توسعه رویکرد هویت اجتماعی در سازمانهای ورزشی بر اساس سبک زندگی و سواد رسانه ای وسواد اطلاعاتی
محورهای موضوعی : مدیریت در ورزشحمیدرضا عباسی مقدم 1 , طیبه سادات زرگر 2 , محمدرضا اسماعیلی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزش دانشگاه تهران جنوب دانشکده تربیت بدنی
2 - عضو هیت علمی استدانشگاه تهران جنوب استاد یار
3 - استادیار مدیریت ورزشی، ( نویسنده مسئول (، عضو هیات علمی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، تلفن : 09125954710
کلید واژه: سبک زندگی, سواد رسانه ای, هویت اجتماعی.سواد اطلاعاتی مقدمه,
چکیده مقاله :
هدف اصلی تحقیق حاضر آزمون مدل تأثیر سبک زندگی و سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی بر هویت اجتماعی در سازمانهای ورزشی کشور است. 384 نفر از کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان کشور با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و بهصورت داوطلبانه در تحقیق شرکت نمودند. از پرسشنامههای هویت اجتماعی صفاری نیا (1390). دارای 20 گزاره، پرسشنامه سواد رسانهای که توسط فلسفی (1393). شامل 22 سوال و پرسشنامه سبک زندگی (QSL) لعلی و همکاران (1391) شامل 70 سؤال و از پرسشنامه سواد اطلاعاتی قاسمی وهمکاران (1385). شامل 16 سوال استفاده شد. روایی پرسشنامهها به شکل صوری و با استفاده از نظرات 10 تن از متخصصان و ضریب پایایی با استفاده از روش آلفای کرون باخ 0.70 گزارش شد. از روش تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل داده استفاده گردید. نتایج نشان داد مدل تحقیق از برازش کافی برخوردار است (09/0= RMSEA) و همچنین شاخصهای برازش GFI، CFI و NFI به ترتیب برابر با 0.85، 0.89 و 0.88 بدست آمد. نتایج نشان داد بین سبک زندگی با هویت اجتماعی، سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد . همچنین بین سواد رسانهای با هویت اجتماعی و سواد اطلاعاتی رابطه مستقیم و معنیداری گزارش شد.
.The main purpose of this study is to model the effect of lifestyle and media literacy and information literacy on social identity in sports organizations. 384 employees of the General Departments of Sports and Youth of the whole country participated in the study voluntarily using cluster sampling method and Saffarinia Social Identity Questionnaire (2011). Contains 20 statements, Media Literacy Questionnaire by Philosopher (1393). Includes 22 questions and lifestyle questionnaire (QSL) Lali et al. (2012) Includes 70 questions and Gassemi et al. (2006) Information Literacy Questionnaire. Included 16 questions were used.. The validity of the questionnaires was reported in the form of opinions of 10 experts and the reliability coefficient was reported using Cronbach's alpha method of 0.70. Path analysis method and structural equation model were used for data analysis. The results showed that the research model has a sufficient fit (RMSEA = 0.09) and also the GFI, CFI and NFI fit indices were 0.85, 0.89 and 0.88, respectively. There is. Accordingly, a direct and significant relationship was observed between lifestyle and social identity, media literacy and information literacy. There is also a direct and significant relationship between media literacy and social identity and information literacy
_||_