شناسایی عوامل مؤثر بر تاب آوری سازمانی در شبکه بانکداری در شرایط تحریم
محورهای موضوعی :
مدیریت جهادی
فرزاد شاه کرمی
1
,
رضا رستم زاده
2
,
جعفر صادق فیضی
3
,
محمد پاسبان
4
,
نیما آذرمیرشتربانی
5
1 - گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشکاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2 - گروه مدیریت، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
4 - گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشکاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
5 - گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشکاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
تاریخ دریافت : 1400/11/04
تاریخ پذیرش : 1400/11/27
تاریخ انتشار : 1400/10/01
کلید واژه:
تاب آوری سازمانی,
توسعه صادرات,
شبکه بانکداری,
شرایط تحریم,
چکیده مقاله :
بانکها در نقش مؤسسات مالی و خدماتی، نقش تعیین کننده ای را در گردش پول و ثروت دارند و از جایگاه ویژه ای در اقتصاد ایران برخوردارند. بانکها با کارکرد واسطه گرهای مالی، نقش تأمین نیازهای مالی برای واحدهای تولیدی و بازرگانی را بر عهده دارند روش این مطالعه از نظر هدف کاربردی، از نظر دادهها کیفی و از نظر روش اجرای پژوهش از نوع داده بنیاد است. جامعه آماری این مطالعه در بخش کیفی شامل کلیه صاحب نظران و خبرگان و مدیران سازمان بانک توسعه صادرات ایران در سال 1399 است. برای تجزیه و تحلیل داده های این مطالعه از روش داده بنیاد و همچنین نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان داد، عوامل مؤثر بر الگوی تاب آوری سازمانی شامل: 1-عوامل علی (گسترش ارتباطات، اقتصاد مقاومتی، شفاف سازی قوانین و توانمند سازی مدیریت)، 2-راهبردهای تعاملی (برنامه ریزی سازمانی، گسترش کیفیت خدمات و استراتژی مؤثر سازمانی)، 3- شرایط مداخله گر (حمایت دولت و تنظیم سیاست های پولی و مالی) و 4-عوامل زمینه ای (مشارکت سازمانی، منابع انسانی توانمند و رضایت کارکنان) می باشد. ضمن اینکه پدیده محوری بررسی عوامل مؤثر بر تاب آوری سازمانی در شرایط تحریم بوده است و پیامدهای این مدل ایجاد
چکیده انگلیسی:
Banks have the role of financial and service institutions and they have a decisive role in the circulation of money and wealth. These institutions have a special place in the Iranian economy. Also, Banks have the role of financial intermediation in order to meet the financial needs of production and commercial units. The method of this study is foundation data type, in terms of applied purpose, qualitative data and also in terms of research method. The statistical population of this study in the qualitative part is composed of all experts and managers of the Export Development Bank of Iran in 2020. In analyzing the data of this study, we used SPSS and AMOS software. The results of this study indicate that there are influential factors in the organizational resilience model including: 1- causal factors (communication expansion, Resistive economy, Clarification of rules and management empowerment), 2- Interaction strategies (intra-organizational planning, service quality development and effective organizational strategy), 3- Interventionist conditions (government support and Setting monetary and fiscal policies), and 4- Underlying factors (Organizational partnership, empowering human resources and employee satisfaction). However, we analyzed the factors affecting organizational resilience in the face of sanctions and ultimately this model led to the organization
منابع و مأخذ:
آقایی، میلاد و آقایی، رضا (1393). ارائه الگوی مفهومی چابکی سازمانی. نشریه رشد و فناوری، دوره 10، شماره 39، 373-43.
اژنگ، امیرحسین، نوری یوشانلویی، جعفر (1393). تأثیر تحریمها ﺑﺮ ﺗﻌﺪﯾﻞ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩﻫﺎﯼ ﺗﺠﺎﺭﯼ بینالمللی، پایاننامه دانشگاه تهران.
احمدی کوشا، آزاده، جعفر نژاد چقوشی، احمد (1397). تأثیر تحریمهاﯼ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺩﺭ ﺯﻧﺠﯿﺮﻩ تأمین ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺑﺎﻧﮑﯽ(موردمطالعه ﺑﺎﻧﮏ ﺧﺎﻭﺭﻣﯿﺎﻧﻪ)، پایاننامه دانشگاه تهران.
امیری، مقصود، الفت، لعیا، فیضی، کامران و صالحی ابرقویی، محمدعلی (1397) طراحی مدلی برای تابآوری سازمانی، مدیریت بهرهوری (فراسوی مدیریت)، دوره 11، شماره 44، 65-35.
6) اظهری، صدیقه، قربانی، محبوبه، اسماعیلی، حبیبالله (1393). بررسی ارتباط سطح زندگی خوب و سازگاری اجتماعی با امید به زندگی. همایش ملی سطح زندگی سال 1393.
حرآبادی فراهانی، علیرضا، مسعودی، بابک، شاملو، زهره و مفتخری کمالی، مرجان (1393). چابک سازی سازمانی برای توانمندسازی نیروی انسانی در مدیریت جهادی کشور، سومین همایش ملی سالیانه علوم مدیریت نوین، گرگان، انجمن علمی و حرفهای مدیران و حسابداران گلستان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علیآباد کتول.
حسینی، محمدرضا، کیماسی بن کمری، مسعود (1396). ﺑﺮﺭﺳﯽ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺍﺭﺯﯼ ﺑﺎﻧﮏﻫﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺗﺤﺮﯾﻢ (ﻣﻮﺭﺩﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻥ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺍﺭﺯﯼ ﺷﻬﺮ ﺍﺻﻔﻬﺎﻥ)، پایاننامه دانشگاه تهران.
حمیدی نصر، مهرداد و حمیدی نصر، محمد (1394). عوامل مؤثر بر چابک سازی سازمانی نظیر بانکها. کنفرانس بینالمللی علوم و مهندسی، دوره 1.
چرمچی، نسرین، عسگری، پرویز، حافظی، فریبا، مکوندی، بهنام، بختیارپور، سعید (1395). اثر درمان شناخت رفتاری به شیوه گروهی بر میزان اضطراب و تابآوری روانی. نشریه مدیریت ارتقای سلامت، دوره 6، شماره 1، مهر و آبان 1395.
قنبرلو، سمیه، وکیلی فرد، حمیدرضا (1393). ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﯿﻦ ﺗﻮﺭﻡ ﻭ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﻣﺎﻟﯽ ﺑﺎﻧﮏ ﻣﻠﺖ ﻃﯽ سالهای 48 ﺗﺎ 19، پایاننامه دانشگاه آزاد اسلامی علوم تحقیقات.
شاه قلی نژاد، نسترن (1392). ﺗﺤﺮﯾﻢ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﭘﻮﻟﯽ ﻭ ﺑﺎﻧﮑﯽ ﻭ آثار آﻥ ﺑﺮ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩﻫﺎ، پایاننامه دانشگاه تهران.
قنبری، سعید، صلواتیان، سیاوش و کیان، علیاصغر (1399). شاخصهای سنجش تابآوری سازمانی خبرگزاریهای ایران در بلایای طبیعی. دو فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت بحران، دوره 9، شماره 1، 114-101.
غفاری، رضا، فینی زاده، رضا (1395). ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻭ رتبهبندی ﻣﻮﺍﻧﻊ تأمین ﮐﺎﻻﻫﺎﯼ ﻭﺍﺭﺩﺍﺗﯽ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺭﻭش ANP (ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮﺭﺩﯼ: ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺻﻨﺎیع دریایی)، پایاننامه دانشگاه آزاد اسلامی نراق.
صادقی، رضا، هرمیداس وند، داود (1390). ﻣﺠﺎﺯﺍﺕﻫﺎﯼ ﺑﯿﻦﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﻭ ﺍﻣﻨﯿﺖ ﻣﻠﯽ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ، پایاننامه دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات.
صادق شفیعی، سیدمحمد، سلطانی، مرتضی (1395). تأثیر ﺗﺤﺮﯾﻢ ﺑﺎﻧﮑﯽ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﻣﻨﺎﻃﻖ آزاد ﺗﺠﺎﺭﯼ (ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻭﯾﮋﻩ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺳﻠﻔﭽﮕﺎﻥ)، پایاننامه دانشگاه آزاد اسلامی نراق.
رمضانی، زهرا، قاسمی، احمدرضا (1397). ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ تابآوری ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺗﺤﺮﯾﻢ (موردبررسی: ﻭﺯﺍﺭﺕ ﻧﯿﺮﻭ)، پایاننامه دانشگاه تهران.
زمانی میقان، حسین، نظر پور، محمدتقی (1395). چالشها ﻭ ﺍﻟﺰﺍﻣﺎﺕ بانکهای ﺗﺠﺎﺭﯼ ﻭ ﺗﺨﺼﺼﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺭﺍﺳﺘﺎﯼ ﺗﺤﻘﻖ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﻣﻘﺎﻭﻣتی، پایاننامه دانشگاه مفید.
داودی، ایران؛ و نیسی، عبدالکاظم؛ و خزایی، حبیب اله؛ و ارشدی، نسرین؛ و زکییی، علی. (1396). بررسی نقش برخی از عوامل شناختی و هیجانی در پیشبینی تابآوری دانشگاه علوم پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه), 27(150), 107-121.
کاوه، مینا، عسگری، محمدرضا (1394). ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ آثار تحریمهاﯼ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ برگشایش ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﺍﺕ ﺍﺳﻨﺎﺩﯼ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ (ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮﺭﺩﯼ: ﺑﺎﻧﮏ ﻣﻠﯽ) پایاننامه دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق.
کوثر، زهرا، ندایی، امین، نقوی، میر سید علی (1398). عوامل مؤثر پیامدهای تابآوری سازمانی. نشریه پژوهشهای مدیریت در ایران، دانشگاه تربیت مدرس. سال 1393، دوره 23، شماره 4.
نادری، مجتبی، معمار نژاد، عباس (1395). ﺑﺮﺭﺳﯽ تأثیر ﻣﺎﻟﮑﯿﺖ ﺑﺎﻧﮏﻫﺎ ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺎﻟﯽ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﻣﻨﺘﺨﺐ، پایاننامه دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات.
_||_
Anand, A. Sharma, R. Coltman, T. 2016. Four steps to realizing business value from digital data streams. MIS Quart. Exec. 15 (4), 259–277
Bergemann, D (2011). Targeting in Advertising Markets Implications for offline online Media. RAND Journal of Economics, 1(3):2-8.
Chung, H. F. Yang, Z, & Huang, P.H (2015). How does organizational learning matter in strategic business performance? The contingency role of g
Hadija, Z. Barnes, S. & Hair, N (2012). Why we ignore social networking advertising? Emerald Group Publishing Limited, 1(1):1-15.
Huang, C, Y. & Tzeng, G, H (2012). Combined DEMATEL technique with hybrid MCDM methods for creating the aspired intelligent global manufacturing & logistics systems. Journal of Annals OR,197(1):159-190.
Lengnick-Hall, C.A.E. Beck, T. & Lengnick-Hall, M.L. Developing a capacity for organizational resilience through strategic human resource management. Human Resource Management Review, 2011, 21, 243–255.
Parreno, J, M.& Manzano, J, A (2013). Key factors of teenager's mobile advertising acceptance. Industrial management & Data systems, 3(1):113-120.
Postigo, S. González, R. Montoya, I. & Ordoñez, A. (2013). Theoretical proposals in bullying research: a review. Anales de psicología, 29(2).
Paré, G. Trudel, M.C. Jaana, M. Kitsiou, S (2015). Synthesizing information systems knowledge: a typology of literature reviews. Inform. Manage. 52 (2), 183–199.
Potdar, P. K. & Routroy, S. (2018). Analysis of agile manufacturing enablers: a case study. Materials Today: Proceedings, 5(2), 4008-4015.
Richtner,A. Sodergren,B. 2008. Innovation projects need resilience. International Journal of Technology Intelligence and Planning. Vol 4. No 3. Pp 257- 275.
Sun, Y. Lim, K. Jiang, C. & sun, J (2010). Do males and famales think in the same way? an empirical investigation on the gender differences in the web advertising evolution. Journal of Computers in Human Behavior, 26(6):1614-1625.
Tallon, P. P. Queiroz, M. Coltman, T. & Sharma, R. (2019). Information technology and the search for organizational Resilience: A systematic review with future research possibilities. The Journal of Strategic Information Systems, 28(2), 218-237.
. Keating, C. B. (2008). Emergence in system of systems. System of Systems Engineering, 169-190.
Kowalkowski, C. Gebauer, H. & Oliva, R. (2019). Service growth in product firms: Past, present, and future. Industrial Marketing Management, 60, 82-88.
Qadeer, F. & Jaffery, H. (2014). Mediation of Psychological Capital betweenOrganizational Climate and Organizational Citizenship Behavior. Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences, 8, 453- 470.
Meng, W. (2009). Developing model of e-commerce e-marketing, proceedings of the 2009 International Symposium on Information Processing, Huangshan, China: 225- 228.
Mesbahi Moghadam, GH. (2018). Challenges of Islamic Banking in Iran (Solutions), Islamic Economics Research Journal, 69. 117-145. (in Persian).
Moshiri, S. & Abdolshah, F. (2012). The Estimation of Credit Loss Distribution of Iran’s Banking Industry Using Stress Test. Journal of Economic Research (Tahghighat-e-Eghtesadi), 52(4), 935-962. (In Persi)