تبیین تاثیر مدیریت دانش و نقش شبکه های تجاری در بانکداری اسلامی
محورهای موضوعی : حکمرانی اسلامیابوالقاسم کریمی 1 , مجید احمدی 2 , علیرضا روستا 3
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی،جزیره کیش، ایران.
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: مدیریت دانش, بانکداری اسلامی, شبکه های تجاری, بانک قرض الحسنه مهر ایران, بانک قرض الحسنه رسالت,
چکیده مقاله :
پس از انقلاب اسلامی تحقق بانکداری اسلامی در سیستم بانکی کشور یکی از موضوعات اساسی در زمینه بانکی بوده است. پیشرفت چشمگیر بانکداری اسلامی در چند دهه اخیر،توجه بسیاری از پژوهشگران حوزه مالی و بانکی را به خود جلب کرده است. با توجه به اهمیت موضوع بانکداری اسلامی،هدف از انجام پژوهش تبیین تاثیر مدیریت دانش و نقش شبکه های تجاری در بانکداری اسلامی در شهر تهران می باشد.روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و بر طبق شیوه جمع آوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی است.جامعه آماری پژوهش،تمامی مشتریان بانک های قرض الحسنه مهر ایران و بانک های قرض الحسنه رسالت در استان تهران می باشد.همچنین تعداد 384 نفر با روش فرمول کوکران به عنوان نمونه تعیین شده و 400 پرسشنامه به روش نمونه گیری در دسترس توزیع و تعداد 394 پرسش نامه جمع آوری گردیده است.پایایی پرسش نامه با ارزیابی ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته که به میزان 808/0 بوده است.همچنین داده ها با شیوه مدل یابی معادلات ساختاری و توسط نرمافزار Smart-PLS مورد سنجش قرار گرفتند.نتایج حاصل از بررسی فرضیه های پژوهش حاکی از آن است که سنجش بازار، تصرف بازار، شبکه های تجاری، شبکه های مالی ومدیریت دانش بر بانکداری اسلامی نقش ایفا می کند.
After the Islamic revolution, the implementation of Islamic banking in the country's banking system has been one of the most important issues in the banking field.The remarkable growth of Islamic banking inthe last few decades has attracted the attention of many researchers in the field of finance and banking.Considering the importance of Islamic banking, the purpose of the research is to explain the impact of knowledge management and the role of business networks in Islamic banking in Tehran.In terms of purpose, the research method is applied and according to the method of data collection, it is descriptive of the correlation type.The statistical population of the research is all customers of Qarz al-Hasaneh Mehr Iran Banks and Qarz al-Hasaneh Resalat Banks in Tehran province.Also, the number of 384people was determined as a sample using Cochran's formula, and 400 questionnaires were distributed by available sampling method and394 questionnaires were collected.The reliability of the questionnaire was measured by evaluating Cronbach's alpha coefficient, which was0.808. Also, the data were measured by the method of structural equation modeling and by Smart-PLS software.The results of research hypotheses indicate that market measurement, market capture, business networks, financial networks and knowledge management play a role in Islamic banking.
_||_