آموزان, سبک رهبری, انگیزه ورزشی, فضای تکلیف گرا, فضای خودگرا,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تأثیر دو سبک رهبری ورزشی بر انگیزه ورزشی دانشآموزان است. جامعه آماری 2056 نفر از دانشآموزان دختر شهر قم بودند. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل با روش نمونه گیری در دسترس است. گروه آزمایشی اول فضایانگیزشی تکلیفمحور(فعالیتهای مشارکتی واختیاری) و گروه آزمایشی دوم فضایانگیزشی خودمحور(فعالیتهای رقابتی و اجباری) را تجربه کردندوگروه کنترل برنامه عادی ورزشی مدرسه را ادامه داد. جهت گرداوری اطلاعات از پرسشنامه انگیزه ورزشی مالت و همکاران (2007) استفاده شد. نتایج آزمون های آماری کروسکال والیس وویل کاکسون نشان داد ایجاد فضای انگیزشی با روش تکلیف مدار به شکل معنی داری موجب افزایش انگیزه ورزشی شامل: انگیزه درونی، تنظیم یکپارچه، تنظیم بیرونی وکاهش بی انگیزگی شد، اما رشد معنی داری از نظر آماری دردو گروه دیگر مشاهده نشد، بنابراین مشارکت دانش آموزان در فعالیتهای ورزشی مدارس از طریق ایجاد فضای انگیزشی تکلیف گرا، نقش با اهمیتی درپاسخ به نیازهای انگیزشی وماندگاری آنها در تجربه های ورزشی بازی می کند.
The present study aimed to evaluate the effectiveness of two leadership styles sports on sports motivation among the students. The population included 2056 female students in Qom. The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test design with two experimental groups and one control group. The first experimental group involved task-oriented motivational climate (participatory and voluntary activities) while the second experimental group experienced the self- oriented motivational climate (competitive and compulsory activities) and The control group kept up doing the usual physical education program in school . the sports motivation questionnaire Malta et al (2007) was used to collect the data. Kruskal-wallis and will coxon statistical tests were identified, sports motivation including: intrinsic motivation, Integrated regulation, External regulation and decreased amotivation was raised significantly on account of creating a motivational climate according to task-oriented method. but meaning growth statistically was not observed in the other two groups, Therefore participation in physical activities through creating a task-oriented motivational climate to plays an important role in responding to their motivational needs and persistence in sports experiences
اردونی س ،مرزیه الف ،پورقاز ع. 1396 .رابطه انگیزش تحصیلی وراهبرد های خود تنظیمی با اضطراب درس آمار دانشجویان. فصلنامه مطالعات روان شناسی تربیتی، 26: 62-38 .
اسماعیلی م . 1393 . تعیین روایی و پایانی نسخه فارسی مقیاس انگیزه ورزشی . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران.
اسماعیلی م، سهیلی س، حجتی ع، رضا سلطانی ن . 1392 . مقایسه عوامل انگیزش ورزشی نوجوانان دختر و پسر با توجه به نظریه خودمختاری . همایش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز
آکوستاهرناندز ر.1387.مدیریت سازمانهای ورزشی.ترجمه ع الهی ،الف خسروی زاده. تهران:انتشارات بامداد کتاب. 344 صفحه .
بای ن، اصفهانی نیا الف . 1398. مدل یابی اثر حمایت اجتماعی والدین، شایستگی ادراک شده و جو مدرسه بر لذت از شرکت در فعالیت های بدنی دانش آموزان دختر . نشریه پژوهش در ورزش تربیتی،16: 326-307.
بروئر الف. 1384. ایجاد انگیزه در کودکان. ترجمه الف ناهیدی. چاپ اول. تهران: انتشارات جوانه رشد. 341 صفحه
خاکساری غ،صابونچی ر،سلیمانی م.1398. نقش هوش هیجانی و سبک رهبری مربیان در انگیزش موفقیت و تعهد کشتی گیران نخبه ایران. نشریه پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی،۱۷: 79-69.
دانا الف،گوزل زاده الف، حمزه سبزی الف .1396. تأثیر نوع برنامریزی ورزشی بر عملکرد اجتماعی و انطباقی دختران دبیرستانی. مطالعات مدیریت ورزشی،42: 90-73.
رابرتس گ، اسپینگ ک ، پمبرتن س.1382. آموزش روانشناسی ورزشی. ترجمه م واعظ موسوی ، م شجاعی . چاپ اول . تهران: انتشارات رشد . 240 صفحه.
زردشتیان ش، احمدی ب ، آزادی الف. 1391. ارتباط رفتارهای حمایتی ـخودپیروی مربیان با انگیزش خودمختاری و تعهد ورزشی بازیکنان زن نخبه لیگ هندبال. فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی ، 3: 170-155.
شمس الف، عبدلی ب، شمسی پور پ. 1392. مقایسه تأثیر رویکردهای یادگیری مشارکتی ، رقابتی و انفرادی بر عوامل منتخب آمادگی جسمانی و حرکتی دانش آموزان: نقش واسطه گری کمال گرایی و عزت نفس . مجله رفتار حرکتی، 12: 64-47.
صحراییان الف،واعظ موسوی م ،خبیری م .1395 .تاثیر یادگیری مشارکتی بر پایبندی به تمرین در رشته هند بال:نقش واسطه ای لذت وخود کار آمدی ورزشی. مطالعات روان شناسی ورزشی ،17 :55-28 .
فرانکن ر .1384 . انگیزش و هیجان. ترجمه شمس اسفندآبادی، محمودی، امامی پور. چاپ اول. تهران: انتشارات نشرنی. 747 صفحه.
قزلسفلو ح.1398. الگوی تمایل به جابه جایی والیبالیستها براساس سبک حمایت رفتاری مربی، حمایت و تعهد باشگاهی. مطالعات مدیریت ورزشی ،56: 180-159.
ﻗﻨﺒﺮﭘﻮر الف، ﺳﻘﺮ ع .1396. ﻣﺪل ﻳﺎﺑﻲ اﺛﺮﺳﺒﻚ ﻫﺎی رﻫﺒﺮی ﻣﺮﺑﻴﺎن ﺑﺮرﺿﺎﻳﺖ ﻣﻨﺪی ورزﺷﻜﺎران ﺣﺎﺿﺮ در ﻟﻴﮓ ﺑﺮﺗﺮ دووﻣﻴﺪاﻧﻲ اﻳﺮان. ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﻓﻴﺰﻳﻮﻟﻮژی و ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ درورزش،9: 120-107 .
کاشف م، سیدعامری م، مازیاری م. 1392 . بررسی علل بی انگیزگی دانش آموزان دوره متوسطه برای مشارکت در فعالیتهای تربیت بدنی مدارس رشد آموزش تربیت بدنی دوره 13 شماره 3: 34-38 .
کریمی ی . 1390 . روانشناسی شخصیت. چاپ شانزدهم. تهران: انتشارات ویرایش. 311 صفحه.
کریمی م،حیدری نژادص ،شفیع نیا پ، نوروزی ع .1394 . برسی ارتباط بین رفتار رهبری مربیان با انگیزش موفقیت واجتناب از شکست در بازیکنان زن تیم های والیبال . مجله پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی .12.
کهن الف (1391) . نه تنبیه ، نه تشویق چگونه انگیزه های درونی را پرورش دهیم . ترجمه ک کرمی ، تهران: انتشارات صابرین. 350 صفحه.
گرینیسکی الف.1386 . یادگیری مشارکتی در تربیت بدنی. ترجمه م واعظ موسوی ، م مرشدی. چاپ دوم. تهران: انتشارات سمت. 164 صفحه.
گودرزی م.1392. مدیریت رفتار سازمانی در ورزش.چاپ دوم . تهران:انتشارات دانشگاه تهران. 494 صفحه.
مارتنز ر. 1389 . راهنمای مربیان روانشناسی ورزشی. چاپ اول. تهران: انتشارات بامداد کتاب. 370 صفحه
محمدی س، دولتی م .1395. رابطه سبک رهبری و منابع قدرت مربیان با رضایتمندی بازیکنان والیبال. پژوهشهای معاصر در مدیریت ورزشی،11: 10-1.
مختاری پ . 1387. روانشناسی انگیزه در ورزش. چاپ اول. تهران: انتشارات کمیته ملی المپیک ایران.47 صفحه.
مقدم الف، فولادیان ج، دلشاد س. 1391. مقایسه قابلیت های جسمانی ادراک شده و واقعی دانشجویان دختر فعال و غیرفعال. نشریه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، 10: 134- 123 .
میکائیلی ج، یعقوب بدری الف، جعفری س، اکبری ب.1397. مقایسۀ دیدگاه معلمان تربیت بدنی و دانش آموزان دربارة رفتار حمایت اجتماعی و مؤلفه های آن و اثربخشی کلاس های تربیت بدنی. پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش،10: 99-83 .
واعظ موسوی م. مسیبی ف.1391. روانشناسی ورزشی . چاپ چهارم. تهران: انتشارات سمت. 354 صفحه.
واینبرگ ر، گولد د. 1392 . مبانی روانشناسی ورزش و تمرین. ترجمه م واعظ موسوی، ع حجتی، ن رضا سلطان، م اسماعیلی ، ر راهداربیگ. چاپ اول. تهران: انتشارات حتمی. 341صفحه.
هاشمی مطلق ش،اصلانخانی م،صفا نیا ع.1398. نقش میانجی حمایت اجتماعی و خودکارآمدی در رابطة بین محیط ادراک شده و مشارکت در فعالیت بدنی اوقات فراغت کارکنان. مطالعات مدیریت ورزشی، 57 : 216-197.
Alonso-Tapia J , Nieto C .2018. Classroom Emotional Climate: Nature, Measurement, Effects and Implications for EducationClima emocional de clase: naturaleza, medida, efectos e implicaciones para la educación . Revista de Psicodidáctica (English ed.), 24: 79-87.
Bar tholomew K , Ntoumanis N & Thogersen – Ntoumanis C . 2009. A review ofcontrolling motivational strategies from a self_Determination Theory Perspective: Implications For Spot Coaches. In Ternational Review of Sport and Exercise Psychology , 2: 215-233.
Bernstein E &et al. 2011 . Attitudes and Pewceptions of Middle School Students Toward Competitive activities in Physical Education . Journal of Teaching in Physical Education , 30: 69-83 .
Castillo I, Molina-García J, Estevan I, Queralt A and Alvarez O. 2020. Transformational Teaching in Physical Education and Students’ Leisure-Time Physical Activity: The Mediating Role of Learning Climate, Passion and Self-Determined Motivation. J. Environ. Res. Public Health, 17(13), 4844.
Conde-Pipó J, Melguizo-Ibáñez E, Mariscal-Arcas M, Zurita-Ortega F, Ubago-Jiménez JL, Ramírez-Granizo I, González-Valero G. 2021. Physical Self-Concept Changes in Adults and Older Adults: Influence of Emotional Intelligence, Intrinsic Motivation and Sports Habits. International Journal of Environmental Research and Public Health; 18(4):1711.
Dijke M ,.Leunissen J,Wildschut T ,Sedikides C .2019. Nostalgia promotes intrinsic motivation and effort in the presence of low interactional justice . Organizational Behavior and Human Decision Processes , 150: 46-61.
González L, Castillo I, Balaguer I.2019. Exploring the Role of Resilience and Basic Psychological Needs as Antecedents of Enjoyment and Boredom in Female SportsAnálisis del papel de la resiliencia y de las necesidades psicológicas básicas como antecedentes de las experiencias de diversión y aburrimiento en el deporte femenino. Revista de Psicodidáctica (English ed.), 24:131-137.
Gottfried A E .2018. Academic Intrinsic Motivation: Theory, Assessment, and Longitudinal Research. Advances in Motivation Science.
Gutiérrez M, Tomás J .2018 . Motivational Class Climate, Motivation and Academic Success in University StudentsClima motivacional en clase, motivación y éxito académico en estudiantes universitarios. Revista de Psicodidáctica (English ed.), 23: 94-101.
Hollembeak J & Amorose A . 2005 . perceived Coaching behaviors and College athletes, intrinsic motivation: A test of self determination theory. Journal of Applied sport psychology 17: 20 – 36
Kazakova J ,Shastina E .2019. The impact of socio-cultural differences on formation of intrinsic motivation: The case of local and foreign students. Learning and Motivation , 65:1-9.
Kuvaas B, Buch R , Weibel A ,Dysvik A ,G.L.Nerstad C .2017 . Do intrinsic and extrinsic motivation relate differently to employee outcomes? Journal of Economic Psychology, 61: 244-258.
Leyton-Román M, Carrera M, -Cañamero A and Castuera R.2020. Motivational Variables to Predict Autotelic Experience and Enjoyment of Students. Analysis in Function of Environment and Sports Practice. Sustainability, 12(6), 2352.
Lim B , Wang C . 2009 . Perceived autonomy Support , Be havioural Regula tion In Physical Education and Physical Actirity in Ten tion. Phychology of Sport and Exercise , 10: 52-60 .
Lopez M , Gallegos A , Extremera A , Abraldes A . 2014 . Goal orientation Effects on Elite Handball Plyers Motivation and Motivational climate . Procedia – Social and Brhavioral Scienes , 135: 37-42.
Mallett C , Kawabata M , New Combe P , Otero-Forero A , Jackson J . 2007. Sport motivation Scale-6 (sms-6) : A revised six-Factor sport motivation Scale. Psychology of Sport and Exercise , 8: 600-614
Ntoumanis N . 2005 . Aprospective Study of Patticipation In Optinal School Physical Education Using a Self deter mination theory Framework. Jiurnal of Education psychology , 97:444-453 .
Pritchard EM. 2020. Relationship between body-related self-conscious emotions and motivational sport experiences among adolescent females : examining moderation effects of physical self-perceptions. University of British Columbia,
Smit K , Brabander C, Boekaerts M, L.Martens R .2017. The self-regulation of motivation: Motivational strategies as mediator between motivational beliefs and engagement for learning. International Journal of Educational Research, 82: 124-134.
Travers L , Bohnert A , Randall E . 2013 . Brief report: Adolescent adjust ment in affluent Communities: The role of motivational climate and goal orientation . Journal of Adolescence , 36(2): 423-428.
Van de pol P , Kavussanun M , Ring Ch . 2012 . Coal Orientations , Perceived Motivational climate , and motivational aut Comes in Football : A Comparison between training and Competition Contexts. Psychology of sport and Exercise , 13(4): 491-499.
_||_